all in one, hands-on live teknobak??

rootjepiepeloot

R.A.G. Tek
beste synthfreaks,

ik ben al een tijdje aan het aankutten met een mc 303 en wat analoge pulsengeneratoren. dikke tekno haal ik er wel uit maar ik ben op zoek naar een drumcomputer die het geheel naar een hoger nivo haalt.

vooral de sequenser van de 303 vindt ik maar naatje vooral als je dat vergelijkt met de manier waarop dat in een korg werkt.

de korg esx-1 heeft mijn aandacht wel gegrepen vooral omdat het zo'n geil bakkie is. het is natuurlijk ook een sampler dus tekno haal je er wel uit, maar is het ook echt een teknobak?

wat is de ultieme live tekno drumcomputer?

cheers!!

Ik zou voor de EMX-1 gaan; geen sampler maar 5 monosynths.
Het geheugen van de ESX-1 is erg krap en die SM-geheugenkaartjes zijn bijna niet meer aan te komen. 58 euro bij de Thomann per stuk.
Ik had me nog zo voorgenomen om geen gratis reclame meer te maken voor die Electribe... ;-) Ach ja het is wel de ultieme live drumcomputer/sequencer/synth.

He weer een nieuw gaaf filmpje haha

10000 keer hetzelfde sample-tje gaat heel snel vervelen bij zo'n ESX.

MD UW MKII ?

Smaken verschillen, maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat de interface buitengewoon goed is voor live gebruik.
+ de prijs natuurlijk, ook wat veel.

Anyhoe een alles in 1 is ook wel wat veel gevraagd.

10000 keer hetzelfde sample-tje gaat heel snel vervelen bij zo'n ESX.

Meen je dit nou? Ik bedoel, waarom 10.000x hetzelfde sampletje afspelen :?, dat doe je dan toch zelf, heeft niks met de ESX te maken (ik heb er overigens geen een)
Maar het mag toch wel duidelijk zijn dat de diversiteit aan geluiden altijd groter zal zijn op de ESX dan op de EMX, puur vanwege het feit dat het een sampler is en de ander een rompler.

Geef me een machine waar 10000 keer dezelfde sample niet gaat vervelen ?

Of heeft het te maken met analoge drum synthese waar kleine variaties optreden tegen over het statische van bepaalde samplers ?

Al met al vrij onduidelijk argument.

is de synthizer van de EMX te vergelijken met die van de 303?

ik hoor geen geweldig goeie dingen over de synth in de emx.

Er zitten zoveel goede drumklanken in de EMX en ESX dat je eigenlijk geen eigen drumsamples hoeft te maken.
Drummachines als de Linn, 909, 808, KPR-77 enzo zitten er allemaal in.
Plus heel veel Distortion kicks, snares etc. die je ook kunt tunen en de klank kun je vervormen met de ingebouwde eccectprocessor.
303 is een analoog bassynthje en heel wat anders als de Electribes natuurlijk.
Nee een MiniMoog is het ook niet nee...

ik heb inmiddels ook een ruimte gear geschiedenis van kopen en verkopen.
natuurlijk beginnen we allemaal met wat budgetspullen, zo ben ik ook ooit begonnen met een toen onbetaalbare mc303, later 505, rm1x etc

je kunt zeker leuke muziek maken en creatieve dingen doen met zulke spullen, het blijven instrumenten. maar na 10 jaar ga je echt het verschil horen en verlangen naar een serieuze sound. dan spelen duurdere spullen zeker een rol.
ik had mijn tr909 jaren geleden al moeten aanschaffen bedenk ik me nu. het is een flinke uitgave maar het is wel de sound. 808 same thing.
met een computer en vst's kan natuurlijk ook, ook die wereld word steeds interessanter.
maar ik wil graag een instrument, geen schermstaren en vakjes vullen, bovendien blaast een echt analoge machine je vst nog immer zo weg.. no doubt.

er valt genoeg te proberen, een machinedrum of korgje is ook zeker niet verkeerd maar als je 909 drums zoekt spaar dan door en koop een echte, zit je meteen goed.

TR-909 No doubt. maar in jou geval zou ik eens kijken naar een Radikal Spectralis, staat er hier 1 op het forum te koop. ESX is een sampler, dus klinkt als de samples die jij erin laad + een vleugje Electribe

er zijn wel veel onverhalen over de spectralis maar die synth is zeker wel heel erg dik en analoog.
verder zeer tof dat je met samples kan werken en TR achtige bediening heeft.
Toch vind ik dit een beetje een onderschat apparaat.
Hij is wat duurder dan een korg maar zeker beter en veelzijdiger.
ben benieuwd naar de Spectralis 2

Ik vind de Electribes wel hele interessante bakken voor loop based muziek als Tekno. Eigenlijk alles wel met een ingebakken hands-on sequencer. Ik zit zelf ook op een ESX te azen.

Een TR-909 is een geweldig instrument, maar ik vind het jammer dat heel veel mensen niet het maximum er uit halen maar hem gewoon als een soort kick metronoom misbruiken.

Een TR-909 is een geweldig instrument, maar ik vind het jammer dat heel veel mensen niet het maximum er uit halen maar hem gewoon als een soort kick metronoom misbruiken.

dat hangt natuurlijk van je eigen muzikaliteit af. phil collins heeft bv. de 909 en 808 ook zeer muzikaal gebruikt om nog maar over andere legendarische muzikanten te zwijgen.

ik hoor overigens ook genoeg electribe terreur met pak pak toef toef dus het gaat er puur om hoe je iets gebruikt

Je kan een race organiseren, Lada vs Ferrari. Maar in de Lada stop je een mens als bestuurder en in de Ferrari een aap. Wie o wie zal er winnen...

Dus idd, het gaat niet alleen om de machine maar juist om de bestuurder ;)

LOL

mee eens:D

ga maareens techno maken met de 909 zonder de bassdrum te gebruiken maar de toms, natuurlijk alles indivdual outs en door tig fx bakken en filterbanks totdat je hem niet meer herkent :okdan:

dat hangt natuurlijk van je eigen muzikaliteit af. phil collins heeft bv. de 909 en 808 ook zeer muzikaal gebruikt om nog maar over andere legendarische muzikanten te zwijgen.

ik hoor overigens ook genoeg electribe terreur met pak pak toef toef dus het gaat er puur om hoe je iets gebruikt

Ja je kunt natuurlijk met iedere bak rotzooi maken, kom maar een keer bij mij langs ;) Maar wat ik bedoel is dat juist de sequencer en live controls aan een 909 misschien wel minstens net zo leuk zijn als de harde kick die je er uit haalt. Hopelijk worden ze weer wat betaalbaarder nu hij wat uit de gratie lijkt te raken in de meeste dance stijlen.

klopt, tegenwoordig doet de 909 in de meer prominentere techno wat minder mee maar ik ben niet echt erg bezig met wat er nu speelt, ik heb niet met alles evenveel affiniteit. ik hou sowieso meer van authentieke techno dan minimal vandaar mijn uitgesproken 909 liefde.
ik heb de mijne voor 1200 gekocht in originele doos en piepschuim, laatste versie.

klopt, tegenwoordig doet de 909 in de meer prominentere techno wat minder mee maar ik ben niet echt erg bezig met wat er nu speelt, ik heb niet met alles evenveel affiniteit. ik hou sowieso meer van authentieke techno dan minimal vandaar mijn uitgesproken 909 liefde.
ik heb de mijne voor 1200 gekocht in originele doos en piepschuim, laatste versie.

Tja het is nog steeds dé Robert Hood en Jeff Mills sound (een perfect voorbeeld van het maximale en tegelijkertijd het minimale er uit halen), van die shuffelende hihats die af en toe open en dicht gedraaid worden, lekker hoor. Maar de populaire stromingen zijn er wel van af gestapt.

Luister anders nog eens naar Children van Robert Miles als je herinnerd wilt worden aan wat voor 909 misbruik we vroeger te lijden gehad hebben, ik word echt binnen een minuut gestoord van dat drumpatroontje :o:

Back