audio converteren naar midi library

dimidoedel

Nieuwkomer
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat dit in de juiste rubriek gepost staat. Ik heb ook al op internet en op dit forum gezocht, maar ik vind niet de uitleg die ik zoek.
Ik wil het volgende (indien mogelijk) doen:
Zelf speel ik doedelzak en ik zou het geluid hiervan willen opnemen en converteren naar midi(bibliotheek) zodat ik dit geluid kan gebruiken in een muzieknotatie programma (gvox encore). Ik heb al gezien dat de mididoedelzakken te koop op internet gebruik maken van twee midikanalen. Eén voor de drones (drie bourdontonen die ongeacht de melodie dezelfde toonhoogte spelen) en één kanaal voor de melodie.
Kan iemand me vertellen hoe ik hieraan kan beginnen?

Groeten van Dimi

Het is mogelijk om van een monofoon (eenstemmig dus, dus je drones moeten dan even niks doen) signaal een MIDI-signaal te extraheren. Dit is voornamelijk geavanceerd gokwerk - zie voor een polyfone demonstratie, die toen nog in de prototype fase was. Echter, gezien je niet wil corrigeren maar alleen naar MIDI om wil zetten is 199 euro voor de basic version nogal prijzig.

Dus, probeer anders http://www.kvraudio.com/get/1538.html - geen idee of en hoe 't werkt, maar 't is gratis, en het enige wat je in een sequencerpakket moet doen is er voor zorgen dat de uitgaande MIDI van dat spoor wordt opgenomen door een ander MIDIspoor.

De software gaat het niet elke keer juist hebben, dus de kans zit er in dat je achteraf nog wat dingen recht moet zetten.

Dit programma ken ik al maar het is niet echt wat ik zoek. Wat ik wil doen is mijn eigen doedelzak geluid gebruiken zoals je in een midiprogramma kan kiezen tussen elek gitaar, trumpet, clarinet, piano......
Daar zou ik graag kiezen voor mijn eigen doedelzak of een ander instrument, waar ikzelf de geluiden van heb opgenomen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Als ik je tweede beschrijving goed begrijp, dan moet je dit doen.

Wil je jouw doedelzak gebruiken als geluid, dan moet je elke aparte noot opnemen en die in een (software)-sampler neerzetten. Het MIDI-signaal stuurt dan de software sampler aan en die speelt 'm dan af. Het probleem is echter wel dat als je van elke noot maar 1 opname maakt je geen subtiele verschillen hebt, en dat je articulatie-mogelijkheden/overgangen mist die wel aanwezig zijn op het instrument zelf.

Hiervoor kun je al vooruit met Audacity voor opnemen en de stiltes voor en achter afknippen, ShortCircuit om de samples onder een toets te zetten, en GVOX Encore zelf om ShortCircuit als VSTi in te laden.

Het opnemen van je doedelzak op die manier is niet echt geweldig makkelijk; in het ideale geval neem je een noot meerdere keren op op meerdere volumes, en in een nog idealer geval neem je ook de overgangen/glissando's tussen bepaalde noten op. Maar dan kom je al bij een ingewikkeldere sampler terecht met ondersteuning voor scripting. Als je gewoon een beter idee wil hebben van het eindresultaat moet je hier mee wel vooruit kunnen.

Laatst gewijzigd:
moet je niet gewoon zoiets kopen?

AUDIO IS NIET MIDI... dus als je jouw doedelzak als zodanig wil opnemen.. kan je het NIET omzetten in bruikbare MIDI.. ga daar maar even van uit.. tenzij iemand 1 of ander magisch programma weet die dit wel simpel en deltreffend kan.. maar ik denk niet dat je dit kan vinden..

Daarbij zei je dat je dat die midi-doedelzak die je gezien had,
(geef eens linkje.. ben wel benieuwd) op 2 midi kanalen data uitstuurden..
1 voor de drones.. 1 voor melody..

De meeste sequencers kunnen op 2 midikanalen gelijktijdig op een los spoor data opnemen.. (denk aan cubase / sonar / logic)
dit is dus SPEELDATA.. waarvan je dan weer de notatie van kan laten uitprinten

(dat laatste stukje.. van midi-data naar een stukje bladmuziek.. zit NIET in elke sequencer.. ik geloof dat mensen daar apparte software voor gebruikten)

Ik verwacht van zo'n midi-doedelzak dat er ook doedelzak muziek uit kan komen.
maar dat is helemaal niet zeker..
Het kan ook gewoon een "controller" zijn.. dus even goed kijken..
Tis namelijk wel eens handig om de midi-data hoorbaar te maken..
Midi is GEEN audio.. maar "aanstuurcodes" en nootjes..

Audio is GEEN MIDI, daar ben ik zeer van bewust, maar ik vraag me dan af hoe de verschillende timbres van instrumenten in de programma's weergegeven worden.

De midi controller die aangegeven wordt in het filmpje ken ik dit is de masterGaita (gaita is een Galissische doedelzak)
Enkele linkjes zoals gevraagd:
www.mastergaita.com (op de faq pagina staat vermeld midichanels 1 and 2)
http://www.redpipes.eu/Seiten_engl/index_engl.html
http://www.vpipes.com/description

Bij de mastergaita weet ik zeker dat er samples zijn ingespeeld door Susane Seivane die je kan gebruiken met deze controller, maar he dat gedaan wordt weet ik niet.
Ik ga zeker eens proberen iets te maken met de voorgestelde programma's. Alvast bedankt voor jullie input.

Greets from Dimi

Hoihoi,

heb even gekeken en las ongeveer het volgende :

de mastergaia is gewoon een domme midicontroller !!! daar komt
dus ALLEEN midi uit.. leuk als je midi-synths wil aansturen met doedelzak gevoel..

Die redpipes.. dat zijn elektronische doedelzakken.. komt wel geluid uit.. maar praat weer niet met je computer (staat nergens op de site) oftewel net zoiets als een elektrisch gitaar of een elektrische viool..

Die Vpipes.. dat klinkt echt als "Ik ben een elektrische doedelzak waar elektrische doedelzak muziek uitkomtn.. en midi-in en midi out..

oftwel je kan inspelen.. wat je inspeelt weer laten afspelen door je doedelzak
en in jouw geval de midi doorgooien naar een notatie programma als je helemaal uitgespeeld ben..

en die verschillende timbres.. bepaalde speeltechnieken (geen idee hoe je echt een doedelzak bespeelt) maar laten we de luchtdruk in die luchtblaas nemen... Kan me heel goed voorstellen dat ze een midi CC gebruiken voor de
"hoeveelheid druk in de blaas" netzoals de hihat controller van me elektrische drums dat doet met "hoe open staat de hihat"

En nee dat zie je niet terug in je partituren :) daar zie je gewoon "open" of "dicht"

Tof.. nog nooit elektrieke doedelzakken gezien.. leuk om eens te zien..

Audio is GEEN MIDI, daar ben ik zeer van bewust, maar ik vraag me dan af hoe de verschillende timbres van instrumenten in de programma's weergegeven worden.

Je on-board geluidskaart op je moederbord heeft er standaard een software synthesizer in zitten; de Microsoft Wavetable GS Synthesizer. Daar zitten 128 standaard-geluiden in die ook worden gebruikt bij het afspelen van een gewone MIDI file. Deze klinken niet geweldig spectaculair.

De Wavetable GS Synthesizer heeft geen wavetables en is ook niet echt een synthesizer :D. De opnames van de aparte noten zitten er in, al is er fors beknibbeld op de ruimte en kwaliteit; immers, het is alleen maar om een idee van het resultaat te geven, niet iets professioneels. Het kan zijn dat je die dingen hoort in je softwarepakket als je daar een gitaar of piano uitkiest.

http://www.sweetwater.com/store/detail/G2M/

niet ideaal maar wel het beste wat ik ken prijs/"kwaliteit

eventueel samen met een doepfer cv to midi voor de drones.

en met bijbehorende electronica ( microfoontje en wat bekabeling) uit te voeren door iedere synthreperateur.
voor dudelzak lijkt het me niet zo'n probleem, is toch mooie fluit/sinusachtige monofone toon, dus...

Laatst gewijzigd:
Hoihoi,

Die redpipes.. dat zijn elektronische doedelzakken.. komt wel geluid uit.. maar praat weer niet met je computer (staat nergens op de site) oftewel net zoiets als een elektrisch gitaar of een elektrische viool..

Is wel degelijk met midi (stuurt zelfs op 4 kanalen uit)

MIDI
A standard MIDI cable is necessary to connect the redpipe to MIDI equipment, e.g sound generators, sequencers, and Personal Computers.
The redpipe uses the MIDI-channel 1 for chanter data and the channels 2 to 4 for the drones data.

Kijk maar eens hier (derde foto)
http://www.redpipes.eu/Bilder/diashow/neuesfenster/french/french3.html

Is wel degelijk met midi (stuurt zelfs op 4 kanalen uit)

MIDI
A standard MIDI cable is necessary to connect the redpipe to MIDI equipment, e.g sound generators, sequencers, and Personal Computers.
The redpipe uses the MIDI-channel 1 for chanter data and the channels 2 to 4 for the drones data.

Kijk maar eens hier (derde foto)
http://www.redpipes.eu/Bilder/diashow/neuesfenster/french/french3.html

Ah, I stand corrected... doet me trouwens wel goed dat je zelf ook zoekt en doorleest :)

Veel plezier met het uitzoeken van je doedelzak.. en het zoeken naar notatie-programma's.

Ah, I stand corrected... doet me trouwens wel goed dat je zelf ook zoekt en doorleest :)

Veel plezier met het uitzoeken van je doedelzak.. en het zoeken naar notatie-programma's.

Kun je dat dan niet het beste gewoon met een DAW als Cubase doen?
MIDI + notatie in 1 pakket. Dan misschien nog een softsampler en een sample-library van doedelzakken (als die er is) en je hebt alles bij elkaar.

Gevonden wat ik wilde hebben!!!
Ik heb een vst verzameling van verschillende doedelzakken gevonden van Soundbytes.

-Hetgene wat ik uitgeschreven had in Encore exporteren naar midi.
-Midi inladen in DAW
-VST Plugin gebruiken en ziedaar doedelzakgeluid.

Weet er iemand hoe het komt dat als ik in mijn Daw de midi afspeel het tempo niet overeenkomt met hetgeen ik hoor als ik dit bv in winamp afspeel?

Alvast bedankt voor jullie input.

Back