Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

ff kijken

edit: Bedankt! ik wist niet dat het zo simpel was.

Ratio is ook niks anders dan toonhoogte, anders uitgedrukt.

Stel, je hebt een snaar van 1 meter lang. Je plukt er eens aan. Je hoort een toon.

Halveer je de lengte van de snaar (1:2), dan wordt de toonhoogte precies 1 octaaf hoger. Halveer je dat weer (1:4) dan is het weer een octaaf hoger. Zo heb je voor elke toon een breuk-notatie. Da's het hele idee erachter - "gehele getallen" zorgen voor plezierige klanken, en alles wat er buiten ligt voor subtiele ontstemming of inharmonische geluiden.

Heb jij mischien nog wat suggesties hoe ik de sound wat vetter kan maken, zoals bij het filmpje van live aid dat ik hiernet poste?
Zet er nog een operator bij die je net wat af laat wijken qua pitch, en voeg voor het aanblaas-effect eventueel een operator met feedback > 60 toe die een korte attack en een korte decay heeft.

Jongens , heb een probleem....
Ik wil een split maken op de dx7 met behulp van de tx7. Maar... nu kan ik op de tx7 wel instellen waar de tx7 moet zitten (van C3 tot B0) maar..... hoe stel ik in dat de dx7 correspondeert op de toetsen beneden <-- C3 ? want nu zit mijn DX7 sound over het gehele klavier, en dat is niet de bedoeling.... wil juist een split maken.....het staat volgens mij ook nergens in de handleidingen.

waarom een split?

dit is veel makkelijker/beter:

DX-7 MIDI OUT --> PC MIDI IN
PC MIDI OUT --> DX-7 MIDI IN
DX-7 MIDI THRU --> TX-7 MIDI IN

klaar...

nu nog ff de DX-7 op LOCAL OFF zetten en op een ander midi kanaal dan de TX en gaan met die FM banaan!
nu kan je de DX full range bespelen en de TX omdat ze beide op een ander midi kanaal zitten...
wellicht is het nu ook nog mogelijk om met de PC seq prg de split te maken...

waarom een split?

dit is veel makkelijker/beter:

DX-7 MIDI OUT --> PC MIDI IN
PC MIDI OUT --> DX-7 MIDI IN
DX-7 MIDI THRU --> TX-7 MIDI IN

klaar...

nu nog ff de DX-7 op LOCAL OFF zetten en op een ander midi kanaal dan de TX en gaan met die FM banaan!
nu kan je de DX full range bespelen en de TX omdat ze beide op een ander midi kanaal zitten...
wellicht is het nu ook nog mogelijk om met de PC seq prg de split te maken...

uhm, 6.... heb on stage geen pc :D:P

moet toch gewoon kunnen? Ik heb het op de tx7 al goed ingesteld, nu enkel de dx nog :S

wat je ook kan doen is een Roland A-220 aanschaffen, die heeft 2 MIDI outs...
je kan de signalen die op de A-220 binnen komen helemaal processen...
zo kan je dus notenummers 1 t/m 63 naar de OUT A en 64 t/m 127 naar OUT B laten gaan...

zo'n A-220 is sowieso erg handig in de toekomst voor andere synths die je wellicht nog gaat aanschaffen...

a220s.jpg

wat je ook kan doen is een Roland A-220 aanschaffen, die heeft 2 MIDI outs...
je kan de signalen die op de A-220 binnen komen helemaal processen...
zo kan je dus notenummers 1 t/m 63 naar de OUT A en 64 t/m 127 naar OUT B laten gaan...

zo'n A-220 is sowieso erg handig in de toekomst voor andere synths die je wellicht nog gaat aanschaffen...

a220s.jpg

Hmm, ik kan hem niet op de thomann.de site vinden, (daar koop ik namelijk altijd mijn (nieuwe) spullen in.) Of staat er wel een variant op hun site welke het meest overeenkomt met de Roland A-220? Of is de A220 vintage?

Maar, is er ook geen tijdelijke oplossing te vinden? dat de voices van de dx vanaf c3 gedempt worden?

duh :P

wat maakt het nou uit of een A-220 vintage is of niet... en ja, er zijn vast wel varianten te krijgen...
welke dat zijn weet ik ff niet, dat mag je zelf lekker googlen...

Volgens mij is dat bakje nu niet eens noodzakelijk. ik heb gisternacht tot diep in de nacht de tx7 handleiding doorgegrond :) Nu ben ik er ook achter dat de TX7 de mogelijkheid heeft om voor elke preset (zowel op de DX7 als tx7 , dus 32 intern en 32 extern voor de dx7) de function parameters in te stellen en op te slaan onder een preset. Met de dx7 moet je alle parameters veranderen, met de tx7 is dit nu een makkie! maar, ik kan lowest key en highest key instellen op de tx7 en vervolgens druk ik TX Func store, maar er zit ook een DX func store knop op , dus het moet mogelijk zijn denk ik.

Volgens mij is dat bakje nu niet eens noodzakelijk. ik heb gisternacht tot diep in de nacht de tx7 handleiding doorgegrond :) Nu ben ik er ook achter dat de TX7 de mogelijkheid heeft om voor elke preset (zowel op de DX7 als tx7 , dus 32 intern en 32 extern voor de dx7) de function parameters in te stellen en op te slaan onder een preset. Met de dx7 moet je alle parameters veranderen, met de tx7 is dit nu een makkie! maar, ik kan lowest key en highest key instellen op de tx7 en vervolgens druk ik TX Func store, maar er zit ook een DX func store knop op , dus het moet mogelijk zijn denk ik.
er zitten geen keyzones op een dx7, punt.

Hmm, heb nog wel een pentium 2 165mbram laptop in de kast liggen..... zou het daarmee dan lukken als tijdelijke oplossing zoals 6 zei? En hoe zou ik dat dan e.v.t moeten doen? is er een leightweight programmatje voor?

Hmm, heb nog wel een pentium 2 165mbram laptop in de kast liggen..... zou het daarmee dan lukken als tijdelijke oplossing zoals 6 zei?
je hoeft geen pc te gebruiken als je bijv nog 1 of ander midi keyboardje hebt liggen... dan sluit je die gewoon aan op de TX en zet je hem boven de DX op een standaard... en in de weer met die peer!

wat je ook nog kan doen (maar da's verduivelt veel werk) is een patch aan te passen op de manier zoals Roland Kuit al eens zei over de volume curves en hoe je daar een (pseudo) split mee kan bewerkstelligen...

je hoeft geen pc te gebruiken als je bijv nog 1 of ander midi keyboardje hebt liggen... dan sluit je die gewoon aan op de TX en zet je hem boven de DX op een standaard... en in de weer met die peer!

Niet echt een super oplossing als ik 3 synths + een vaag plastic yamaha keyboardje mee moet nemen on stage :D
Nee, ik wil het zo compact mogelijk houden..... m.u.v mensen meer willen betalen dat ik in de toekomst "analoge gear" meeneem.

nou zitten we met zn allen te sinussen, maar de Operator uit Ableton is ook zeker niet mis! 4 operators met het tekenen van je eigen waveforms.
kwa algorithmes wat minder, maar omdat je niet alleen een sinus tot je beschikking hebt is dit aardig voldoende.

hey ,

hierbij een paar van mijn soundjes die ik heb geprobeerd na te maken,

zelf vind ik the riddle en het popcorn soundje wel goed gelukt. Het level 42 - running in the family brass sound krijg ik maar niet goed beh, heb er uren tijd in gestoken.....echt moeilijk ding die dx7, maar heb hem wel iets beter onder de knie nu.

Wat gebeurt er eigenlijk als je operators detuned? Ik hoor wel dat er wat veranderd dan, maar wat gebeurt er eigenlijk precies?

Attachments

• creative.wav
    3,6 MB · Bekeken: 136
Back