ff kijken
edit: Bedankt! ik wist niet dat het zo simpel was.
Ratio is ook niks anders dan toonhoogte, anders uitgedrukt.
Stel, je hebt een snaar van 1 meter lang. Je plukt er eens aan. Je hoort een toon.
Halveer je de lengte van de snaar (1:2), dan wordt de toonhoogte precies 1 octaaf hoger. Halveer je dat weer (1:4) dan is het weer een octaaf hoger. Zo heb je voor elke toon een breuk-notatie. Da's het hele idee erachter - "gehele getallen" zorgen voor plezierige klanken, en alles wat er buiten ligt voor subtiele ontstemming of inharmonische geluiden.
Zet er nog een operator bij die je net wat af laat wijken qua pitch, en voeg voor het aanblaas-effect eventueel een operator met feedback > 60 toe die een korte attack en een korte decay heeft.Heb jij mischien nog wat suggesties hoe ik de sound wat vetter kan maken, zoals bij het filmpje van live aid dat ik hiernet poste?

Nu ben ik er ook achter dat de TX7 de mogelijkheid heeft om voor elke preset (zowel op de DX7 als tx7 , dus 32 intern en 32 extern voor de dx7) de function parameters in te stellen en op te slaan onder een preset. Met de dx7 moet je alle parameters veranderen, met de tx7 is dit nu een makkie! maar, ik kan lowest key en highest key instellen op de tx7 en vervolgens druk ik TX Func store, maar er zit ook een DX func store knop op , dus het moet mogelijk zijn denk ik.