School verslag voor HBA

Hardstarz

Nieuwkomer
Hi!

Ik heb me een tijdje geleden aangemeld voor een opleiding op de Herman Brood Academie. Dit is studiotechniek niveau 3. Ik heb na de aanmelding de opdracht gekregen om een verlag te schrijven over een studiotechnicus. Wat doet een studiotechnicus, wat zijn zijn tijden, wat gebeurd er allemaal in de studio? Denk aan dat soort vragen.

Vrijdag 11 juni heb ik het intakegesprek en dan moet ik de opdracht meenemen. Helaas heb ik geen reet verstand van wat er nou eigenlijk in de studio gebeurd. Via niveau 3 wil ik over 3 jaar niveau 4 sounddesign gaan doen. Ik zal dus eerst de opleiding studiotechniek moeten volgen.

Mijn vraag is als volgt: Zouden jullie mij wat informatie kunnen geven over wat een studiotechnicus doet zodat ik wat makkelijker een verslag schrijven kan? Ik heb enkel alleen verstand van het maken van muziek, niet wat er in de studio gebeurd.

Hoop van jullie te horen!

Hardstarz

Is dit echt een serieuze post? Kan je niet beter een andere opleiding gaan doen dan?

@Niel, jij geeft zo wel in 1 keer alle geheimen prijs.................

ja weet je wat het is he, we kunnen wel alles voor onszelf houden maar ik vind gewoon dat iedereen recht heeft op de informatie om verder te komen.

Het enige wat ik nog mis in die link is over de beginperiode, het koffie zetten, boodschappen/eten halen, solderen van kabels/andere zaken, ja en amen zeggen tegen alles zolang je nog niks bewezen hebt tegenover mensen die al 15+ jaar praktijkervaring hebben, overwerk (zonder compensatie), flexibele werktijden op het laatste moment. En dat de eerste 2 jaar oid ?

Grappig. Maar ik moet de opleiding toch doen om te kunnen doorstromen naar niveau 4? Maar goed, als jullie me geen hulp bieden willen, dan niet..

gast, als je geen engels kan mag je dat ook gewoon zeggen, geen probleem.
Dan gebruik je nerdelandse termen, maar je zal minder hits vinden.

Als je wel engels kan lees dan serieus mijn link eens door en tel alle elementen bij elkaar op. Dan heb je zo een verslag in de pocket. En zoek ook eens op "interview studio technician/engineer/recording", weie weet wat voor info je daar tegenkomt. Ik heb laatste een intereview gelesen in een oude computermusic over een jongen die net 2 jaar bij een studio in vaste dienst was in engeland. Precies wat jij nodig hebt om info te krijgen.

Grappig. Maar ik moet de opleiding toch doen om te kunnen doorstromen naar niveau 4? Maar goed, als jullie me geen hulp bieden willen, dan niet..

Het is niet lullig bedoeld, maar Niel heeft gelijk. Er staat zo gigantisch veel info over dit onderwerp op het net dat het niets toevoegt als wij hier ook nog eens allerlei samenvattingen gaan maken. Als je een beetje zoekt kom je meer dan genoeg tegen om er zelfs een boek over te schrijven, als je dat zou willen. Je zal echt zelf wat research moeten doen voor je studie :geslaagd:

Bovendien zijn er hier heus wel mensen met ECHTE studio ervaring, maar de nadruk ligt hier over het algemeen op synths en homestudio's - het is geen garantie dat alles wat je hier zou kunnen leren ook echt allemaal klopt :D

Een leuk boek is "Recording sessions of The Beatles", waarin behalve de muziek ook de omkeer in het gebruik van de studio aan bod komt: van witte doktersjassen tot nachten lang doorwerken...

Maar dat is iets voor als je gaat afstuderen.

Wout

Hallo Hardstarz

Natuurlijk kun je binnen een week een verslag maken wat een studiotechnicus doet ,
het internet staat daar vol van maar het belangrijkste is of je het dan snapt.
Ik kan ook een verslag maken hoe je een vliegtuig moet besturen maar dat wil niet
zeggen dat ik er dan verstand van heb ;)

Zo zwaar moet hier niet aan getrokken worden. Iedere opleiding doet wel zo'n testje. Ze kijken dan of je beetje een reëel beeld van het vakgebied hebt. Dus niet opschrijven dat je de dag begint met het bedrijven van de liefde met de dames van het achtergrondkoortje of zo... Meer zaken als ruim op tijd voor de artiesten komen aanwezig zijn om de microfoons te plaatsen zoals de producer heeft opgegeven, maar ook een goed antwoord hebben als de producer dat niet heeft aangeven, zoals: "Ach, U betaalt de studiotijd, nietwaar?"

Bij onderwijsopleidingen wordt wel eens gevraagd of je het vak in wilt wegens de lange en vele vakanties. Zij, die daarop "Ja!" roepen, worden gelijk aangenomen, want die hebben de intelligentie die bij dat vak past! ;)

Wout

hi hardstarz,

voor welk niveau dan ook, blijkt dat de praktijk ervaring(en daaronder valt het doen/snappen-cognitief proces) het belangrijkst is. ervaring haal je niet zomaar uit een boek. voor niveau 3/4 zou je mischien dit boek kunnen gebruiken:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse...01004002067443/index.html#product_description
wel is het leuke dat wanneer je dit leest/doet, dat je alleen voor je zelf koffie/eten hoeft te pakken, en niet voor 15 jaar ervaren technici.
ook mag je zelf je eigen te besteden tijd hierin bepalen.

wanneer je liever elektronische muziek maakt, moet je ook door studio technieken heen, de nadruk ligt echter op het muzikale vlak. dus mischien zou ik er nog eens over denken of dit wel de opleiding is voor je.

Laatst gewijzigd:
Back