Ableton : arranger overdub en mod wheel opnemen

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Schermafbeelding 2025-08-16 161218.jpg

Ik zie wat over het hoofd, maar dit gebeurt me nu voor de zoveelste keer (en ik kan het zo 123 niet vinden).

Ik heb een midi clip opgenomen op track 1, maar als ik nu op de arrangement opneem knop klik, overschrijft hij de reeds bestaande noten.

Schermafbeelding 2025-08-16 161543.jpg

Volgens mij is dat oranje plusje 'overdub', dus dat zou aan moeten staan.
Wat doe ik verkeerd?

En de tweede vraag : ik wil graag de mod wheel automation opnemen, maar dat lijkt niet te gebeuren.
Zal ook wel iets simpels zijn, maar ik zie niet wat ik over het hoofd zie.
(daarom zie ik het ook over het hoofd.....)

Help :)

Overdub is voor het extra toevoegen van midi noten. Modwheel is midi CC. De CC automation kan per punt maar 1 waarde hebben. Dus die kan je niet overdubben, alleen vervangen door een andere "tweak lijn" op te nemen of tekenen. De knop naast het plusje (die twee balletjes met een streepje er tussen) bepaald of automation wordt opgenomen of niet. Dus als je automation al goed is, en je alleen midi noten wil toevoegen, kan je die uitzetten.

Edit: sorry je bedoelt wat anders. Ik denk dat dit met take lanes te maken heeft? Dat kan je volgens mij ook aan of uitzetten. Er is een drop down knopje onder de track naam waarmee je de take lanes kan openen. Normaal gesproken worden de oude noten behouden als overdub + knop aan staat. Net getest bij mezelf en daar werkt het zoals het hoort. Ik denk een takelanes setting ergens ofzo.

Laatst gewijzigd:
Overdub is voor het extra toevoegen van midi noten. Modwheel is midi CC. De CC automation kan per punt maar 1 waarde hebben. Dus die kan je niet overdubben, alleen vervangen door een andere "tweak lijn" op te nemen of tekenen. De knop naast het plusje (die twee balletjes met een streepje er tussen) bepaald of automation wordt opgenomen of niet. Dus als je automation al goed is, en je alleen midi noten wil toevoegen, kan je die uitzetten.

Edit: sorry je bedoelt wat anders. Ik denk dat dit met take lanes te maken heeft? Dat kan je volgens mij ook aan of uitzetten. Er is een drop down knopje vlakbij je mute/solo knop waarmee je de take lanes kan openen.
Ik heb 2 vragen.
1. waarom worden de bestaande noten verwijderd als ik opneem. (dat wil ik niet)
2. Hoe kan ik de mod wheel opnemen. (dat lukt me niet)

Ik zie inderdaad lanes opgenomen worden, misschien is dat het idd. Ik ga zoeken hoe ik dat uit kan zetten

Ah, mooi dat het gelukt is. Voor het opnemen van je modwheel (of een andere midi CC) moet je in je instellingen bij de midi tab, remote aanzetten. En zoals ik hierboven beschreef de midi automation knop aan hebben staan.

Overdub is voor het extra toevoegen van midi noten.
Ok, weer wat geleerd, als je het plusje (overdub) aan hebt gezet 'vanuit' de session view, dan werkt hij niet in de arranger view (je krijgt dan een nieuwe lane. )
Als je vervolgens in arranger wilt overdubben, moet je het plusje uit en aan zetten.
Geen idee of dit een ontwerpkeuze of een undocumented feature is, maar nu doet hij iig wat ik wil (noten of automation toevoegen aan reeds bestaande arranger midi clips)

Back