En nog een reaktor vraagje

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
In verband met de event control rate , ik werk nogal redelijk veel met event modules/routings en blijkbaar is de 400 hz event control rate onvoldoende ( zipper noise etc ...)vooral merkbaar als ik envelopes laat triggeren door random generators.
Nu vroeg ik mij af als ik de event control rate op maximum zet (3200 hz) moet ik dan ook reaktor's sample rate omhoogkrikken ?( niet die van mijn audiointerface die blijft op 44Khz )
En hoe zit dat eigenlijk met de interne samplerate , als ik die bijvoorbeeld op 88200 hz zet , em mijn geluidskaart op 44 Khz , downsampled reaktor dan de interne resolutie naar die van mijn audiointerface ?
Wat is het voordeel van reaktors interne sample rate tegenover die van de geluidskaart ?

Enlighten me

Voor zover ik er iets van weet, zal ik proberen te antwoorden. Ik ben echter niet 100 procent zeker.

In verband met de event control rate , ik werk nogal redelijk veel met event modules/routings en blijkbaar is de 400 hz event control rate onvoldoende ( zipper noise etc ...)vooral merkbaar als ik envelopes laat triggeren door random generators.

Control events werken heel anders dan audio events. Alhoewel control rate events "sample precies" kunnen getriggered worden, hebben ze een vrij lage herhalingswaarde. Voor meer info zie bijlage (geniale tutorial :)) Daarom vind ik het raar dat dit nu juist zipper noise geeft.

Nu vroeg ik mij af als ik de event control rate op maximum zet (3200 hz) moet ik dan ook reaktor's sample rate omhoogkrikken ?( niet die van mijn audiointerface die blijft op 44Khz )

Voor zover ik weet zijn beiden onafhankelijk en onafhankelijk tegenover elkaar in te stellen. Zie vorige vraag.

En hoe zit dat eigenlijk met de interne samplerate , als ik die bijvoorbeeld op 88200 hz zet , em mijn geluidskaart op 44 Khz , downsampled reaktor dan de interne resolutie naar die van mijn audiointerface ?
Wat is het voordeel van reaktors interne sample rate tegenover die van de geluidskaart ?

Ik vermoed dat dit inderdaad een soort oversampling is. Bijv distortion effecten moeten 4x overgesampled worden om aliasing artifacten te vermijden. Door de sampling rate hoger te zetten oversample je eigenlijk het GEHELE ensemble. Maar als je Core gebruikt heb je de mogelijkheid om enkel bepaalde (die distortion macros) modules te oversamplen en zo spaar je CPU uit.

Trouwens, om op je vorige thread te antwoorden....((8)). In feite is er weinig of geen verschil tussen Core en Primary. Enkel de syntaxis en de werkwijze zijn anders. In principe kun je bijna alles (of werkelijk alles) met Primary doen. Maar je zal meer workarounds moeten zoeken en het zal meer CPU intensief zijn. Core heeft zelf beperkingen tegenover Primary (Bv de iteratie module).

Attachments

• EssentialEvents.zip
    585,7 KB · Bekeken: 157
Bedankt voor de verklaring , die core modules zijn me momenteel nog iets te ingewikkeld .ik behelp me momenteel met de standaard modules en af en een toe een macro .
Ik heb jaren een nord modular gebruikt en sinds kort de duik genomen in het reaktor universum , het is werkelijk inmens , enigste nadeel is dat er van muziek maken maar weinig meer terecht komt .

Wat vindt jij het meeste logisch van onderstaand heel simpel voorbeeld .?
FIlter als eindstadium of de envelope ?

Attachments

• filter.jpg
    filter.jpg
    232,3 KB · Bekeken: 97
Beiden kunnen natuurlijk, maar het meest logische lijkt me de onderste, aangezien de versterking in synthesizers altijd de laatste trap is voor de effecten. Zo hou je dezelfde structuur aan: Oscillator==>Filter==>Versterker

Wat een fun zeg ....audio in naar een combined multiply adder module deze doorheen een simpele delay module ,output delay module opnieuw naar input mutliply/adder en een feedback control .( beide bovenste multiply inputs ...).....dan de hele mikmak naar out ( al dan niet dry /wet )
Nu komt het leukste , slider parameter met een audio smoother ( geen event smoother , werkt ook maar veel te veel glitches zelfs op 3200 hz control rate ) ..ok.dus audio smoother instellen op 1000 ms smoothing time ....eventueel een lfo op delay time .
Instant tape echo

Attachments

• tapedelay.jpg
    tapedelay.jpg
    247,4 KB · Bekeken: 101
NOg even over de interne control rate , die bepaalt dus ook mede de maximum frequentie van de lfo,s
Voorbeeld reaktor control rate= 400 hz , stel je maximum waarde van je lfo in naar believen ( ongeveer 1000 ) je zal zien dat de lfo freq. niet hoger zal gaan dan de helft van de interne control rate , dus in dit geval 200 hz ( kies een duidelijke modulatie destination voor het reusltaat te horen )
Dus een control rate van 3200 geeft je een maximumlfo freq . van 1600 ( mits je de lfo waardes in de settings box hoog genoeg instelt .
Het is wel logisch da de max lfo speed bepaalt wordt door de control rate ( het is immers een event signal ) maar waarom het maximum nu net de helft is van de control rate ?, misschien omdat de lfo waveforms uit 2 phases bestaan ( up /down ) en voor elke phase geldt een cycle dus 400 updates = 200 hertz (
Op bijhorende afbeelding is de lfo max.speed ingesteld op 1000 , die kan je echter alleen maar bereiken als 'control rate ' groter is dan het dubbele , nl : 2000

Attachments

• reaktor.jpg
    reaktor.jpg
    120 KB · Bekeken: 105
Back