Afmixen in FL studio

bbq

Ingeburgerd
Goedemiddag,

Klinkt als een simpele vraag, maar zal wel niet zo zijn. Hoe zit het nou eigenlijk met FL studio, veel mensen hebben hier hun vooroordelen over, wat natuurlijk ook weer niet zomaar zal zijn. Aangezien ik veel inspiratie verlies als ik het niet snel kan uitwerken (waar fl studio dus wel echt geschikt voor is) was ik van plan hier mee te blijven werken. Maar nu valt me dus op dat mijn muziek altijd wat dof klinkt.

Klopt het dat fl studio niet zo geschikt is wat betreft het afmixen? Ik ben nu een tijd lang bezig geweest met het stereoveld fatsoenlijk proberen te verdelen (als je dat zo noemt?), maar het blijft steeds wat dof klinken. Niet 1 klank als gewoon een synth, maar vooral het geheel.

Weet iemand hier meer van?

hmmzz... Bijna al mijn muziek is gemaakt middels FL en ik ben het met je eens dat het soms wat dof klinkt. Is misschien subjectief. Maar een eq op de master doet dan bijv al wonderen. Als ik naar mijn eigen muziek luister dan durf ik wel te beweren dat je ook met FL PRIMA kan afmixen.

FL is pattern based, maar hoeft niet zo gebruikt te worden. Het is zo geschikt als je zelf aan vindingrijkheid heb, en lekker vind werken.

Ik werk nooit met Cubase maar mijn 'producties' klinken ook altijd dof. Gewoon onkunde van mijn kant vrees ik. Dus ik zou FL-Studio niet weg doen als ik jou was. Het ligt niet daaraan.
Waar je wel aan kan denken is dat geen enkel instrument in het rood schiet. Dus veel met de faders werken en niet alles voluit zetten.

Vroeger mixte DEADMAU5 alles af in FL, en Laidback Luke doet het nog steeds (Leuk filmpje trouwens; waarin Joachim Garraud bijna in zn broek pist als hij erachter komt dat LBL alleen een laptop heeft met FL erop, en gratis plugins gebruik ook nog !! MINIMAL IS REALLY COOL NOW)

Het kan dus wel gewoon.
Overigens heb ik het zelfde probleem gehad met; cubase en protools. Het ligt dus niet aan het pakket, maar aan de gebruiker.
Eq-en (Low cut jewel alles wat niet laag is?) doet wonderen.
Ook pannen zal veel helpen; je geeft alles een plekje in het stereo veld, zodat ze elkaar niet in de weg zullen zitten, waardoor het opener klinkt.
Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met muziek maken, maar het maken van een mooie heldere mix heb je gewoon niet in een week onder de knie, das vallen en opstaan.

allereerst bedankt voor je reactie;)
maar denk je dat het gebruik van patterns kan helpen bij de kwaliteit? ik gebruik het vrijwel nooit, aangezien ik dan niet vrij genoeg kan werken en presets liepen me wat snel door de war. een eq heb ik overigens altijd wel op de master staan.
Maak je trouwens gebruik van een compressor of limiter op de master?

oeps ik was wat langzaam met typen geloof ik.
V-nex, het zou logischer klinken als je zei dat je juist wel met cubase werkte, is dat niet wat je bedoelde eigenlijk?
Haha dat wist ik dus ook niet van die luke. Tja zo'n 4 jaar geleden begon ik een beetje serieuzer aan muziek te werken, ik denk dat ik nu een half jaartje bezig ben met het letten op het afmixen. Met alleen alles wat te pannen heb ik niet het idee dat het veel verschil maakt. Ik gebruik nu wel een aantal stereo opgenomen percussie samples (geen idee of daar een naam voor is) en dingen als een stereo enhancer of een flangus of chorus lijken het wel goed wat voller te maken. Toch blijft dat doffe gewoon erin.

Misschien is het een ideetje om even een voorbeeldje te posten, zal ik zo wel eens even doen in de volgende post.

Ik zat het ook met verbazig te kijken hoor. Hij heeft toch wel wat bescheiden hitjes gehad in de clubscene. toch wel erg bewonderenswaardig dat ie dat zo doet, en zo snel. Blijkbaar kan ie zn ideeen er goed in kwijt.

Ik zou geen compressor op je masterbus zetten, omdat je track dan heel snel te zenuwachtig wordt. (zeker als je nog niet zoveel van compressie weet ga je snel te veel compressen, waardoor ie nerveus gaat klinken)
Een EQ-en limiter is in het begin genoeg om eens mee te stoeien :)
Compressen zou ik altijd op je tracks zelf doen.

En als je bijvoorbeeld een hihat hebt, waar duidelijk alleen maar hoog hebt zitten, cuy je daar het laag wel van weg? (wat je niet ziet in een grafische display bij eq's, maar er wel degelijk zit?

Als je alles wat geen base of kick is, lowcut, dan scheelt dat ook stukken.
In hihats zit ook laag, in elk geluid eigenlijk wel, en als je dat allemaal op elkaar stapelt, dan gaat het muf en dof klinken...als een brei.

ben benieuwd naar een stukkie audio..

Ja precies dat moet ook eigenlijk wel, datzelfde heb ik dus eigenlijk ook.
Maar goed, ik heb normaal gesproken vaak een limiter op de master. Al moet ik zeggen dat ik wel flink wat eq werk moet doen om het dan nog fris te laten klinken.
Dat zou misschien nog eens een goeie zijn, ik gebruik vrijwel nooit een low cut op iets. Is het dan trouwens beter te doen met een lowcut dan de lage frequenties weg te halen met een eq?

Ik wist even niet goed wat ik het best als voorbeeldje kon pakken. Maar dit trancy achtig stukje was een van de eerste waarbij ik merkte dat het gewoon niet zo goed zat. Ik weet gewoon niet wat er mis is maar ik vind het klinken alsof het totaal niet tot z'n kracht komt. Deze is overigens wel al bijna een half jaartje oud, maar ik heb in de tussentijd dus nooit iets beters eruit gekregen.
http://www.megaupload.com/?d=UYU96HZH

@bbq: Sorry, foutje. Ik werk nooit in FL-Studio, bedoelde ik.

Maakt niet zoveel uit. Je kunt met elke EQ low cutten. Ik gebruik Logic, en daarin gebruik ik eigenlijk altijd de channel EQ om mee te low-cutten, omdat daar een analizer inzit, dus je kunt zien waar tot waar je kunt cutten, dat vind ik erg fijn. Er zit ook een low cut in, die ik ook wel gebruik, maar minder vaak.

Elk stukje lage "rumble" wat ook bij hoge tonen aanwezig is, moddert je mix dicht.
Ik heb mezelf als regel gesteld; alles wat het niet nodig heeft, daarvan cut ik het lage weg! (dus eigenlijk alles behalve; kick, base, soms synth, en percussie als toms)
Probeer eens van al je geluiden je laag weg te halen, zonder dat het de body van je geluid aantast. dus echt het overtollige opruimen.

Maak bijv een preset (dus low cut bijv tot 120HZ en sla dat op als je DEFAULT instelling.) van je eq instelling, dan open je gewoon je eq, en dan staat ie al tot 120 gecut, dan even tweaken, en dan is het zoveel werk niet meer, tenzij je 170 tracks hebt :)

OK, wat ik hoor; een compressor op je master bus (klopt dat?), hij klinkt wat nerveus.
Je kick staat te hard, waardoor ie alles opzij drukt. Die stringlead, daar mag wel wat laag vanaf, want die heeft dat niet echt nodig.
Het klinkt inderdaad rommelig en ietsie te vol. Ik denk dat je met laag wegsnijden al een hoop shizl kunt oplossen. Op zich vind ik het nog wel meevallen hoor :) Mijn toestanden klonken altijd veeeel beroerder :)

BBQ, als je muziek 'altijd wat dof klinkt' zoals je schrijft, dan zal dat heus niet aan FLStudio liggen maar eerder iets te maken hebben met je monitors of met je studio-akoestiek.
Je kan zonder twijfel heldere, transparante eindresultaten bereiken met de soundengine van FLStudio. Lees de topics op Looptalk maar eens na:

http://forum.image-line.com/viewtopic.php?t=45272&sid=9da59a0dc5d9f894e4b132729765a61a

Zeker de meegeleverde PEQ2 equaliser in de eindmix en eventueel Maximus als multibandcompressor doen wonderen !

Succes !

Mijn ervaring met FL-studio is dat veel van de meegeleverde FX-plugins gewoon net niet helemaal tof klinken. En dat maakt natuurlijk voor een groot deel je klank. Maar gebruik je andere plugs in FL dan is er nix aan de hand imho.

Allereerst bedankt voor de reacties. Ik was even ervandoor deze vakantie, vandaar de wat late reactie hier.
Ik zal nu even gaan werken aan een nummertje met de tips die ik gekregen heb. Zie ik vanzelf of het echt goed voor me werkt.
Tja er zit een limiter op de master, de meegeleverde van fl zelf, maar het lijkt nogal op een compressor he. Haha ja weet je wat het is, zolang ik een stukje als dat nog niet 'perfect' kan maken, vind ik het moeilijk om aan een heel nummer te werken, wetende dat het eindresultaat weer wat te dof en saai zou klinken. Maar goed dat gaat na deze paar berichtjes wel wat veranderen denk ik. Ik zal sowieso wat je noemt op die 'rumble' letten.

@Astamoris, dat werd me al eens eerder verteld, ik luister voornamelijk op m'n koptelefoon, maar ik hoor daar gewoon enorm verschil in wanneer ik mijn eigen muziek luister en professionele muziek. Is het trouwens een goed idee om me eerst nog meer te verdiepen in zulke compressors e.d.? Ik weet van mezelf dat ik ze niet helemaal onder de knie heb en het kost me dan ook vaak de nodige tijd om bijv. een snare wat 'punch' te geven.

@gijs, tja dat klinkt tamelijk spimpel he, ik ben veel plugins tegengekomen die ik uiteindelijk toch niets vond. Andere lijken weer niet fatsoenlijk te kunnen werken met fl. Maar ik begrijp het zeker, vooral met synths merk ik dat fl vrijwel niets lekkers heeft. Ik zal nog eens op zoek gaan naar wat nieuwe plugins.

De meegeleverde synths die gratis zijn zijn inderdaad niet top, en juist die geven vaak die "FL sound" aan een productie.

Al ben ik ook geen fan van dingen als "Sytrus" aangezien dat ook overal dat typische FL randje aan geeft.. Naja, het kan wel anders, maar dat ding zit nogal ingewikkeld in elkaar qua programmeren.

Zelf gebruik ik voornamelijk hardware synths (en vst's voor 'echte' geluiden), maar aangezien je die (denk ik) niet hebt kun je eens kijken naar wat goede freeware synths:

-Polyiblit (goed voor analoog-klinkende bassen)
-Tal-u-no 60 (voor juno-60 achtige klanken)
Verder heeft forumlid Meesha ook een aantal freeware vst's gemaakt die je zeker eens kunt uitproberen!

Al ben ik ook geen fan van dingen als "Sytrus" aangezien dat ook overal dat typische FL randje aan geeft.. Naja, het kan wel anders, maar dat ding zit nogal ingewikkeld in elkaar qua programmeren.

...waarmee je bedoelt dat je alleen presets gebruikt ? dat geeft dan inderdaad dat zogenaamde "FL-randje". Als iedereen steeds dezelfde presets gaat gebruiken, gaat het al vlug herkenbaar klinken.
Sytrus is misschien niet de eenvoudigste synth om zelf te programmeren maar daardoor heeft hij juist zoveel onverwachte mogelijkheden. Ik vermoed bijvoorbeeld dat veel gebruikers niet eens weten dat hij naast fm synthese ook een additieve synth is. En je kan hem natuurlijk ook als subtractieve synth gebruiken met ongelooflijk veel modulatiemogelijkheden.

Wat de limiter betreft: sinds versie 8 zit die standaard in het masterkanaal. Als hij je niet bevalt is hij met één klikje weg - of op bypass - natuurlijk !
Wat de tip van Statitsky betreft ivm het gebruik van een analyser: doen !
Dit kan zeer leerrijk zijn. Voor de rest vergt het gewoon veel oefenen en kritisch luisteren en vergelijken. Bestudeer ook de meegeleverde voorbeeldprojecten eens en beluister de kanalen ook eens afzonderlijk, per instrument en kijk wat ze per kanaal zoal in het effectrack gestoken hebben.

Ik vind de plugins van FL studio over het algemeen ook niet zo. Die limiter die standaard aan staat vind ik helemaal niks, Reverbs ook niet zo. De Love Philter is eingelijk het enige native wat ik gebruik want daar kan je hele toffe dingen mee doen!

Die limiter, die er helaas standaard op staat, moet je inderdaad zo snel mogelijk weghalen. Een beetje wat volume in een track, en dat ding loopt zwaar (op een negatieve manier) te pompen/geluid af te 'rafelen', dus zo hou je geen dynamiek meer over.

Spa, je zou de nieuwe Convolution reverb eens kunnen proberen. Komt meegeleverd met een aantal 'chamber footprints', maar je kan ook gewoon eigen evt. inladen

waarmee je bedoelt dat je alleen presets gebruikt ? dat geeft dan inderdaad dat zogenaamde "FL-randje".
Omdat ik Sytrus niet zo 123 onder de knie heb en ook geen zin heb om em te leren begrijpen ben ik inderdaad aangewezen op die cheesy presets, waardoor ik heel sytrus dus ook niet gebruik :P
Wel wist ik inderdaad dat er enorm veel mee mogelijk is.. Maar de interface nodigt mij in ieder geval niet echt uit.. ál die subschermpjes/envelopes enz :p

Leuk om deze discussie te lezen. Ik gebruik Ableton en FL Studio, en voor beats en snelle ideeën is FL absoluut veel fijner. Geweldig filmpje trouwens met Laidback Luke!

Een maat van mij gebruikt sinds een paar jaar puur alleen nog fruity loops voor zijn producties, en zijn producties klinken ver van dof, de Paremetric EQ2 heeft erg goeie audio kwaliteit, de native synths schijnen erg bruikbaar te zijn als je eigen patches maakt
zou alleen de standaard reverbs en compressors meiden. (Op maximus na)
De lovephiler en ja.. Vocodex zijn echt super, je kan er hele zweverige ambient sounds mee maken. Ik heb em zelf niet maar als ik bij die maat ben om te producen gebruik ik ook vaak FL studio (9) en persoonlijk vind het mixen daar in fijner dan het gemiddelde programma en de workflow die je er in kan maken kan het idee naar resultaat vrij snel verwezelijken.
Zou het overigens niet gebruiken als je er veel hardware bij hangt, de audio tracks zijn een beetje vaag vind daarvoor cubase en logic veel fijner vanwege het overzicht en makkelijke midi syncing/quantizing die ik in FL een beetje vaag vind.
FL studio kan een kraak heldere sound leveren mits je je effecten goed instelt.

Back