Eindelijk wat KRKtjes gekocht!

DJJANDEJONG

Ingeburgerd
Ik had wat geld gespaard en ben vandaag maar is naar feedback gegaan. Ik had al een idee voor wat ik wou en een geld limiet. De rede dat ik niewe monitors wilde hebben was omdat me m-audio bx8a deluxe niet echt goed zijn en te groot voor me niewe studio ruimte is. Ik had een cd'tje bij me en ben maar is gaan luisteren. Voor mij ging het tussen de krk rp 5 en 6 en de Yamaha hs 50 waar ik heel veel leuke dingen over heb gelezen. Maar ja ik raad echt aan om alles te beluisteren naast elkaar want die yamahas waren een zeer groten tegenvaller. Er zit totaal geen bass in! Het was alsof er een groots high pass filter in eens op de track zat! Dus het ging tussen de rp 5 en 6 . Ik heb uit eindelijk gekozen voor de rp 6 die vond ik wat voller, ronder en strakker klinken. Maar ik moet erbij zeggen dat de rp 5 zeker niet slecht klonken! Echt veel beter dan de yammies. Maar ik begin nu aan me gehoor te twijfelen want die yamahas krijgen alleen maar mooie recensies en schijnen heel goed te verkopen. Heb ik iets gemissed? Maar ja ben blij met me KRKs, echt een heel zuiver vol geluid en een strakke laag voor 6" woofer. Ik ben blij en ben beniewd hoe me mixjes gaan translaten naar andere systtemen . Alles moet beter zijn dan die m audio boxjes. Maar moet zeggen voor de beginners die met veel bass werken zijn het zeker geen verkeerde monitors je moet er aan wennen en na 4 jaar ben ik ze gewend en was het tijd voor iets niew en fris in de niewe studio :)

Sorry, maar het jeukt:
nieUw, benieUwd.

Ahum, solly.

Sorry Nederlands is niet mijn eerste taal tenminsten het enige wat ik niet zo goed in ben is Nederlands schrijven. Mijn excuses.

Maar ik moet erbij zeggen dat de rp 5 zeker niet slecht klonken! Echt veel beter dan de yammies. Maar ik begin nu aan me gehoor te twijfelen want die yamahas krijgen alleen maar mooie recensies en schijnen heel goed te verkopen. Heb ik iets gemissed?

Is mooier ook beter voor monitorboxen? Dat is een belangrijke vraag die je moet stellen. Maar de KRK's zijn volgens mij een prima keuze...al heb ik de Yamaha's gekozen :mega:

ah, je naam zag er behoorlijk nederlandsch uit....sorry! :)

Ja ik ben ook Nederlands alleen heb heel wat jaren in Engeland gewoond dus het enige wat ik niet echt heb bij gehouden was me Nederlands schrijven. Maar mis je de bass niet met die yamahas of maak je muziek die niet zo bass gefocused is?

Ik heb ook de RP6 speakers van KRK.. en ze bevallen super! Dus dat zit wel goed..

Ja ik ben ook Nederlands alleen heb heel wat jaren in Engeland gewoond dus het enige wat ik niet echt heb bij gehouden was me Nederlands schrijven. ..

Maakt niet uit, joh.

Maar even een kleine tip: als je een wat langere post typt, doe dan om de paar zinnen een spatie. Dat leest wat makkelijker ;)

Verder veel plezier met je KrK-tjes! :biertje:

Sorry Nederlands is niet mijn eerste taal tenminsten het enige wat ik niet zo goed in ben is Nederlands schrijven. Mijn excuses.

90% van de Nederlanders had hier enigste geschreven ipv enige dus je hebt het allang goedgemaakt ;) ...

gefeliciteerd met je aankoop :)

Meuh nee hoor de NS10'swaren helemaal dode speakers en dit zijn toch de opvolgers er van, de truc is om het op dit soort speakers toch goed te laten klinken, terwijl inderdaad een KRK van zichzelf veel lekkerder klinkt. De Yammies zijn misschien wat eerlijker. Ik zou zelf ook sneller voor de KRK's gaan als het om compacte monitorspeakers gaat, grotere speakers mogen wel wat neutraler zijn omdat die van zichzelf toch meer bas weergeven.

Daarom nu de vraag: hoe moet je monitors kopen? Enerzijds moet je monitors kopen die goed klinken voor jou, maar anderzijds moet je ze zo neutraal mogelijk hebben. En deze 2 dingen sluiten elkaar uit. Bijvoorbeeld: ik ben momenteel op verplaatsing en heb enkel Creative Z4 speakers om muziek op te maken. Om naar muziek te luisteren klinken ze lekker, en om muziek te maken eigenlijk ook. Maar ik vermoed dat als ik mn muziek laat afspelen op een ander systeem dat ik voor een leuke verrassing kom te staan. Dus....waarom monitors kopen omdat ze lekker klinken?

Daarom nu de vraag: hoe moet je monitors kopen? Enerzijds moet je monitors kopen die goed klinken voor jou, maar anderzijds moet je ze zo neutraal mogelijk hebben. En deze 2 dingen sluiten elkaar uit. Bijvoorbeeld: ik ben momenteel op verplaatsing en heb enkel Creative Z4 speakers om muziek op te maken. Om naar muziek te luisteren klinken ze lekker, en om muziek te maken eigenlijk ook. Maar ik vermoed dat als ik mn muziek laat afspelen op een ander systeem dat ik voor een leuke verrassing kom te staan. Dus....waarom monitors kopen omdat ze lekker klinken?

Is al erg veel over geschreven hier op het forum. Iedereen heeft er een eigen mening over.

Wat het moeilijke is met monitors is dat je speakers moet hebben, waar je zo op kan mixen, dat het nagenoeg overal goed klinkt. Dus niet opeens dat op een andere set het laag/midden of hoog er opeens uitknalt of weg is.
In ieder geval is: "ze moeten mooi/vet klinken" geen referentie.

Om zeker te weten dat mijn mix OK is, heb ik dan ook gekozen om met 2 sets te werken. De Yamaha HS80 om op te mixen en de Avantone Mixcubes (klinkt voor geen meter) om de mix op te checken. Met dat laatste bedoel ik om te beoordelen of er op een 'bagger setje' ook nog de illusie van laag in zit, en vooral of het mid gedeelte mooi in balans is.

Criterium is dus: als jij er prettig mee kunt werken, en je mixen op andere verschillende setjes goed klinken, is het OK. En dat kan dus voor iedereen wat anders zijn.

Om zeker te weten dat mijn mix OK is, heb ik dan ook gekozen om met 2 sets te werken. De Yamaha HS80 om op te mixen en de Avantone Mixcubes (klinkt voor geen meter) om de mix op te checken. Met dat laatste bedoel ik om te beoordelen of er op een 'bagger setje' ook nog de illusie van laag in zit, en vooral of het mid gedeelte mooi in balans is.

Goed punt, ik wil dit ook gaan doen. Even een zijspoor: heb nu absolute 2's (met een alesis amp) - weet eigenlijk niet goed of deze set bekend staat als neutraal/eerlijk of juist zeer gekleurd.

Vraag: hoe switch je tussen de 2 monitors? Ik zou in mijn workflow realtime willen kunnen schakelen, maar mijn mixer heeft geen outputs voor 2 speakersets.

Goed punt, ik wil dit ook gaan doen. Even een zijspoor: heb nu absolute 2's (met een alesis amp) - weet eigenlijk niet goed of deze set bekend staat als neutraal/eerlijk of juist zeer gekleurd.

Vraag: hoe switch je tussen de 2 monitors? Ik zou in mijn workflow realtime willen kunnen schakelen, maar mijn mixer heeft geen outputs voor 2 speakersets.

Voor het (passief) aansturen van verschillende monitors kun je naar iets kijken als de Mackie BigKnob. Maar er zijn meerdere oplossingen mogelijk.
http://www.thomann.de/de/mackie_big_knob.htm

Denk er wel aan dat je ook voor dat 2e setje, mits passief, weer een eindtrap nodig hebt.

Ik weet dat een groot argument van monitors zoals die yamahas is dat als je mix goed erop klinken dat die mix overall wel aardig zou klinken het enige wat ik daar op terug kan zeggen is dat in een wereld waar je met geluid werkt het een beetje backwards is als je niet alle geluiden zoals bv de laag kan horen. Ik heb trouwens nu een paar dagen gewerkt met me rp6 en ze bevallen prima ik kan echt een strake laag krijgen uit me mixen en voor mij stijl muziek is dat eigenlijk het belangrijkste is.

Ik heb trouwens nu een paar dagen gewerkt met me rp6 en ze bevallen prima ik kan echt een strake laag krijgen uit me mixen en voor mij stijl muziek is dat eigenlijk het belangrijkste is.

Het gaat er vooral om dat je tracks ergens anders ook ongeveer net zo klinken.
Hoe het op je eigen monitors klinkt is niet interessant. Daarop heb je het immers gemixt en zou het sowieso goed moeten zijn.

P.S. Als de KRK's het goed voor je doen is het toch prima? Het gaat niet om het merk, maar om het resultaat!

Tot nu toe beluister ik mijn 'werk' op de tops van mijn PA: een setje H&K Classic boxen, met een tweeter+hoorn, en 15 inch woofer.
Het geluid is mijns inziens prima (ben niet anders gewend: ze staan er al 10 jaar), maar ze zijn best wel groot.
Ik zit al een tijdje te denken over een overstap naar een beschaafder model, maar vraag me wel af wat ik dan inlever aan geluid.
Minder volume hoor je me niet over klagen. Ben alleen bang dat een bas uit een woofer van 6 of 8 inch nogal onnatuurlijk klinkt.
Is er iemand die uit eigen ervaring hier iets over kan zeggen ?
Ik kan mijn tops meesjouwen naar de winkel voor een vergelijk, maar met een gewicht van rond de 21 kilo per stuk doe ik dat liever niet.

ik vond de 6 ook beter als 5
8 is teveel van het goede voor mij dan.

moesst wel wennen aan het vele hoog
heb dan ook de filter op -3 (achterkant) gezet ipv van open
dan klinken ze hier goed.

Back