Beating

mikevercoelen

Piepkuk
Mensen,

Ik heb sinds een paar dagen het boek Dance Music Manual, en er staat uitgelegt wat beating is, kan iemand hier mij wat meer over vertellen, ik snap namelijk niet hoe het daar uit gelegd staat. En wanneer zou je dit gebruiken, hoe klinkt het? Ook over Phase Cancellation kan ik weinig duidelijke uitleg vinden

Bedankt ;)

Phase Cancellation is het signaal in tegenfase erbij zetten met als het kan de zelfde intensiteit. als je een track hebt en je legt daar in tegenfase de instrumentale versie er overheen dan zou het zou kunnen zijn dat je alleen de vocalen overhoudt.

Over beating kan ik je verder niks vertellen:)

Beating:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beating

(Probeer het uit om te ervaren wat het is)

En veel ingewikkelder dan het is kunnen ze het bijna niet maken of je moet een boek hebben met een theoretische ondertoon maar het is het simpele feit dat 2 geluiden waarvan er eentje in tegenfase (exact 180) elkaar opheffen. Hier een makkelijke uitleg:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid

Wees creatief zowel met muziekmaken als met termen opzoeken, Google is your friend...en ga muziekmaken en als je ergens tegenaan loopt ga je er over lezen. Ga eerst praktijk ervaring opdoen zodat je uberhaupt begrijp waar ze het over hebben want believe me het kan veeeeeeeeeel ingewikkelder worden dan beating en phase cancellation!! Een goede track maken, gewoon domweg een goed liedje/goede dancetrack is al moeilijk genoeg...think about that one!

Aha I know, ik had het al gevonden op Wiki, snapte het nog niet echt, ik ga er maar gewoon van uit waar het voor staat, ben wel iemand die er alles van wil weten. Ik vind het gewoon leuk om zo'n boek te lezen en de theorie er achter te lezen, dan heb ik almeteen wat voor kennis als ik serieus muziek wil maken.

Bedankt voor de hulp anyway het is weer wat duidelijker ;)

wtf is serieus muziek maken
serieus
ik zou gewoon muziek gaan maken

Neem twee zaagtandoscillatoren (die op hetzelfde moment synchroniseren/triggeren) en zet ze op dezelfde toonhoogte. Het resultaat is een zaagtand met een dubbele amplitude. Als je nu de frequentie lichtjes verandert (heel klein beetje fin tune) dan hoor je deze "beaten" tegenover de oorspronkelijke oscillator. Namelijk, hij is uit phase. Als de detune heel lichtjes is hoor je de golfvormen langzaam "beaten", is het frequentieverschil hoger dan zal de "beating" steeds sneller en sneller gaan.

Als je twee zaagtanden optelt die volledig uit phase zijn (een zaagtand en zijn omgekeerde variant) dan is het resultaat 0. Namelijk, voor elke waarde is er een tegenwaarde, waarbij de som 0 is. Teken het eens uit en het wordt al veel duidelijker!

Dit kan je verder ook toepassen als er heel veel golfvormen in je muziekstuk voorkomen. Een sample of golfvorm bestaat uitsluitend uit sinussen. Hoe meer je er hebt, hoe meer je kans hebt dat er in tegenphase staan, of dat ze "beaten". Maar dat is iets dat niet zo belangrijk is in het begin.

serieus
ik zou gewoon muziek gaan maken

Sorry, maar dit is echt een *zucht* opmerking.

Maar da's dus wat anders dan dat je een track phase invert?

Ik zag over 'beating' een tutorial, waarbij de vocals uit een track gehaald werden.
Toen hadden ze 2 tracks tegerlijk, waarvan 1 met inversion ?
In ieder geval moest je dan wel de wave vorm goed syncen, voor het resultaat.
Stel je hebt een sinus met het ronding omhoog, is de track in tegenfase met de ronding naar beneden. Dat is dus hetzelfde stukje track.

Serieus muziek maken...
chris-pitman-personal-photo-7.jpg

...is iets heel anders dan NIET serieus muziek maken:
Keyboard%20player%20weddings.jpg

Wat een kut reacties altijd, en die moderators doen er niet eens iets aan jezus bannen die kip, bedankt voor je hulp JugJug het is veel duidelijker ;)

Neem twee zaagtandoscillatoren (die op hetzelfde moment synchroniseren/triggeren) en zet ze op dezelfde toonhoogte. Het resultaat is een zaagtand met een dubbele amplitude. Als je nu de frequentie lichtjes verandert (heel klein beetje fin tune) dan hoor je deze "beaten" tegenover de oorspronkelijke oscillator. Namelijk, hij is uit phase. Als de detune heel lichtjes is hoor je de golfvormen langzaam "beaten", is het frequentieverschil hoger dan zal de "beating" steeds sneller en sneller gaan.

Als je twee zaagtanden optelt die volledig uit phase zijn (een zaagtand en zijn omgekeerde variant) dan is het resultaat 0. Namelijk, voor elke waarde is er een tegenwaarde, waarbij de som 0 is. Teken het eens uit en het wordt al veel duidelijker!

Dit kan je verder ook toepassen als er heel veel golfvormen in je muziekstuk voorkomen. Een sample of golfvorm bestaat uitsluitend uit sinussen. Hoe meer je er hebt, hoe meer je kans hebt dat er in tegenphase staan, of dat ze "beaten". Maar dat is iets dat niet zo belangrijk is in het begin.

Sorry, maar dit is echt een *zucht* opmerking.

Zoals beschreven wist ik niet.
Vraag daarover, kun je dit effect ook bereiken door bv. een track te inversen (zoiets) en de andere dus niet.
Zoals boven beschreven, om de vocal uit een track te krijgen?
En eventueel door de waveform van een osc tegenover elkaar te plaatsen?
Of is beating uitsluitend voor elkaar te krijgen, door de frequentie aan te passen?

Uit phase zijn, houdt dat in dat ze tegen over gestelde richting zijn?

Zeg dat dan in plaats van zo'n onnozele reactie, weet je wat het is, elke keer zie ik Harmonic overtones, detuning, phase, beating enzo tegen komen en dat wil ik onderhand wel is weten hoe dat in elkaar zit.

Beste Mike,

De afgelopen weken merk ik dat je je enthousiast in de wereld van de muziek hebt gestort. Leuk om te zien dat iemand echt het fijne wil weten van wat onze gezamelijke passie alhier. Ik ben echter ook van mening dat bepaalde kennis pas relevant wordt in een bepaalde fase in je ontwikkeling. Aspecten als 'fase' en 'beating' zijn in mijn ogen minder relevant in een fase waarin je bv. nog zoekend bent naar je eigen geluid en aan het onderzoeken bent hoe je een interessant arrangement maakt.
Daarom zou ik je willen adviseren om je vooralsnog te concentreren op het maken van je eigen muziek, zonder daarbij teveel te concentreren op de theorie er omheen. Dat remt in deze fase teveel je creativiteit, en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Met vriendelijke groet,
Gijs

kijk bedankt Gijs, das stuk beter zonder dat beste en vriendelijke groet, nu snap ik tenminste wat je bedoelt, in plaats van zo'n kut opmerking te sturen. Ik snap ook wel jullie kant hoor, maar ik ben toch eigenwijs en zoek het toch uit, als ik het niet snap laat ik het maar ff links liggen ;)

Tussen seconde 6 en 20 hoor je de beating tussen 2 zaagtand vco

In en uit fase staan wordt ook in de elektrotechniek behandeld (2 of 3 fase netspanning).

Deze termen, net als beating, zijn gewoon namen om een fenomeen te beschrijven. Net als clipping enz.

Een leuke manier om "beating" te ervaren :

Beating is natuurlijk niet alleen tussen oscillatoren, maar kan je ook ervaren met je eigen stem + die van een ander.

- Ga tegenover iemand anders zitten/staan (1 meter afstand ofzo) en geef allebei op dezelfde toonhoogte een mooie strakke "aaaaaaah"

- Terwijl de ander de "aaaaah" vasthoudt zak jij heeel langzaam naar beneden.

Het effect wat je dan hoort is ook beating

Uit phase zijn, houdt dat in dat ze tegen over gestelde richting zijn?

Als iets 180 graden uit phase is, dan is het resultaat volledig tegengesteld aan het oorspronkelijk signaal. Daartussen zijn er tal van verschuivingen mogelijjk waarbij het verschoven signaal niet exact het tegenovergestelde is van het oorspronkelijke signaal.

Zie wikipedia phase.....2e tekening: http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_(waves)
En pak nu een potlood en teken die zaagtanden uit. Teken twee die tegenovergesteld zijn en tel ze op, en dan teken twee zaagtanden die "halftegenovergesteld zijn= 90 graden" en tel ze op. Je ziet onmiddellijk wat e met het signaal gebeurd!

Back