midi clock

Nisei

Ouwe rot
Ik gebruik mijn Zoom HD16 HD recorder als master om het midi clock signaal in te stellen. De midi out gaat naar mijn Korg EA-1. Vervolgens gaat de midi out van de EA-1 naar mijn JP-8080 midi in. Probleem is nu dat het clocksignaal niet bij de JP-8080 aankomt dus de Arpeggiator gaat lekker zijn eigen gang. Het gaat wel goed als ik bij de EA-1 ipv de out de thru gebruik maar ja, dat is niet de bedoeling.
Samengevat: is het normaal dat een extern aangestuurd apparaat het clocksignaal niet via de out doorgeeft maar wel via de thru?

Volgens mij is dat idd normaal. Waarom is midi thru niet de bedoeling? Dat is daar o.a. juist voor bedoeld.

Omdat de JP-8080 dan alleen maar het midi clock signaal van de HD16 ontvangt en niet de sequences van de EA-1. Ik wil dat ze beide bij de JP-8080 komen.

Is dat niet in te stellen op de EA1?

Misschien is een MIDI Merger tussen de EA-1 MIDI Out + MIDI Thru en de JP-8080 de oplossing?

Of je maakt de EA-1 de master en de HD16 de slave.

De EA-1 biedt helaas niet de mogelijkheid om dat in te stellen. Wel raar vind ik want als master stuurt hij dat signaal toch ook door? De HD16 biedt allen de mogelijkheid om als master te fungeren dus de EA-1 als master instellen gaat ook niet lukken helaas.
Dan is een merger dus blijkbaar de enige oplossing?
Pfff, zo'n simpele opstelling en dan toch weer extra hardware aan moeten schaffen :(

Nee, de HD16 stuurt clock signaal en de EA-1 wordt gebruikt om de JP-8080 te sequencen.

HD16 MIDI Out => EA-1 MIDI In (clock)
EA-1 MIDI Out => JP-8080 MIDI In (sequences)
EA-1 MIDI Thru => JP-8080 MIDI In (clock)

Als de JP-8080 maar één MIDI In heeft, gaat bovenstaand schema niet.

Het is echter niet mogelijk om het clock signaal van de HD16 in de EA-1 te mergen met de sequences, dus moet je buiten de EA-1 de sequences en het clock signaal mergen.

HD16 MIDI Out => EA-1 MIDI In
EA-1 MIDI Out => MIDI Merger In1 (sequences)
EA-1 MIDI Thru => MIDI Merger In2 (clock)
MIDI Merger Out => JP-8080 MIDI In (sequences + clock)

Bij de EA-1 is het MIDI Thru of MIDI Out, niet allebei.
De beste oplossing lijkt me een MIDI-patchbay (met merge functie!).

Dan is een merger dus blijkbaar de enige oplossing?
Pfff, zo'n simpele opstelling en dan toch weer extra hardware aan moeten schaffen :(

Waarom denk je dat hier zoveel mensen zitten die een hele studio hebben!?

Gebruik 1 apparaat dat je alleen gebrukt om al je gear te clocken!
Ik gebruik daar een msq-100 voor,. (Zit ook sync op,. ) Maar kan in principe iedere el cheapo sequencer of drumcomputer met midi clock out zijn,.. daarna een splitter,.. of patchbay,.
Zo blijft alles superstrak door een schoon clocksignaal en minimale vertraging!

Hup hup...niet zeuren, midi-merg gaan kopen en muziekmaken...hop hop! Muziekmaken is niet alleen maar leuk maar kost ook geld en kopzorgen!

Bij de EA-1 is het MIDI Thru of MIDI Out, niet allebei.

Dat lijkt mij sterk, ik weet bijna 100% zeker dat de EA1 op de Thru altijd netjes het signaal wat die ontvangt z'n midi-in, 1 op 1 doorstuurt naar de Thru, daar is het tenslotte een Thru voor. En ik kan dus niet geloven dat waarneer ik iets in de midi-out steek van de EA-1 en hem dus gebruik als sequencer, dat dan ineens de Thru komt te vervallen en niks meer doorlaat.

Dat lijkt mij sterk, ik weet bijna 100% zeker dat de EA1 op de Thru altijd netjes het signaal wat die ontvangt z'n midi-in, 1 op 1 doorstuurt naar de Thru, daar is het tenslotte een Thru voor. En ik kan dus niet geloven dat waarneer ik iets in de midi-out steek van de EA-1 en hem dus gebruik als sequencer, dat dan ineens de Thru komt te vervallen en niks meer doorlaat.

Je hebt gelijk!
Ik ben in de war met de Yamaha AN200, de Korg EA1 heeft netjes een out en een thru.
Dus een midi-merge zou voldoende zijn.

De AN200 heeft dus een gedeelde midi-out/thru-poort. Suf is dat zeg, maar dan moet je idd in een menu op die AN200 aangeven welke van de 2 je wilt gebruiken. Logisch ook.

Gebruik 1 apparaat dat je alleen gebrukt om al je gear te clocken!
Dat zou ik wel willen maar zoals je kunt lezen kan mijn HD16 alleen als master dienen, niet als slave. Maar goed, ondanks alle misverstanden die ik nu lees weet ik wel dat ik een midi merger moet gaan kopen.
Bedankt voor de tip naar de Marktplaats topic RSB! :)

Jongens, bedankt voor alle tips maar ik kom nog steeds niet verder. Ik heb nu die 2x8 merger staan. Da's leuk en aardig maar als je meerdere apparaten hebt waar arpeggiators op zitten dan wil je die allemaal syncen. Echter lijkt het er op alsof ieder apparaat wat wordt ingesteld op "sync to external midi" ditzelfde sync signaal vervolgens niet meer doorgeeft via midi out. Zo is het toch bijna onmogelijk om een stuk of 4 apparaten te syncen? Ja, of ik moet iets van 3 of 4 mergers kopen maar dat lijkt me ook niet echt de bedoeling... :(

Back