TritonLE

RMW

Ingeburgerd
Ik heb vandaag 'n TritonLE61 gekocht. Maar Cubase en volgens mij m'n hele PC herkent het ding niet :(

Hij zit aangesloten via de gameport (niet midi dus) van mijn SoundBlaster. Iemand enig idee wat ik kan proberen om hem werkend te krijgen? (Hij geeft ook niets aan in de hardware manager). Ik draai XP Proffesional btw.

Re: TritonLE

Origineel geplaatst door RMW
Hij zit aangesloten via de gameport (niet midi dus) van mijn SoundBlaster.

Niet MIDI dus, hoe is je Triton dan aangesloten? Normaal gebruik je een kabel zoals op de afbeelding om MIDI op je SB-kaart te gebruiken.
cable.gif

Zo'n kabeltje kan je in de meeste computerwinkels wel vinden.

Heb je misschien de audio-uitgangen van je Triton aangesloten op de audio-ingang van je SB? Dan kan je wel geluid opnemen maar zal een programma zoals Cubase het niet via MIDI kunnen aanspreken. Cubase of ander programma 'ziet' dan enkel wat er binnenkomt via je audio-ingang van je geluidskaart.

Zodra je de MIDI OUT van je Triton met de MIDI IN van je SB verbindt, zou Cubase je synth moeten herkennen als MIDI-toestel. Een gewone SB heeft standaard geen fysieke MIDI-aansluiting. Daarvoor dient dat kabeltje, hier wordt dit ff toegelicht.

BTW: veel plezier alvast met je nieuwe aanwinst, een mooi en veelzijdig toestel zo'n Triton Le :)

Re: TritonLE

Ik heb vandaag 'n TritonLE61 gekocht. Maar Cubase en volgens mij m'n hele PC herkent het ding niet :(

Hij zit aangesloten via de gameport (niet midi dus) van mijn SoundBlaster. Iemand enig idee wat ik kan proberen om hem werkend te krijgen? (Hij geeft ook niets aan in de hardware manager). Ik draai XP Proffesional btw.

hey goeiemorgen

triton le is best leuk maar cubase en je hele pc hoeven het triton beestje niet te herkennen om het geheel werkend te krijgen

gameport IS midi... de midiinterface van je soundblaster loopt over je gamepoort. de kabel op het plaatje van hover (hierboven) gebruik je om de midi van je triton in en uit je pc te sturen; maar die kabel heb je denk ik al.

apparaatbeheer vindt GEEN nieuwe hardware als je iets op je midi interface aansluit.

het zit zo.
je soundblaster heeft een driver, waardoor je over je gamepoort midi kunt versturen
in je apparaatbeheer staat je midipoort (gamepoort is midi in en midi uit) aangegeven als soundblaster mpu-401 of iets vergelijkbaars.
> in je cubase ga je op een miditrack staan, kies de gewenste mididriver voor het midi-verkeer(in dit geval dus soundblaster mpu-401)

als je je midikabels goed hebt aangesloten (let op in en uit op de juiste plaats(pc in op triton uit, pc uit op triton in)) dan zie je in cubase rechts op je transport bar een groen balkje (en eventueel een rood als je cubase ook weer midi uitstuurt) als je op je triton een toets induwt... hieraan kun je zien of midi werkt...

naja tot zover de spoedcursus midi voor beginners.
laat maar weten als je er niet uitkomt

Ik heb mijn LE via een Midisport 2x2 via USB aangesloten op mijn PC. Makkelijker kan echt niet. Kost een beetje meer maar dan weet je wel dat het goed zit.

Eric

Mijn dank is groot ;)

Hij werkt inderdaad al. Althans, ik heb dat groene wave-gebeuren. Nu nog gaan uitvogelen hoe ik uberhaupt iets kan opnemen en HOREN in cubase :)

Mijn dank is groot ;)

Hij werkt inderdaad al. Althans, ik heb dat groene wave-gebeuren. [...]

dat groene MIDI Gebeuren... :) je ziet het ook als je geluid op 0 staat...
cubase maakt geen geluid, je triton doet dat....:P

Nu nog gaan uitvogelen hoe ik uberhaupt iets kan opnemen en HOREN in cubase :)

zie beneden :)

Laatst gewijzigd:
Nu nog gaan uitvogelen hoe ik uberhaupt iets kan opnemen en HOREN in cubase
En dat gaat dus niet via MIDI :) Je moet een uitgang van je Triton verbinden met de audio-ingang van je soundblaster.

Origineel geplaatst door Veracocha12
En dat gaat dus niet via MIDI :) Je moet een uitgang van je Triton verbinden met de audio-ingang van je soundblaster.

---> ligt er dan weer aan of et gaat over MIDI of audio opnemen....
opgenomen midi kan wel degelijk geluid veroorzaken, en dus cubase de afgespeelde nootjes op de triton laat horen :)
dit gaat vast te ver >:|

HELP!!

HELP!!

Ik zit weer vast. Cubase (SX) wilt steeds opnemen via.. jawel.. m'n microfoon! :o:

Clipboard01.jpg

Hier heb ik al zitten kijken en veranderen, maar tot nog toe zonder enig resultaat...

Hoe kan ik zorgen dat hij m'n synth opneemt in Cubase? Hij zit btw dus aangesloten via de gameport van m'n Creative.

ik denk dat je het verschil moet leren kennen tussen midi en audio

midi stuurt informatie als noot-aan, noot-uit van of naar je triton

audio is het geluid wat je hoort, je triton produceert dit als je een toets induwt of als je een midi-noot-aan berichtje stuurt.

je triton heeft 2 aansluitingen, midi en audio

midi sluit je aan op de midipoorten van je synth en aan de andere kant op je gamepoort en dit blijft gewoon midi
als je midi wilt opnemen dan moet je het juiste midikanaal instellen.
instellingen om midi mee op te nemen staat bij de midipoortinstellingen in cubase:
midipoort = mpu401

audio sluit je aan op de audio uit van je triton, en aan de andere kant op de audio-in van je soundblaster
geluid opnemen heeft niets te maken met midi instellingen, maar met audio instellingen
instellingen om audio op te nemen vind je bij de audio instellingen in cubase:
audio-in = soundblaster wave in... of iets vergelijkbaars.

ik heb geen cubase, maar ik denk dat de handleiding (of misschien een ander behulpzaam forumlid) wel uitkomst biedt voor het instellen van de juiste audiodrivers in cubase.

succes:z

Hij werkt al via het toevoegen van een midi-track.

Ik wist het verschil wel tussen MIDI en audio (duh, gelukkig maar), maar ik had het stomweg over 't hoofd gezien ^_^

Anyway, welke software gebruik jij dan zoal?

[A] Waarom hoor ik het geluid eigenlijk via de synth als ik iets in Cubase neerzet maar zie ik *niets* op het scherm van m'n TritonLE verschijnen? Llijkt zo wel "achter de schermen" te gebeuren.

Kan ik beter met de ingebouwde sequencer van de TritonLE werken als noob of toch liever met Cubase? Wat zijn van elk de voor/nadelen behalve het direct kunnen editten in Cubase?

Ik wist het verschil wel tussen MIDI en audio (duh, gelukkig maar), maar ik had het stomweg over 't hoofd gezien ^_^
hehe

Anyway, welke software gebruik jij dan zoal?
voornamelijk hardware :) al zit ik even zonder sequencer nu dus gebruik ik logic

Waarom hoor ik het geluid eigenlijk via de synth als ik iets in Cubase neerzet maar zie ik *niets* op het scherm van m'n TritonLE verschijnen? Llijkt zo wel "achter de schermen" te gebeuren.
midi merk je niks van :) misschien is ergens een kleine indicator (muzieknootje, puntje, streepje, misschien wel een ledje ergens op de Le) die aangeeft dat er midi informatie binnenkomt?

Laatst gewijzigd:
Dank dank weer voor de snelle reactie steeds.

As for my other question (die ik er ff bij ge-edit had?)

En nog iets, is er ergens een FAQje voor wat voor 'n hardware er uberhaupt allemaal is enzo? Zou ik wel fijn vinden.

En ja hoor, direct nog 1 extra vraag :)

Waarom moet ik in Cubase constant het goede instrument hebben aanstaan voor track1, ook al ben ik al lang en breed
bezig met het opnemen van track 2? (met andere woorden: als track 1 een drum and bass kit is, en ik bij track 2 iets anders wil, dan flipt track 1 ook direct :( )

B. Kan ik beter met de ingebouwde sequencer van de TritonLE werken als noob of toch liever met Cubase? Wat zijn van elk de voor/nadelen behalve het direct kunnen editten in Cubase?

als noob.. hmm denk... met de triton is het wel makkelijk leren, en je hebt een duidelijke beschrijving in de handleiding.
als je dat doorhebt kun je misschien verder met cubase. editten werkt beter en kan op veel manieren, maar is wat afstandelijker dan op de triton zelf
*misschien dat iemand anders hier een andere mening over heeft*

En nog iets, is er ergens een FAQje voor wat voor 'n hardware er uberhaupt allemaal is enzo? Zou ik wel fijn vinden.
wat voor hardware? dat is heel errug breed.
sla het feedback boekje open en zoek de merken/types op internet :) aanvragen catalogus kan op www.feeback.nl

Waarom moet ik in Cubase constant het goede instrument hebben aanstaan voor track1, ook al ben ik al lang en breed
bezig met het opnemen van track 2? (met andere woorden: als track 1 een drum and bass kit is, en ik bij track 2 iets anders wil, dan flipt track 1 ook direct )

ik denk dat je op je triton in performance mode werkt *of hoe dat ook heet*.
kortom, de triton reageert op >alle< infromatie van >alle< miditracks (1tm16)
je moet de triton instellen zodat ie in multimode *of hoe dat ook heet* :) werkt,
dan reageert hij met een geluid voor kanaal 1 op informatie van kanaal 1; met het geluid voor kanaal 2 op informatie van kanaal 2; etc

Back