Tikken en kraken met cubase 4

Pimpampeter

Muziekfabriek
Hee Mensen,

Wellicht kan iemand me verder helpen. ik zit met een probleem in een plaat, en t steekt als volgt in mekaar:

Ik heb een track geproduceerd, waarin een reeks tikken en kraken te horen is op links. het is een hoge digitale reutel lijkt wel. Maar... Alle kanalen zijn helemaal schoon, dus absoluut zonder tikken en kraken. echter tijdens het afspelen komt het naar voren.

Ik werk met cubase 4, een UAD quad kaart, en wat plugins. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Geen enkel kanaal/plugin/vst clipt ook maar ergens in de chain.

Is het een idee om even te experimenteren met de buffer size?

hee peter,

[disclaimer: ik heb het geluid gehoord, het is geen sync tik of distortion. het zit ergens diep in de mix, heel zachtjes en moeilijk te horen.]

het zou best wel eens iets semi-psychologisch kunnen zijn: blijkbaar zit er iets in de mix, dat gecombineerd met andere instrumenten 'gekraak' oplevert, maar er kraakt eigenlijk niets. ik heb dat wel eens gehad met bijgeluiden van akoestische gitaren en contrabassen. de attack of een intoneerbijgeluid veroorzaakt iets wat lijkt op een tikje, terwijl er geen tik is. misschien het hoog van het ene gecombineerd met het hoog van iets anders?

heb je al geprobeerd om ipv alle kanalen los te beluisteren, juist naar de totale mix te luisteren en steeds om de beurt één kanaal/instrument te muten? als het een samenloop van omstandigheden is, kan je er alleen maar zo achter komen (denk ik).

heb net ontdekt dat de hihats en overheads de tik al opleveren. Buffersize aangepast van 256 naar 1024, en nu is t wel redelijk weg (lijkt). Alleen nu is mn hele systeem vast gelopen.

Ga nu maar weer opnieuw opstarten, en ff kijken of er iets overeind blijft. Wat is een "normale" buffersize voor een beetje computer?

Wat is een "normale" buffersize voor een beetje computer?
tussen de 350 en 550 samples is voor normale tot snelle pc's de beste instelling. Sneller kan wel, maar heeft geen enkele zin omdat je dat toch niet hoort en het belast onnodig je CPU.

Even voor de dommigheid: een hogere buffersize is toch MEER latency, en een lage buffersize MINDER latency?

Even voor de dommigheid: een hogere buffersize is toch MEER latency, en een lage buffersize MINDER latency?

klopt
maar onder de 10 ms latency is niet hoorbaar door de meeste mensen.

meer latency, maar in de praktijk betekent het toch gewoon dat het langer duurt voor er geluid is nadat je op play hebt gedrukt? ik heb in PT de buffer altijd maximaal staan, vind het niet zo erg om even te moeten wachten.

Nou, heb de buffersize op 1024 staan, t lijkt minder te zijn nu, maar mn systeem loopt nu wel elke tien minuten helemaal vast. ERG lekker weer dit...

Ik zie uit naar n Mac pro met logic....... hahahaha

Back