'perfect beat'?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
jaren 80 dance stijl..

Kent iemand een jaren 80 dance stijl die vlgns mij 'perfect beat'heet. 'Let the music play'van Shannon is in dit stijltje. Ik weet niet of 'perfect beat' een goede stijlnaam is maar het kenmerkt zich door een vrij drukke maar dope beat.
Indertijd draaide ze dit veel op de piratenzenders en naar ik weet werd dit vaak zo afgekondigd..

Kent iemand dit stijltje en wie kan wat andere platentitels noemen?

't was geen electro,breakdance of elctric boogie..

Het klonkt veel drukker, het klonk als gemaakt voor de discotheek. Ook later als electric boogie en breakdance.. denk zo rond 1987... ik heb nog zo'n typisch plaatje op'n cassette bandje staan.. zal het wel effe opzoeken en online zetten...

Origineel geplaatst door Furious5
't was geen electro,breakdance of elctric boogie..

Het klonkt veel drukker, het klonk als gemaakt voor de discotheek. Ook later als electric boogie en breakdance.. denk zo rond 1987... ik heb nog zo'n typisch plaatje op'n cassette bandje staan.. zal het wel effe opzoeken en online zetten...
Nummers die je kunt vergelijken met Shannon's 'Let the Music Play' zijn onder andere 'Body Mechanic' van Quadrant 6, 'It's Automatic' van Freestyle, 'Rock Me' van Connie, 'I.O.U.' van Freeeze en 'Play at Your Own Risk' van Planet Patrol (de laatste twee waren redelijk grote hits). Dit alles valt volgens mij toch echt onder de noemer 'electro', ondanks dat deze nummers zich van andere electro onderscheiden door een wat 'soul'-achtige zang en ze zijn misschien iets meer 'pop' georienteerd. De nummers zijn allen van tussen 1982 en 1987, denk ik, maar het 'zwaarte punt' ligt toch tussen 82 en 85.
Oh, en Strafe's 'Set it Off', hoewel minder 'druk' toch zeker de moeite waard (en vrij recent ge re-released) en ook New Order heeft zich eraan gewaagd met een door Arthur Baker (de man achter Planet Rock) geproduceerd nummer: 'Confusion'.
Je hebt sowieso meer succes als je dit soort nummers op producent zoekt, de meeste bands waren maar ééndags vliegen.

Laatst gewijzigd:
vergeet afrika bambaataa's planet rock niet
een blueprint voor veel electro die in de jaren 90 volgde
zoals altijd met stromingen zijn er de grijze gebieden
maar electric boogie is toch echt een vorm van vorm van electro
planet rock was weer gebaseerd op kraftwerk
dus de connectie is er zeker

Hmmm ja, en 'Play At Your Own Risk' is eigenlijk gewoon 'Planet Rock' maar dan met een soul zang. Overigens ook geproduceerd door Arthur Baker, dus van een rip-off is geen sprake.
Ik doe m'n best Reinier :)
Maar Egyptian Lover is toch niet echt op een zelfde lijn te zetten met Shannon. Qua muziek misschien, maar beide onderscheiden zich toch wel behoorlijk van elkaar. Misschien dat dat ook voor de verwarring zorgt bij Furious 5, het hoort allebei toch tot het 'electro genre'.

het heeft allemaal te maken met de komst van de TR-808
cybotron's clear (juan atkins) is ook een goed voorbeeld (1983)

Thanx guys!

Chinetti, de platen die je opnoemde zijn precies die ik zoek! Planet Control heb ik ook nog ergens op tape.. alleen wist ik niet wie dat was. Het lijkt inderdaad op Planet Control maar dan met wat soulvollere zang.. (waaronder een barry-white low-voice dude).
Dat liedje wat ik op tape had zal ik hoe dan ook nog posten.. komt uit een soulshow mix.. met veel van die orchan-stabs.. 'give me tonight' ofzo heet het..

Hmm.. het is dus electro.. Nouja, perfect beat was dan zeker door de presenatator verzonnen.. hij had het wel aardig bij het rechte eind, die beats waren ook bijna perfect....

Thanx guys!

Chinetti, de platen die je opnoemde zijn precies die ik zoek! Planet Control heb ik ook nog ergens op tape.. alleen wist ik niet wie dat was. Het lijkt inderdaad op Planet Control maar dan met wat soulvollere zang.. (waaronder een barry-white low-voice dude).
Dat liedje wat ik op tape had zal ik hoe dan ook nog posten.. komt uit een soulshow mix.. met veel van die orchan-stabs.. 'give me tonight' ofzo heet het..

Hmm.. het is dus electro.. Nouja, perfect beat was dan zeker door de presenatator verzonnen.. hij had het wel aardig bij het rechte eind, die beats waren ook bijna perfect....

Soulshow mix? Je bedoelt Bond van Doorstarters? Als kind luisterde ik dat echt iedere week. Als je kan, post dan de hele mix :)

Origineel geplaatst door Chinetti
Wil jij Clear vergelijken met Let the Music Play? In sommige staten kun je daarvoor vervolgd worden!

laat ze mij maar oppakken dan ;)

shannon, two sisters, man parrish ed. is meer de disco kant van de muziek waarbij de TR-808 gebruikt werd en waar begin jaren 80 op gebreaked werd.
Nummers als planet rock en clear (hashim's al naafiysh) zijn de voorlopers van electro zoals we die nu kennen uit detroit.

'Looking for the Perfect Beat' was een nummer van Africa Bambata & the Soulsonic Force, en wordt nog steeds gebruikt als een omschrijving voor het 'electro gevoel' en het genre. Ik kan er ook niks aan doen.

Origineel geplaatst door bounce
laat ze mij maar oppakken dan ;)

shannon, two sisters, man parrish ed. is meer de disco kant van de muziek waarbij de TR-808 gebruikt werd en waar begin jaren 80 op gebreaked werd.
Nummers als planet rock en clear (hashim's al naafiysh) zijn de voorlopers van electro zoals we die nu kennen uit detroit.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar Shannon onderscheidde zich door haar zang, terwijl alle andere toch meer 'rap' waren. Clear blijft overigens een verhaal appart, naar mijn idee, omdat Cybotron ook van grote invloed was op de techno. De bands die ik als eerste noemde komen dan ook dichter bij Shannon, omdat ook zij veel zang gebruikten.
Los daarvan is electro als genre sowieso wat moeilijk te defineren (ook Goths spreken van 'electro'), dus wat dat betreft had Ferry Maat (van Soulshow) misschien toch wel gelijk toen hij het over 'Perfect Beat' had, want dat is iets wat al deze nummers gemeen hebben: 'looking for the perfect beat'.

'Dat liedje wat ik op tape had zal ik hoe dan ook nog posten.. komt uit een soulshow mix.. met veel van die orchan-stabs.. 'give me tonight' ofzo heet het..'

YEAH!!!!!!!

Ik heb hem te pakken! Dat liedje 'give me tonight' is dus ook van Shannon.. ik zat even te kijken op de Arthur Baker site en daar stond hij in zn playlist. Deze plaat heeft die typische 'drukke' sound... Echt een lekker nummer is dit.

Dat cassette bandje weigerde ik gewoon om weg te gooien... ik hoopte gewoon die plaat eens tegen te komen. Zo ging het by the way ook met 'let the music play'.

Pareltjes hoor.. I'm a happy man..

Origineel geplaatst door Chinetti

Los daarvan is electro als genre sowieso wat moeilijk te defineren (ook Goths spreken van 'electro'),

Ja, dat is altijd een grappige verwarring. Vooral nu de goth-DJ's ook wel eens spul van Bunker of Invasion planete draaien. Als ik zelf draai op goth feestjes zeg ik altijd dat dat electroWAVE is. Goths bedoelen met Electro: Electronic Body Music. Spul als Front 242, VNV Nation, Davantage, E-craft en zo. Overigens muziek met een perfect beat VOOR MIJ. :)

Back