High-end (hardware) Synths?

Zoidsity

Go with the flow..
Welke (merken/types) vallen daaronder, ALS ze er al zijn?

Op efx, mixer en geluidsbewerking zijn er diverse merken/types bijv. Neve, Eventide, etc. (jaja, er zijn betere vast...'t is maar even een voorbeeld!), maar hoe zit 't op synth-gebied?

Gaat het dan alleen richting modulaire synths à la Serge of zijn er ook synths "uit 1 stuk"?

Valt bijv. een MOOG Voyager binnen die categorie, of een V-synth (GT), of zijn die "te min" om deze status te krijgen?

Wat is jullie gedachte?

Is puur een discussiepuntje, hoor.. 'k Ga sommige synths er niet anders door bezien.

Moeilijke vraag...
Ik zou een Roland SH201 bv niet high end noemen.
Het hangt van de nieuwprijs en bouwkwaliteit af denk ik...
Ik weet dat mijn Yamaha CS2X niet echt high end is.
Maar bv de Yamaha TG77 is wel door veel profs gebuikt, is hij daarom high end?

Dus misschien als het apparaat in professionele muziekstudioos staat kun je het high end noemen?
Ik zou t niet weten :?

Misschien is een Sh201 in z,n prijs klasse wel een high end tool. Ik heb nog nooit met z,n Sh201 gespeeld. Kan er verder niets over zeggen.

De sh-201 is zeker niet high-end. In het (heel) hoog vervormen de geluiden nogal.
Hoe het met de ruis zit, heb ik eigenlijk niet zo op gelet, maar of dat een grote factor is bij het bepalen of een synth high-end is? Oude synths die wat meer ruisen, hebben wel weer een goed frequentiebereik en hun charme natuurlijk.

hmm maar je kan niet zeggen dat als een apparaat HiFi klinkt dat ie automatisch high end is..
de Emulator II klinkt absoluut niet HiFi, is dat wel high end?

high end is dat niet dat men voor de hoogste kwaliteit gaat in zijn geheel (sound, behuizing, onderdelen...), zonder eigelijk weinig van de kosten aan te trekken
de ene high end is de andere niet, ... pretentie

In high-end audio apparatuur wordt meestal gebruik gemaakt van de "beste" (lees:dure) onderdelen, er gaat altijd veel onderzoek aan vooraf en de productie vindt vaak handmatig plaats. Even generaliserend dan he? :)

Belangrijker is het resultaat, de klank van een apparaat. Of het nu gaat om eq's, compressors of effect-apparatuur, het bronsignaal is de referentie bij high-end audio spul. Een compressor moet doen wat jij er van verwacht zonder het signaal verder hoorbaar aan te tasten. Als er al sprake is van vervorming, moet deze prettig in het gehoor liggen (bijv. bij buizenspul).

Dit laatste aspect ontbreekt bij synths, want er is geen bronsignaal of echte referentie die je naast het eindresultaat kan leggen. Er gaat niets in, er komt alleen iets uit. De meeste synths vertegenwoordigen bovendien de ultieme vrijheid als het gaat om wat je er uit haalt - een basgeluid hoeft bijvoorbeeld niet precies te klinken als een basgitaar of zo.

Daar komt bij dat, vooral bij analoge synths, (lichte) interne vervorming of noise juist gewenst is. Als je dit bij bijvoorbeeld een Minimoog helemaal zou uitbannen zou hij voor de meesten onder ons minder "lekker" klinken. Ik heb ooit eens geprobeerd mijn Alesis Ion wat meer een analoog gevoel te geven en kwam er achter dat het toevoegen van een lichte achtergrondruis bij de oscillators, ook al is het bijna onhoorbaar, veel verschil uitmaakte.

Als er high-end synths zouden bestaan dan denk ik wel dat bijv. Serge daarvoor in aanmerking komt, ook al kan je daar evengoed de meest smerige blubber uithalen als je wilt :)

ik denk dat je synhs hi end kan noemen, tenminste als je de term wilt gebruiken voor dingen zoals Neve en SSL ed, dan kom je bij de dingen uit waar de ontwerpers / fabrikanten echt hun stinkende best hebben gedaan om de dingen goed te maken.
zoals bijvoorbeeld de integriteit van de golfvormen ( een sinus echt een sinus, een zaagtand echt een zaagtand, een driehoek mooi symmeterisch)
alleen kwaliteitsonderdelen, enzovoort.
ik ken er eigenlijk maar een,............ Buchla.
maar de prijs is er ook naar.
:koffie:

moog vrijwel alles
roland het oudere spul met aan de top system700 en vooral jupiter8
korg oasis
de top van de workstations van yamaha

iha moet de geluidskwaliteit goed zijn en orgineel met een brede "sweet spot"
de fabrikage moet hoogwaardig zijn wat betreft oa knoppen , potmeters, klavier kast

er zijn meer synth merken die eraan voldoen, meer dan ik nu genoemd heb.
vind virus en nordlead niet de top, meer hoge middelmaat.
mijn mening , niet meer

ben t wel met sunny eens :)
Ik denk eigenlijk vooral de Korg Oasys :P. Complete studio in een doosie. denk ook wel dat die voor de highend markt ontwikkeld is.

Nord, goed stevig gebouwd.
Moog zoizo :P
Prophet 08
Yamaha Motif/S90es
Korg Radias
Korg M3
Roland V Synth GT

en nog veel andere ;)
Maar tis lastig te bepalen vind ik. Bedoel dr zijn ook veel dingen voor meer t verzamelaar achtige type. Zoals de nieuwe rhodes of de roland V piano.
En veel simpele synths worden toch ook veel gebruikt door toetsenisten uit de grotere bands.
Lastige opgave moet ik zeggen :P.

In high-end audio apparatuur wordt meestal gebruik gemaakt van de "beste" (lees:dure) onderdelen, er gaat altijd veel onderzoek aan vooraf en de productie vindt vaak handmatig plaats. Even generaliserend dan he? :) ...

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken, en eerlijk gezegd vallen dan bij bijv. KORG voor mij heel veel types af.. De Oasys vind ik in dat opzicht wel weer meer High-end (jajaja, er zal best wel bezuinigd zijn op bepaalde onderdelen,,...), veel meer dan de Radias en de M3 bijvoorbeeld, die vind ik qua bouwkwaliteit weer een stuk minder..

Let wel: ik zeg niet dat ik ze daarom niks vind, he! ;)

...
Als er high-end synths zouden bestaan dan denk ik wel dat bijv. Serge daarvoor in aanmerking komt, ook al kan je daar evengoed de meest smerige blubber uithalen als je wilt :)

Sja, lijkt mij dat je met een high-end efx bak of mixer ook wel ellende kan laten horen (oversturen, efx extreem zetten etc.), dus ik vind dat niet direct een richtlijn eigenlijk..

Elektron idd, Access. Nord. Degelijk, goed gebouwde machines met een dijk van een klank.
Die grote Korg workstations...(Triton of hoe heet dat dinkie ook weer?)

Bij Roland weet ik het niet hoor...die ouwe bakken misschien, maar het nieuwe spul is te -tja- populair op een kleurloze manier. Kan het mis hebben.
High-end heeft ook met de prijs te maken.

Yamaha VL-1 natuurlijk ook. :D

Back