De Korg35 filterchippies keduuk. Leuk schemaatje gevonden van wat er in zou moeten zitten. http://www.analogue.org/mr/sas/KORG35.pdf
De chippies opgezocht en een BC547 een BC557 en een BF245 wijken niet heel erg veel af qua specs. Dus ff gauw iets in mekaar gebeund om te kunnen testen of het werkt. Maar Murphy zat klaarblijkelijk ook al weer te wachten bij mij op zolder. Dus het werkt niet. Nu heb ik al begrepen dat twee transistors in de chip in verzadiging gestuurd worden om als weerstand te dienen. Misschien dus dat de calibratie nu niet meer klopt? (Er zit alleen een potmetertje om de resonantiefrequentie te tunen als ik eht goed heb.)
Is dit een kwestie van tuning? Komt het toch heel nauw met de specs? Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er nog andere opties waar het mis kan gaan?
De chippies opgezocht en een BC547 een BC557 en een BF245 wijken niet heel erg veel af qua specs. Dus ff gauw iets in mekaar gebeund om te kunnen testen of het werkt. Maar Murphy zat klaarblijkelijk ook al weer te wachten bij mij op zolder. Dus het werkt niet. Nu heb ik al begrepen dat twee transistors in de chip in verzadiging gestuurd worden om als weerstand te dienen. Misschien dus dat de calibratie nu niet meer klopt? (Er zit alleen een potmetertje om de resonantiefrequentie te tunen als ik eht goed heb.)
Is dit een kwestie van tuning? Komt het toch heel nauw met de specs? Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er nog andere opties waar het mis kan gaan?
) oscilleert er lustig op los. Zie foto's. Foto 1 is de testschakeling met chippie. Foto 2 ingezoomd op de oscillatie. Foto 3 met ingangssignaal erbij en een stuk verder uitgezoomd. Mijn een op een uitwisselingsdingetje van het geheel blijft vooralsnog dood. Oscilleert niet. Dus zal ook wel niet filteren. Zal dus iets met de randvoorwaarden moeten gaan spelen om te kijken of ik resultaat ga krijgen.

Dat is het nadelige gevolg van te weinig
hahaha. Anyway, filteren doet ie nu mooi. Alleen het oscilleren wil nog niet echt. Zometeen nog een beetje experimenteren met de weerstand waar jeroen het over had; van pin 5 naar aarde. Foto 1 is de kloon zonder extra weerstand in het testcircuit. Foto 2 is het origineel in hetzelfde testcircuit. Foto 3 is de kloon in action. Foto 4 is de kloon in het testcircuit met een weerstand van 470k naar aarde. Die weerstand nog maar eens wat kleiner maken dan.