Korg Poly 800 thread

het schijnt dat veel old school housegasten deze ook gebruiken/gebruikt hebben : :)

van synthmuseum.org :

http://www.synthmuseum.com/korg/korpoly80001.html

Who Played This Instrument?

Juan Atkins, Brian Chatton, faTT deX, Geoff Downs, Peter Erskine, Chris Franke of Tangerine Dream, Human League, L. Ron Hubbard, Michael Huygen of Neronium, Inner City, Jake of Joe Public, Daniel Lanois - a Poly 800II, Chuck Leavell (Rolling Stones, Sea Level), Derick May, Orbital, Out of Logic, Peter Oxendale, brasilian singer and composer Vitor Ramil -"A paixao de V segundo ele proprio" recorded in 1984. (LP Som Livre/Sigla, no 403.6306), Nick Rhodes, Kevin Saunderson, Michael W Smith, Jim Tenor

maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het een geweldige synth is...

hehe L. Ron Hubbard :D nutuulk niet te verwarren met:

rob-hubbard.jpg

Ik vind hem qua sound en synthstructuur wel heel erg lijken op de Siel ex-80, suzuki SX-500, Siel DK-70 en 80.
eigenlijk ook niet echt stunning qua klank maar dat komt o.a. ook weer vanwege dat ene filter voor alle stemmen tegelijk...

Laatst gewijzigd:
het is ook geen geweldige synth, maar een leuk speeltje die gewoon vintage wordt :D

dan zijn we het daarover eensch :D
het is nutuulk wel zo dat je uit principe elke synth wel iets bruikbaars kan toveren echter is de p800 nou niet echt een all-rounder te noemen...
met chordmem kan je wel geinige dingen doen omdat de boel dan toch monofoon is en het filter dus ook beter tot zijn recht komt...

Laatst gewijzigd:
nou voor 6 dan..

eerst hoor je 1 toon kale zaag van 1 osc, dan doe ik 1 voor 1 de voeten erbij...
tja soundwise kan ik de verandering niet zo analyseren hoor... die poly 800 werkt gewoon beetje apart haha
het is wel allemaal 1 osc dus

Attachments

• poly800 1 osc met voeten enzo.mp3
    859,2 KB · Bekeken: 139
thanks, de reden waarom ik het vroeg is deze:

ik kon het al horen in het geluid maar ik weet het nu zeker, er is nl iets aparts aan de hand met de zaagtanden van de p800 (niet specifiek alleen de jouwe nutuulk), nl; een enkel voets zaagtand is symmetrisch gespiegeld over de 0 lijn, dus het is geen 'normale zaagtand' maar 1tje die meer klinkt als een blokgolf dus... m.a.w.:

Code:
'normale zaagtand':

|\
| \
   \ |
    \|

poly800 zaagtand:

|\
| \
   | /
   |/

opzich is dit fenomeen nog niet zo heel raar want het komt ook voor bij een handjevol andere synths totdat we gaan kijken naar een zaag waarbij 2 voeten zijn ingeschakeld; 1tje zit aan de bovenkant en de andere aan de onderkant van de nullijn 8D dus zoiets zeg maar:

Code:
|\
| \
   |/|/

dit verklaard nutuulk dat 'koude randje' in het geluid waar ik het eerder over had...

Laatst gewijzigd:
dat is idd vreemd, het klinkt meer als een zaag MET de voet ingeschakeld ook...

hmm maar wat jij zegt over de saw is ook bij de 303 saw het geval dacht ik toch?

het klinkt meer als een zaag MET de voet ingeschakeld ook...
het is in principe een blokgolf met daar bovenop 2 zaagtanden maar dan 1 octaaf hoger...
als de wave unipolar zou worden gemaakt zijn het wel 'echte zaagtanden'...

Code:
|\   |\
| \  | \
|  \ |  \
|   \|   \

|\        
| \   
|  \        
|   \       
     |   /
     |  /
     | /
     |/

_____
     |    |
     |    |
     |    |
     |    |
     |    |
     |____|

maar omdat steeds de even-wave gespiegeld is genereerd dat nutuulk de 'blokgolf' (ofterwijl de 'holheid' in het geluid)...

nou ja zeg, dus de poly 800 heeft eigenlijk gewoon geen saw? =(

niet de gebruikelijk idd en helemaal niet als meerdere voeten worden ingeschakeld want da's echt een zooitje...

attachment.php

de toegevoegde waarde van het stapelen der voeten is eigenlijk gering te noemen aangezien het op z'n minst niet eens doet wat men zou verwachten...

.

Attachments

• p800zaag.gif
    p800zaag.gif
    1,8 KB · Bekeken: 155
Laatst gewijzigd:
niet de gebruikelijk idd en helemaal niet als meerdere voeten worden ingeschakeld want da's echt een zooitje...

attachment.php

de toegevoegde waarde van het stapelen der voeten is eigenlijk gering te noemen aangezien het op z'n minst niet eens doet wat men zou verwachten...

.

hmm maar dat zou dan de DCO van de Poly 800 toch juist uniek moeten maken?
geen standaard waveform :)

zo zou je het ook kunnen noemen maar of dit ook echt de bedoeling was qua design...?! valt sterk te betwijfelen...
dat iets claimed een zaagtand te zijn, zelfs al is het die blokgolf variant; prima... maar niet als er aan 1 zijde van de nullijn zich van die vage strapatsen ten toon spreiden nutuulk... het blijft gewoon een budget design... ik vind de P61 ondanks dat 'ie aanzienlijk minder parameters heeft al iets interessanter...

die poly 800 kan ook gewoon zo dik als een gx1 klinken hoor

Attachments

• poly800doetgx1.mp3
    254,3 KB · Bekeken: 147
ja ik snap ook niet waarom die niet geliefd is, behalve het programmeren wat niet zo supersnel gaat, gewoon parameter kiezen en waarde wijzigen...
er komt echt wel goed geluid uit voor een budget-vintage synth :)

Back