Positie van je Studio Microfoon

Alcje

Ouwe rot
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de mensen hier hun studio microfoon hebben. Heb je hem gewoon recht op je statief staan, of heb je hem op de kop (hangend), En hoe heb je je plop filter ervoor? Schuin.. Recht etc.

Vraag me eigenlijk af of dit nu echt heel veel uit maakt. Mijn buizen microfoon hangt eigenlijk altijd op de kop. Ivm de warmte die opstijgt.

En persoonlijk vind ik het makkelijker zingen, als hij op de kop hangt :-).

Op 1 of andere manier als hij normaal hangt, voegt het niet :-)

Hoe hebben jullie dit? :-)

Probeer ns alle mogelijke posities uit en luister wat het verschil er dan tussen is, leer je je mic goed kennen. Klankkleur is sowieso anders bij verschillende afstanden en vooral invalshoeken...

Persoonlijk: afhankelijk van wat ik van m'n micro verlang zal deze op een andere plaats staan of hangen...

Bij mij gaat het voornamelijk om vocal opnames :)

Vind vaak het beste resultaat als mensen wat dichterbij zingen, ookal staan ze in een vocal booth. 'Plop zo'n 10 cm van de mic. En dan de zanger strak tegen de plop aan :-).

Toch zie je ook vaak dat mensen de plop heel schuin zetten. en ook als het ware omhoog zingen.

Bij mij gaat het voornamelijk om vocal opnames :)

Vind vaak het beste resultaat als mensen wat dichterbij zingen, ookal staan ze in een vocal booth. 'Plop zo'n 10 cm van de mic. En dan de zanger strak tegen de plop aan :-).

Toch zie je ook vaak dat mensen de plop heel schuin zetten. en ook als het ware omhoog zingen.

Zo doe ik het zelf ook. Lekker dicht bij de mic, neus tegen de plopkap en gaan!
Alleen heb ik de mic gewoon rechtop. Nooit aan iets anders gedacht. Misschien een keertje proberen :).

Hoe en hoevel je m neerzet hangt ook heel erg van techniek en dynamiek van de zanger(es) af. Omhoog zingen kan voor sommigen lekkerder zijn of meer in hun naar boven halen.

voor een condensator maakt het geen ruk uit hoe hij hangt, het membraan is tenslotte rond.
en plopfilter in principe er recht voor, dan heeft het golffront de kortste weg, hoewel daarmee experimenteren geen kwaad kan, het is tenslotte een aucoustisch filter.
voor bandmicrofoons , nu we het toch over de stand hebben, die hebben meestal wel een voorkeur.
gewoon recht, dus niet op z´n kant.
anders gaat het bandje hangen, en werkt de mic niet goed.

:mega:

Back