Hoe deze sound

mikevercoelen

Piepkuk
Ja het is een massief werk van resampling, reversing, effecten.

Maar waar begin je? Welke softsynths, welke effecten?

Ik kom er echt niet uit vind het zo'n vage geluid maar toch zo vet,
heb er nu echt heel veel aan gedaan om ze na te maken maar
het lukt me constant niet.

Het klink zo vol, zo af zeg maar, mastering? Of gewoon de Synth?

Attachments

• RawGo_130_synth_loop_3_Fm sus_PL.wav
    1,9 MB · Bekeken: 94
  • Dimension_129_synth_loop_2_C majo_PL.wav
    1,9 MB · Bekeken: 106
  • CosmicLab_127_synth_loop_1_D m _PL.wav
    1,9 MB · Bekeken: 111
Laatst gewijzigd:
Heb ik niet opgeslagen, heb gewoon geprobeerd maar het lukte me echt niet en vervolgens verwijderd. Ik hoeft nu echt niet zo van precies dit moet je doen en dat, maar wat voor effecten enzo wordt er gebruikt? En hoe resample je zoiets?

De laatste bestaat uit 2 zaagtanden gedetuned van elkaar met eventueel nog een chorus erover.

Het helpt als je eens wat tutorials leest van soundonsound, een fluit namaken oid, omdat je dan zo leert wat de diverse dingen op een synth doen.

Ja het is een massief werk van resampling, reversing, effecten.

Maar waar begin je? Welke ss, welke effecten?

Ben even niet een luie hond en typ gewoon "synths" voluit, anders denkt men nog dat je dingetjes uit de tweede wereldoorlog zoekt :P.

Het klink zo vol
Dat valt wel mee.

Of gewoon de Synth?
Nee. Stap af van het idee dat dit uit 1 apparaat komt, of het moet de sampler zijn waar het eindresultaat in bespeeld wordt.

RawGo: splits het geluid in gedachten op in 2 componenten; of gewoon zelfs in de praktijk. Smijt er een EQ over die al het hoog wegfiltert en nog een die het laag wegfiltert en zet er dan een van de twee om de beurt aan. Je hoort dan dat er een lage component in zit die voornamelijk uit distortion bestaat; een gitaarsample met daarover distortion of overdrive zou al voldoen - en een hogere die een blokgolf is met daaronder een hele zachte sub-oscillator. Beiden resamplen en door een sampler jagen en daar dan vervolgens de volume-envelope mee regelen.

Dimension: opnieuw kun je opsplitsen. Je hoort hier ook een duidelijk verschil in toonhoogte - de hoge toon is 16 halftonen verwijderd van de bas. Het "tik" effect wat je hier hebt is vrijwel exclusief het domein van resampling; door over deze component een compressor te zetten en 'm op de juiste plaats af te knippen krijg je die "tik" in het begin. Laag is naar links gepand, hoog naar rechts, en dan zit er nog een korte room reverb op om het nog wat meer ruimte te geven.

Cosmic Lab: Ursa Major gaf al de correcte beschrijving. Je kunt wat denkbeeldig vet toevoegen door wat in het midden te snijden met een EQ.

Resampling kun je heel makkelijk doen met je sequencer zelf. Je rendert gewoon het totaal naar .wav, knipt dan met een wave-editor de stukken uit die je nodig hebt, slaat ze op, en laadt ze weer in een sampler in. In Ableton Live gaat dat supermakkelijk omdat je een clip gewoon gelijk naar Simpler kunt sleuren - en dan krijg je dus dit : http://theheartcore.com/music/reresample.mp3

Bedankt Yoozer! ;) Vanaaf weer wat proberen, zijn er ergens nog goede VST plugins te koop voor dit soort praktijken?

Ja ss, bedoelde eigenlijk softsynth maar oke, ff editen idd.

Volgensmij kan ik in ieder geval 1 van de 3 voorbeelden wel uit mijn Korg R3 halen zonder al teveel gedoe...

Gewoon een kwestie van aanpassen en aanpassen tot je tevreden bent.. Je moet ze alleen niet namaken, maar je eigen vette sound maken.. das het leukste!

Er is geen 'patch-pakken-dikke-beat-eronder-succesvolle-releases-veel-wijven-elke-dag-neuken'-VST plugin.

Stop met te denken in VST plugs of synths. Want je geeft 3 verschillende voorbeelden van geluiden. Denk vanuit wat je wilt doen en ga dan pas kijken of je de tools om dat te doen voor handen hebt. Sterker nog, veel geluiden onstaan vaak vanuit de middelen die je hebt. Open een plug en ga daarmee zitten frutten. En verwacht niet dat je binnen een maand net zo'n coole geluiden kunt maken als je grote voorbeelden. Ook zij hebben al jaren hebben lopen knopjesdraaien en proberen totdat ze een eigen unieke sound hadden ontwikkeld.

Ik begrijp EG, VCO, filters, lfo noem maar op wel, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. En ik weet wel dat zo'n plugin niet bestaat, maar ik dacht misschien zijn er gewoon handige plugin's die een must have zijn voor dit soort effecten. En ik verwacht ook echt niet dat ik het binnen een maand beheers ;)

dit soort effecten.

je geeft 3 verschillende voorbeelden van geluiden

Misschien lees je hem nu wel :)

VET klinken is geen soort effect, het is hard werken. En je kunt met allerlei termen gaan smijten om te laten zien dat je ze kent, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze zo kunt toepassen dat je kunt bereiken wat je wilt. Ik ken het gevoel van niet weten waar te beginnen. Maar begin gewoon, dat is vrees ik het enige dat werkt.

Er is geen 'patch-pakken-dikke-beat-eronder-succesvolle-releases-veel-wijven-elke-dag-neuken'-VST plugin.

LOL: die heb ik dus wel !!! ; verkregen via Thijs; 0900-bel-tiesto ;)

En ik verwacht ook echt niet dat ik het binnen een maand beheers ;)

Je wil het liever sneller ?
gewoon iemand inhuren !!!
er zitten er genoeg hier op SF !

:mega:

tot zover mijn nutteloze bijdrage ...
is het weer vakantie ? 8~

Ik? Maak je daar maar geen zorgen over. Maar volgens mij ging het ook niet over mij.

Doe niet zo lame en ga niet offtopic thanks. Bedankt voor je hulp Gijs, ik ga maar weer proberen he ;) Als iemand nog goeie tutorials heeft/tips please go ahead.

Ik? Maak je daar maar geen zorgen over. Maar volgens mij ging het ook niet over mij.

Ging het ook niet, en ik maak me daar ook zeker geen zorgen over. Ik vind het alleen zo grappig hoe je sex relateerd met synths/muziek in een aantal van je posts :D

Keep it up, beetje humor mag wel in dit soort topics..

De 3 wavjes hebben 1 ding gemeen: ze klinken lekker vol en vooral stereo.
Dus neem dezelfde sound twee keer en verander iets aan 1 van de 2 synthsounds.
Beetje panning (heen en weer gaan van links naar rechts) erbij en andere effectsettings voor links en rechts en volgens mij heb je dan wat je zoekt.

Ik vind het alleen zo grappig hoe je sex relateerd met synths/muziek in een aantal van je posts :D

Shit, valt het op? :D

De 3 wavjes hebben 1 ding gemeen: ze klinken lekker vol en vooral stereo.
Dus neem dezelfde sound twee keer en verander iets aan 1 van de 2 synthsounds.
Beetje panning (heen en weer gaan van links naar rechts) erbij en andere effectsettings voor links en rechts en volgens mij heb je dan wat je zoekt.

Rianne hoor jij het ook? Volgens mij zijn al die fragmenten met een Electribe gemaakt!

Volgens mij niet. Klinkt veel beter dan deze shit.. die 3 fragmenten haal ik nog uit mijn MicroQ.. en dan nog gewoon de presetjes.

Doe niet zo lame en ga niet offtopic thanks. Bedankt voor je hulp Gijs, ik ga maar weer proberen he ;) Als iemand nog goeie tutorials heeft/tips please go ahead.

De tip is al genoemd: ga muziekmaken, ga experimenteren, kijken met welke plugins jij goed uit de voeten kan, welke synth of softsynth je lekker vind werken en klinken etc...je zegt heel de tijd dat je alles wel snapt, alleen toepassen niet...steek daar dan je tijd in!! Als je weet wat een LFO is, ga dan kijken en proberen wat je er in de praktijk meer doet met de synth die je hebt. En dat geldt voor alle onderdelen die je nu heel oppervlakkig snapt omdat je de definitie ergens in een van je boeken hebt gelezen.

Ga spelen, draaien, tweaken, automatiseren etc!! Ene hou eens op met dingen zeggen als "Doe niet zo lame en ga niet offtopic!" zo spreek je geen mensen aan die je met alle liefde van de wereld (en Gijs zelfs een beetje meer liefde :P) willen helpen als je ECHT ergens tegenaan loopt of ECHT problemen hebt ergens mee.

Zo en ff van bil! (Ja Boel, je kan ook en zeiken en van bil hahaha...gadver als ik die combi terug lees dan laat maar dan. Oh wacht, ik doe lame sorry!)

Back