Korg Poly 800 thread

Hmm.. ja.. ik heb een quasimidi raven, dat is quasi (what's in a name...) een quasar met toetsen en step sequencer in een tank gebouwd. Even crappy wat synth betreft, keys zijn wel ok en een aantal rompels klinken ook nog wel aardig. Echter destijds veel te veel betaald, denk ik, voor die lompe bak (1997: 2800DM (1400Euro)).

Iemand deze al geprobeerd...wel net zo duur als een p800.

http://patrioticduo.tripod.com/hawk800

Dat wil ik ook wel weten, eigenlijk.

En: is het mogelijk om bij die "Moog Slayer Mod" (wat een belachelijke naam...) de range van de resonance pot te limiteren? Die self-oscillation gaat blijkbaar veel te hard. Hoe pak je zoiets aan? Ik weet niet bijster veel van elektronica af.

Revok

Dat wil ik ook wel weten, eigenlijk.

En: is het mogelijk om bij die "Moog Slayer Mod" (wat een belachelijke naam...) de range van de resonance pot te limiteren? Die self-oscillation gaat blijkbaar veel te hard. Hoe pak je zoiets aan? Ik weet niet bijster veel van elektronica af.

Revok

Of je zet er een trimpot tussen. Met deze stel je dan de max resonance van de controle opt in.

hoor je die vage suizende randjes niet dan? ...vanaf 0:16 en 0:33, maar ook 1:27 en 4:21...
Dat randje houden sommige mensen wel van misschien. Ik vind dat randje ook niet erg.
ik denk omdat:

- het een plastic badeendje is onder de synths (en met een strap er aan sta je compleet voor lul)
- het geen knoppen heeft, laat staan een data slider, dat INC/DEC editten is niet echt optimaal (helemaal niet als de toetsjes ook nog haperen)
- het een mager/oninteressante synthese voor velen heeft en er een koud randje in het geluid zit
- het maar 1 filter voor het totale geluid heeft en dus eigenlijk alleen optimaal als het filter statisch is (geen envelope mod dus)
- het toetsenbord (net als bij andere poly modellen) is niet echt geweldig op de lange duur...
- het ook al geen leuke beginners synth is
De Poly 800 moet je ook zien in het licht van de tijd zien waarin het is uitgebracht. Volgens mij was het een goedkoop antwoord op de Roland SH-101 en de polyfone synths uit die tijd.
Ik meen dat er een flink prijsverschil was tussen de Poly 61 en de Poly 800. Het begrip 'digitaal' was ook zo'n kreet toendetijd om spul te slijten aan de klant. 'Digitaal' betekende toen zoiets als vernieuwend. De CD was pas uit meen ik in 1984. Vandaar zo min mogelijk knoppen. Maakte de productie van het apparaat goedkoper en dus beter om aan de markt te slijten.
Polyfonie was ook een selling point toendertijd. En dat is wat men toen met de Poly 800 wou bereiken: bewegingsvrijheid, goedkoop en polyfonie.

2 osc's een terts van elkaar ontstemmen, liefst beetje ruis erbij, filter weer een terts/kwint hoger instellen met veel reso, keyboard tracking aan en gaan met die banaan, prachtig geluid.
Interessant, weer iets geleerd vandaag. Ik ga dit uitproberen. ;)
Vraagje: hoe stel je dat filter een terts of kwint hoger?

hij bedoeld nutuulk een zelfoscillerend filter die je zou kunnen stemmen t.o.v. de normale osc...
Het begrip 'digitaal' was ook zo'n kreet toendetijd om spul te slijten aan de klant. 'Digitaal' betekende toen zoiets als vernieuwend.
deels wel idd maar digitaal betekende voornamelijk; het niet meer out of tune zijn en de altijd (nagenoeg) gelijk klinkende sounds op een andere van hetzelfde type bak aangezien de values gequantized waren en geen krakende draaiknoppen/schuiven etc...
Polyfonie was ook een selling point toendertijd. En dat is wat men toen met de Poly 800 wou bereiken: bewegingsvrijheid, goedkoop en polyfonie.
als je de strap om de nek bedoeld wel maar het programeren was toch weer een stuk beklemmender...
Dat randje houden sommige mensen wel van misschien. Ik vind dat randje ook niet erg.
mja dat kan, ik vind het persoonlijk meer in de categorie 'harddisk door de soundcard heen horen tikken' endergelijke...

Dat "randje" is wel onontbeerlijk als je de authentieke sound van low-budget italo disco producties beoogt. De Siel DK-80/EX-80 heeft dat zelfs nog veel meer.

En de sint houdt ook heel erg van het randje:

Los daarvan moet je de P800 ook niet meer credit geven dan hij verdient: het was als ultrabetaalbaar instapmodel een beetje de microkorg van zijn tijd.

Revok

nou, alleen een filter zal daar niet bij helpen.

dit fenomeen zorgt er ook voor dat eigenlijk alle geluiden op mekaar lijken.

( zie mijn k#t #, welke ik met de novation xiutsynth heb opgenomen)..:okdan:

:koffie:

nou, alleen een filter zal daar niet bij helpen.
dat is correct, het is nutuulk wenselijk dat ook de bron van een hogere reso is...
maar een filter op het einde die de boel wat satureerd is nutuulk al iets positiever...

bij de poly is het randje daarom ook wat minder hoorbaar wanneer het filter een lagere cutoff freq heeft...

klopt...

maar bij de poly800 zijn het de pure blokgolven die roet in het eten gooien.

bij de meeste va´s en softsynths zijn het denk ik crappy algorithmes die dat doen.

laat ik het zo stellen, ik heb nog nooit uit wat voor digitaal apparaat dan ook ene echte moog horen komen.....:okdan:

:koffie:

laat ik het zo stellen, ik heb nog nooit uit wat voor digitaal apparaat dan ook ene echte moog horen komen.....:okdan:
dat zit hem idd in de 'oneindige resolutie'...
want een 1hz sinus gesamplet op 2hz klinkt nutuulk ook niet als een sinus, zelfs niet als daar een filtertje achter zit...
je kan je dan afvragen wat dan nog pcies het geluid maakt; de bron of het filter...

Back