Kawai K5000

rgoene

Nieuwkomer
Mijn eerste dag als aangemelde user, en gelijk een vraag:

Wie heeft er er ervaring met de Kawai K5000? Ik hoor erg veel goede verhalen over deze synth, maar ik heb het idee dat er maar weinig mensen zijn die hem daadwerkelijk gebruiken. Komt dat omdat hij zo weinig is verkocht, of omdat er simpelweg niet mee te werken is?
Het idee van additieve synthese spreekt mij erg aan, vooral omdat het mogelijk schijnt te zijn compleet unieke geluiden te maken.

Heb er zelf geen een maar wel mee gewerkent en het is echt een unieke synth. Heel erg geschikt om complexe geluiden mee te maken.
Als het goed is zijn er ook editors voor beschikbaar en wellicht dat er op internet diverse patches zijn om te downloaden. Qua programmeren is hij erg uitgebreid maar wel de moeite waard om er diep in te duiken.

Ik heb een K5000s gehad en ik vraag me tot op de dag van vandaag af waarom ik dat ding in vredesnaam heb weggedaan. Sublieme en hele karakteristieke klank, super toetsenbord, lekkere filters, real-time control van alle belangrijke parameters en natuurlijk die fantastische synthese...

Je kan er echt hele mooie klanken mee maken, van esoterische (gewoon, af en toe je taalgebruik een beetje opleuken...) pads tot vette 303alike bassjes.

Ik heb net een K2000VPR V3 gekocht. Ook lekker, maar ik mis die Kawai nog steeds. Iemand een nier nodig?

Ik heb en K5000W sinds zomer 99 en gebruik hem nog steeds met veel plezier. Het is geen instrument voor beginners. User-patches zijn wel te vinden op internet maar de kwaliteit daar van vind ik vaak vrij mager. In tegenstelling tot mijn anderere instrumenten, programmeer ik de K5000W zelden helemaal van scratch. Meestal neem ik een bestaande patch als uitgangspunt aangezien het maken van nieuwe patches vrij veel tijd in beslag neemt. Zonder emagic's sound-diver is het programmeren van additieve patches bijna niet te doen. Ook is re-synthese van bestaande geluiden/samples middels een fourier transformatie ook niet echt makkelijk. (Sound-diver heeft wel zo'n functie maar leidt zelden tot goed resultaat). Kortom - een interessante synth maar voor mensen met geduld en/of veel tijd!

PS: Alleen al vanwege de unieke synthese methode zou ik mijn K5000 nooit verkopen. Ik betwijfel wel of de keuze voor de workstation een goede was. Ik zou nu de rack versie kopen met een goed midi master keyboard + sound-diver OEM. Het GM + sequencer gedeelte van de K5000W gebruik ik zelden of nooit.

Weet iemand of er softsynths zijn die een vergelijkbaar resultaat opleveren? Ik kan mij voorstellen dat Reason -of een Nord Modular- met wat creatief patchwerk ook een toffe additieve synth kunnen produceren. Is het nog wel van 'deze tijd' om complexe patches op een klein display te programmeren?

Ik heb wel eens gespeeld met atmogen . Het is geen VST plug-in maar standalone.

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Zo een k5000R is in aantocht maar ik ben nog opzoek naar een
control-box hoeft geen kawai te zijn , heeft iemand een tip
welk merk en type ik kan gebruiken voor de K5000.

Alvast bedankt..

Origineel geplaatst door Digimod
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Zo een k5000R is in aantocht maar ik ben nog opzoek naar een
control-box hoeft geen kawai te zijn , heeft iemand een tip
welk merk en type ik kan gebruiken voor de K5000.

Alvast bedankt..

Ik denk dat de Doepfer pocket control of pocket fader een goede controler is voor de K5000. In deze midi controler zit een preset voor de Kawai K5000 serie. Oftewel, niet moeilijk midi nummers toe wijzen, maar meteen beginnen!

Ik heb zelf ook een K5000R, ben ook op zoek naar meer knoppen!

Ik heb de K5000 idd met de Doepfer pocket control gebruikt, werkt prima.
Inmiddels de Doepfer vervangen door een Kenton control freak, werkt ook heel goed.

En ik ben zo nu en dan op zoek naar zo een Kawai. Het liefst de Kawai K5000R en anders de K5000S. Wie-o-wie wil m eventueel kwijt? Ik houd mij in ieder geval aanbevolen. Vind de klank zeer interessant, heb verscheidene voorbeelden gehoord van internet. Klank (en verloop daarvan) heeft soms iets weg van de Yamaha FS1R.

Ik heb een K5000S en een K5m, de laatste is de moduleversie van de eerste additieve synth van Kawai en heeft naar mijn mening een ander (ranziger) geluid, zodat ik hem niet gauw zal wegdoen.

De K5000S is echt een mooie machine maar inderdaad niet geschikt om even snel een geluidje op te programmeren. Okee, als je aan de knoppen gaat draaien verander je de sound al snel, maar als je echt vanuit het niets wilt opbouwen ben je wel even bezig. Voor mij is dat echter geen nadeel want ik hou gewoon van lang pielen om mijn eigen sounds te creeren; als ik snel resultaat wil dan pak ik wel een andere (analoge) synth.

De K5000S is met name geschikt voor evoluerende (voortdurend veranderende) sounds, net als bijvoorbeeld de Fizmo, de Microwave XT of de Wavestation (laatstgenoemde heb ik niet, maar dat heb ik van horen zeggen). Maar goed, je krijgt er in principe van alles uit als je maar een beetje kunt programmeren. Zelf gebruik ik geen editor dus ik doe alles via de knopjes en het display. Of dat wel of niet uit de tijd is vind ik niet zo belangrijk; voor mij is het werkbaar en ik doe het liefst zo min mogelijk met computers vanwege mijn kantoorbaan. Vandaar ook dat ik thuis nog zo vaak op het forum zit (...).

Een belangrijk aspect van de K5000S is nog het klavier dat heel degelijk aanvoelt en lekker speelt, en de aftertouch werkt vrij soepel (je hoeft er niet op te gaan staan voordat het werkt of zo).

Overigens heb ik ook een Fs1r (een hele brute bak trouwens!) en die heeft vind ik toch een heel ander klankkarakter dan de Kawai. Niet beter of slechter maar gewoon anders.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de laatste weken er wel aan zitten denken om de K5000S misschien weg te doen omdat het allemaal een beetje too much wordt en ik uiteindelijk maar met 1 synth tegelijk bezig kan zijn (okee, dat had ik ook van te voren kunnen bedenken). Weet het nog niet helemaal, want het zou me eigenlijk wel aan het hart gaan =(

Origineel geplaatst door Hooihuis
Een belangrijk aspect van de K5000S is nog het klavier dat heel degelijk aanvoelt en lekker speelt, en de aftertouch werkt vrij soepel (je hoeft er niet op te gaan staan voordat het werkt of zo).

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de laatste weken er wel aan zitten denken om de K5000S misschien weg te doen omdat het allemaal een beetje too much wordt en ik uiteindelijk maar met 1 synth tegelijk bezig kan zijn (okee, dat had ik ook van te voren kunnen bedenken). Weet het nog niet helemaal, want het zou me eigenlijk wel aan het hart gaan =(

Nou ja, als je ooit nog van plan bent je K5000S van een nieuw baasje te voorzien, ik houd me aanbevolen. Voor mij hoef je je niet te haasten, heb momenteel toch geen rooie (Euro)cent. Het is ook pas een dag of drie dat ik er naar aan het ben rondkijken en -luisteren (via files op het internet). Helaas heeft de K5000S wel een klavier, ik er nl. al twee. En mijn kamer is eigenlijk te klein voor nog een klavier. Maar aan de andere kant. Een degelijk klavier samen met veel controllers op het bord is niet mis (al heb ik al een Z1). Speelt de Kawai een beetje als de Korg Z1 en Trinity? En heb je al problemen met het display (vernomen op het internet)? De Korg 01/W had er indertijd erg last van. Backlight was op een gegeven moment helemaal donker. Weet jij nog URL's naar goeie fragmenten van de soundengine van je Kawai of heb je zelf wat opnamen?

Groet,
MuziekFriek :)

Ik heb geen idee of het klavier van de K5000S te vergelijken is met de Trinity of de Z1, want met beide synths heb ik geen ervaring (al heb ik er wel vaak aan gedacht eens een Z1 aan te schaffen). Met het display heb ik geen problemen, weet ook niet of dat een bekend euvel zou zijn (dat van de K5m is helaas een ander verhaal, maar dat is wel bekend).

Aan soundopnamen kan ik je helaas even niet helpen, want thuis (ik zit nu op mijn werk) heb ik nog steeds gewoon internet via een telefoonlijn en dan weet je het wel....volgens mij moeten op het net echter wel geluidsfragmenten te vinden zijn hoor!

Maar inderdaad, ik ben er nog niet uit of ik hem verkoop. Ik ga binnenkort eens een lijstje maken van spullen die ik denk te kunnen missen om wat ruimte te maken in mijn stuidio. Het probleem is namelijk: ik koop wel, maar er gaat nooit eens wat weg. Heb ook nog een Fizmo rack bijvoorbeeld die ik niet veel gebruik, welke eveneens geschikt is voor evoluerende sounds.

Hoop dat je zo een beetje antwoord hebt op je vragen!

Origineel geplaatst door MuziekFriek
Speelt de Kawai een beetje als de Korg Z1 en Trinity?

Het keyboard van de Z1 voelt heel anders aan dan de Kawai. Het keyboard van de Kawai is degelijker en volgens mij van een betere kwaliteit. Ik had ook van een piano bouwer niet anders verwacht. ;)

Origineel geplaatst door cooper
Het keyboard van de Z1 voelt heel anders aan dan de Kawai. Het keyboard van de Kawai is degelijker en volgens mij van een betere kwaliteit. Ik had ook van een piano bouwer niet anders verwacht. ;)

Mmm, en ik vind dat klavier van de Z1 en Trinity al zo degelijk... Ze maken mijns inziens alleen teveel lawaai (het rammelt wel erg, waarschijnlijk door het aluminium, de Triton (plastic body) heeft dat nl. al minder).

Heb zelf een tijd een K5000S gehad; weggedaan omdat ik minder keys wilde, maar eigenlijk soms wel stiekum een beetje spijt van (het enige apparaat waarvan ik dat kan zeggen!).

Echt een prima apparaat, trouwens een echte beauty met die geschuurde aluminium bovenkant.
Ik zou gaan voor de S (de performance synth, dus met de ingebouwde control knoppies) of de R (de racksynth, maar dan mis je wel de hands-on control). De W (workstation) met de ingebouwde GM bank en sequencer boeit me minder.

De toetsen spelen heerlijk, ik ken geen fijner orgel-touch keyboard. En keurig afgewerkt.
Z1 vind ik een beetje 'clunky' spelen.

Als je er één koopt, zorg wel dat je het laatste OS erin laadt (te downloaden van 't net), dat scheelt stukken qua stabiliteit & correcte werking.

+Sounds (speciaal voor moving soundscapes; beter dan een Wavestation, ik vind 'm eigenlijk best vergelijkbaar met de FS1R)
+Goeie interface met groot scherm en veel knoppen. Maar die zitten er niet voor niks... ;)
+Super arpeggiator, echt één van de mooiste die ik gezien heb.

-Moeilijk te editen. En ik bedoel MOEILIJK. Eigenlijk vrijwel onmogelijk zonder computer editor (sounddiver).
-Geheugen beperkingen. De K5000 heeft niet een vaste patchgrootte, en daarom niet een vast aantal mogelijk in te laden programs. Irritant genoeg moet je met het handje de programs eruit gooien om geheugen vrij te maken - da's lastig als je veel sounds in bulk wil inladen.
-Rare resonance functie. Echt overdone, moeilijk te doseren en vreet trommelvliezen voor ontbijt.

Back