Korg Poly 800 thread

ligt er aan of je filter monofoon of met accoorden triggert
dan nog is het niet helemaal optimaal...
maar goed, opzich kan het idd wel grappig zijn om de stemmen na de 1e te blijven spelen terwijl het fiilter open/dicht gaat...
maar verder hebben wij er lol mee ..... sorry
prima, die lijst was ook alleen maar een antwoord op het afvragen van bass waarom de poly bij veel mensen niet in de smaak valt...
hmm die randjes kan zijn omdat de mp3 128 kb/s is natuurlijk...
die randjes heb ik al gehoord voordat het mp3 format was uitgevonden
das dan wel vreemd want ik heb een juno 6 gehad en daar zat maar 1 cutoff slider op
ben je nou een beetje dom of doe je het er om? :?

Laatst gewijzigd:
das dan wel vreemd want ik heb een juno 6 gehad en daar zat maar 1 cutoff slider op

Bij vrijwel elke poly heeft iedere stem zijn eigen filter en eigen filterverloop wat door 1 envelope instelling en cutt-off regeling wordt bestuurd. Bij de Poly800 wordt bij iedere toetsdruk hetzelfde filter waar alle stemmen doorheen gaan weer opnieuw getriggered.

Probeer het geluidsvoorbeeld maar eens op een P800.

Attachments

• voorbeeld.mp3
    229,4 KB · Bekeken: 149
dit is wel gemiereneuk, het gaat toch dat er leuke sounds uit kunnen komen :)

Heeft iemand het al over de Moogslayer mod gehad? Heb ik ooit op mijn poly800 laten zetten. Extreme resonantie, ook in het laag. Het programmeren van de poly800 is net zo onhandig als op een DW8000 (en poly61?) maar best te doen hoor. Die paraphonie was voor mij de hoofdreden om 'm weg te doen. Voor de rest een hartstikke leuke bak die je gewoon een keer gebrobeerd moet hebben.

dit is wel gemiereneuk
nee hoor, die VCF env trigger mode is nu juist wat het verschil maakt... als deze mode op 'single' staat dan zal de VCF env alleen worden getriggered bij de 1e toets die je indrukt en bij de 2e, 3e en 4e dus niet... (of als ie in 8 stemmige mode staat; stem 2 t/m 8 nutuulk)...

dit is wel gemiereneuk, het gaat toch dat er leuke sounds uit kunnen komen :)

Als parafoon versus polyfoon al gemiereneuk is, dan denk ik wel aan iets in deze klasse:

174230.jpg

Bij veel sounds is het verschil nauwelijks te horen, maar daarnaast is er een hele klasse aan sounds die met parafoon niet mogelijk zijn.

dat is ook het eerste waar ik op let als ik muziek maak of luister hoor :)

Als je naar muziek luistert is de enige relevante factor "hoor ik het graag". Maar als je muziek maakt, dan mag ik toch wel hopen dat je bewust kiest voor monofone, parafone dan wel polyfone bronnen voor elke toepassing.

(Het zou anderzijds wel grappig zijn moest Vangelis zijn blazersound op een parafone synth proberen maken en zich dan maar afvragen waarom het totaal niet klinkt :))

heb je die envelope trigger mode nu al nader bestudeerd/uitgeprobeerd dan bass?
dan zal je merken dat er een groot verschil zit in het geluid wanneer er 1 toets ingedrukt blijft en je met de rest bijv wat accoorden of arpjes speelt...
en dus was mijn vraag naar 'bieten of emmer' (maar niet allebij) geen mierengemeenschap...

Nooit geprobeerd om met een Cubase MIDI transformer de oscillatoren dynamisch te detunen van elkaar?
in dezelfde synth?! 8D dat moet dan wel een hele speciale synth zijn, iig niet het doorsnee type...
of heppie het nog steeds over de pulserende walnoot?

maar een klein beetje pitchbend via MIDI op elk kanaal gooien kan nutuulk ook, daarna wel van de PB afblijven :D

heb je die envelope trigger mode nu al nader bestudeerd/uitgeprobeerd dan bass?
dan zal je merken dat er een groot verschil zit in het geluid wanneer er 1 toets ingedrukt blijft en je met de rest bijv wat accoorden of arpjes speelt...
en dus was mijn vraag naar 'bieten of emmer' (maar niet allebij) geen mierengemeenschap...

ja ik heb het gehoord, als je een langzame decay op de filter zet, 1 toets aanslaat en daarna nog een toets, wordt die 1e toets weer getriggered...

1 toets aanslaat en daarna nog een toets, wordt die 1e toets weer getriggered...
de VCF envelope word opnieuw getriggered om pcies te zijn dus...

maar het leuke is nu juist als je een trage attack/decay/release hebt en je de trigger mode op single zet je dus ten tijde van een filtersweep nootjes kan spelen...

ik speel ook graag akkoorden op monofone synths :D
Oh ja hoor, geen enkel probleem.. Een monosynth met 2 osc's en 1 filter met keyboard-tracking heb je al een 3-klank = een akkoord.

2 osc's een terts van elkaar ontstemmen, liefst beetje ruis erbij, filter weer een terts/kwint hoger instellen met veel reso, keyboard tracking aan en gaan met die banaan, prachtig geluid.

Maargoed, snap de grap wel hoor :P

Poly is gewoon een leuke synth, mss zelfs beginners-synth.. omdat je per parameter aan het wijzigen bent, ben je met 1 ding tegelijk bezig en wordt je niet uitgenodigd lukraak op goed geluk te gaan draaien.. ook leuk :)

wat ook nog kan is het ontstemmen van 2 oscs + een blokgolf LFO die de boel pcies op (quantized) noten moduleerd; pseudo 4 stemmig :D
Poly is gewoon een leuke synth, mss zelfs beginners-synth.. omdat je per parameter aan het wijzigen bent, ben je met 1 ding tegelijk bezig en wordt je niet uitgenodigd lukraak op goed geluk te gaan draaien.. ook leuk :)
dat is echt nauwlijks een voordeel te noemen omdat het ook gewoon aanzienlijk langer duurt om ergens te komen...
het niet lukraak aankloten heeft gewoon te maken met wat discipline/verstand van zaken...

een juno 6/60 zou ik eerder een beginners synth willen noemen vanwege een redelijke basis synthese, bediening en layout...

Back