Roland SH1000 Evil Cat

Lynxxx

8 bit is de shit!
Zo. Eindelijk is het zo ver. Mijn SH1000 die jaren geleden door brand zwaar beschadigd raakte krijgt een nieuw bestaan in de vorm van een gemod monofoon monster, geinspireerd door mijn oranjerode kat, die op het balkon ongeveer even hard schreeuwt als dit monstertje van Roland :)

img6186j.jpg

De SH1000 is een van de eerste fabrieksmatig geproduceerde analoge synthesizers van Roland en is een beetje een ondergeschoven kindje door zijn spuuglelijke uiterlijk dat meer doet denken aan een bejaardenorgeltje dan een volwaardige synth. Hij maakt gebruik van een frequency divider chip waarmee Roland op slimme wijze de oscillator voorzag van blok en zaag tandjes van verschillende "lengtes" die bij elkaar opgeteld een soort getrapte golfvormen opleveren. Verder is de synth voorzien van tremolo, vibrato, growl en een ADSR die aan het filter kan worden toegewezen en heeft ie een mooi schreeuwende cutoff/resonance knoppies. De synth is tevens voorzien van een aantal ronduit verschrikkelijk klinkende presets die naar ik inmiddels heb uitgevogeld bestaan uit een matrix met een zooitje weerstanden dus wellicht dat ik er zelf nog een mooie preset manager voor kan bakken voor mijn eigen soundjes ofzo. Al met al dus een redelijk beperkte en spuuglelijke synth met een eigen karakter.

Waarom geen nieuwe kopen?

Dit is de enige synth die ik na de brand niet weggeflikkerd heb ondanks het feit dat ie totaal onbruikbaar was geworden. Het is ook mijn laatste "herinnering" aan een behoorlijke klote tijd. Toen ik twee jaar geleden op t punt stond om m toch naar het grof vuil te brengen en ik 'm als laatste herinnering nog 1 keertje inplugde in de veronderstelling dat de stoppen eruit zouden gaan, sputterde hij echter zo zielig om hulp dat ik het niet meer over mijn hart kon verkrijgen om m weg te gooien. It's ALIVE! Dit soort vintage electronica verdient het om te blijven leven vind ik. Weggooien voelt een beetje als doodmaken.

In eerste instantie was ik van plan om er een MIDI enabled rack module van te bakken maar na een weekend lang schuren, polijsten en plamuren blijkt het klavier best aardig bruikbaar en de behuizing biedt plaats voor een aantal leuke modificaties. Dat zal me ongetwijfeld vuile blikken van echte vintage fanboys doen opleveren, maar geloof me, wat ik er ook aan sloop op modificeer, het kan alleen maar beter worden dan de staat waarin de synth nu verkeert (zie foto)

Laatst gewijzigd:
Geplande wijzigingen:

1) houtnerf eruit, (metallic) lak erin. Hij wordt waarschijnlijk knal oranje ofzo. Gewoon de meest schreeuwerige kleur die ik kan vinden. Origineel nee, vet ja :) Momenteel stinkt de behuizing als een bunzing en de fineer is te zwaar beschadigd en te dun om het zonder verven/spuiten op te lossen. Een nieuwe behuizing maken zie ik niet zo zitten en aangezien het toch al een spuuglelijke synth is, kunnen we er net zo goed een echt over-the-top scheurijzer van maken met een hoop obscure knoppen enzo :)

2) MIDI jack conversie herstellen. Jaren geleden door boomtsjak ingebouwd maar nooit definitief afgeregeld door ondergetekende. Nu gaat het dan toch gebeuren en is ie hopelijk weer aan te sturen met midi.

3) Ingebouwde distortion met bypass circuit. Ik wil een MXR of vergelijkbaar pedaaltje slopen en deze in de behuizing inbouwen. leuk voor live gefreak en beter dan het continu slopen van mijn mengtafel opampjes Natuurlijk kan dat ook los, maar ingebouwd is gewoon vetter en makkelijker :) Ben er nog niet uit of het een Distortion Plus of Full Bore Metal moet gaan worden. Andere suggesties zijn welkom. Het distortion gebeuren zal middels een apart front paneel bovenop de synth komen samen met een aantal joystick(s) en een aantal gevaarlijk uitziende veiligheidsschakelaars.

4) Joystick XY controllers voor cutoff/resonance en eventueel pitchbend/vibrato. Aangezien de cutoff/resonance schuifjes vrij stroef lopen en voor live getweak niet zo prettig zijn, heb ik besloten deze routeerbaar te maken naar een twee assige analoge joystick waarmee de boel realtime en snel getweaked kan worden. Voor het pitchbend gebeuren ligt de zaak echter een stuk gecompliceerder gezien het feit dat ik hier ofwel de bestaade pitch control moet modificeren (met slechts een halve noot range) of ergens in het tuning circuit dingen moet gaan ombouwen. Als iemand nog suggesties heeft voor Synthi achtige joysticks dan hoor ik het graag. Momenteel denk ik aan ALPS joysticks met alu pookjes, alleen zijn die sterrevesduur. Ik weet niet of deze na verwijdering van de veer in de laatst gekozen stand blijven staan of dat de pook te zwaar is daarvoor. Dat bepaalt namelijk mede mijn keuze voor de joysticks.

5) glide/portamento tweak. Ik zoek nog een mogelijkheid om portamento / glide via midi in te kunnen schakelen door bijvoorbeeld een dubbele noot te detecteren ofzo. Nog geen flauw idee hoe ik dit ga oplossen maar in theorie zou het mogelijk moeten zijn om de glide schakeling middels een transistor netwerkje te schakelen op basis van wat er uit de midijack mijn SH1000 inrolt.

6) Ribbon controller? In overweging. Is lastig maar te doen volgens mij.

Afgelopen weekend ben ik druk bezig geweest om de hele synth tot op het laatste schroefje te demonteren en heb ik de volgende zaken in orde gemaakt:

1) Alle toetsen geschuurd, gepolijst en in de was gezet (WAT EEN KUTBAAN)
2) Alle interne onderdelen op de printplaten na gereinigd en gepolijst. de prints zullen mogelijk naar een reconditioneringsbedrijf gaan, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van of ik dit wel ga doen. Ik ben namelijk bang dat het reconditioneringsproces mogelijk meer schade toe brengt dan het vuil dat zich momenteel op sommige componenten bevindt.
3) Complete behuizing geschuurd en geplamuurd
4) Alle stekkers genummerd voor latere montage
5) Frontplaat van het bedieningspaneel gepolijst. Ziet er beter uit dan ooit tevoren :)
6) Alle tuimelschakelaars voorop gereinigd
7) ADSR potmeter vervangen door nieuw exemplaar (as was vastgelopen)
8) Elco's op de voedingsprints voor alle zekerheid vervangen
9) Nieuw netsnoer gemonteerd
10) Eerste bekabeling voor joystick modificatie uitgetekend
11) Service manual gedownload en alle schemas uitgezocht voor overige modificaties. Pffff behoorlijk ingewikkeld, dus daar ben ik nog wel effe zoet mee :)

In deze thread zal ik de voortgang bijhouden door af en toe foto's te plaatsen. Wanneer het monster klaar is post ik tevens wat audiofragmentjes :)

img6211a.jpg

Ah, dus zo zagen ze er vroeger uit :)

img6225k.jpg

Spuuglelijke knoppen nu weer gewoon lelijk

Laatst gewijzigd:
img6231g.jpg

Voila, le Midijack. Dat wordt dus een setje nieuwe schakelaars en een nieuwe connector als ik t zo bekijk.

Tsja ik hou nu eenmaal van uitdagingen
img6166n.jpg

Deze hebben ooit betere tijden gezien. Werk aan de winkel
img6168f.jpg

Bak met klavier verwijderd. Alle toetsen er uit en frontpaneel dertigduizend keer gepolijst en in de was gezet.

img0214tb.jpg

Na dagen geschuurt en gepoets en gewas en gedoe zijn alle toetsen eindelijk schoon

img0206k.jpg

Klavierhouder met gaatjes waaronder de contactjes zitten

img0195n.jpg

Oooohh sexy SH1000 internals exposed!

img0193u.jpg

Voorzien van nieuwe potmeter voor de ADSR instellingen

img0194qe.jpg

Laatst gewijzigd:
Hiephoi, nog meer printplaten en kabeltjes en schakelaartjes (o.a. het VCF bordje en de preset matrix (rechts)

img0215u.jpg

Midijack bordje met modificaties courtesy of mr boemtsjak

img0201mw.jpg

vijfhonderdduizend schroefjes later is de boel eindelijk los van de montageplaat

img0199z.jpg

Mooie plastic pinnetjes voor de montage van de prints. Plaat heb ik intussen grondig gereinigd.

img0196yx.jpg

Behuizing voorzien van eerste laag hechtprimer en wat lakplamuur touch-ups. Elmo en retro mountainbike extragratis op de foto vandaag.
img0202kf.jpg

Dit bovenplaatje moet de modificaties gaan herbergen. Ik hoop dat het allemaal gaat passen :)

img0203hx.jpg

Nu eerst even netjes drogen voordat ik de boel weer verder kan gaan schuren

img0212sl.jpg

Ondertussen de model en waarschuwingsplaatjes maar es even schoongemaakt met polijstmiddel. Dikke schreeuwkater houdt toezicht zodat alles goed verloopt.

img0204lm.jpg

Before
img0207f.jpg

After. Die tekst trekken we ons natuurlijk niets van aan :)

img0208t.jpg

Voor de geinteresseerden nog even wat closeups van de contactrails. Het zijn een soort dubbele armpjes met daarop ragfijne draadjes die contact maken met een tweetal metalen stangen die over de lengte van het keyboard lopen. Het systeem werkt met een ladder aan weerstanden die als voltagedelers dienen en die aan boven en onderzijde zijn verbonden met een zogenaamde key voltage regulator. Deze levert de "onder" en "boven" spanning die wordt gereguleerd met de "breedte" potmeter. Zo kun je dus de spanning over 36 toetsen instellen en feitelijk de voltagesteiging of drop per halve noot bepalen.

img6204q.jpg

Bij het indrukken van een toets wordt er contact gemaakt op een punt ergens tussen een tweetal weerstanden op de ladder en geeft het toetsenbord het bijbehorende voltage af. WTF zul je denken, hoe zit dat dan met twee toetsen tegelijk? Euh. Het is een monofone synth. Oldskoel yo.
img6205h.jpg

Zo dat was het even voor nu. Meer updates volgen.

Als iemand nog suggesties heeft voor FULL EXCURSION potmeter joysticks van 100k ofzo of nog een oude Boss mixer of iets dergelijks heeft liggen met dezelfde knoppen als deze SH1000 dan hou ik me aanbevolen.

Ondertussen ben ik gestruikeld over de Too Many Knobs thread van Hilltree. Lijkt me koel project om in dit monstertje in te bouwen.

Laatst gewijzigd:
Deze joystick ziet er bijzonder interessant uit door zijn volledige excursie van de potmeters. Helaas zijn de waarden echter verkeerd. Alhoewel het vrij eenvoudig is om de weerstand te verlagen is het knap lastig om deze juist te verhogen naar mijn weten. Dat wordt dus of potmeters swappen, wat met electronica vogelen of toch een andere joystick kopen. Iemand suggestie voor joystick of circuitje?

ALPS_joystick.jpg

alpsjoystickmeasures.jpg

voor gewoon voltage controll zijn alle waardes tussen 10K en 1M zonder meer bruikbaar.
iets tussen de 10 en 100K is ideaal.
je moet alleen bij de wat lagere waardes <25K niet de volledige + en - spanning erover zetten.
:koffie:

Deze joystick ziet er bijzonder interessant uit door zijn volledige excursie van de potmeters. Helaas zijn de waarden echter verkeerd. Alhoewel het vrij eenvoudig is om de weerstand te verlagen is het knap lastig om deze juist te verhogen naar mijn weten. Dat wordt dus of potmeters swappen, wat met electronica vogelen of toch een andere joystick kopen. Iemand suggestie voor joystick of circuitje?

ALPS_joystick.jpg

alpsjoystickmeasures.jpg

Ik had iets dergelijks inmiddels ook van Hilltree begrepen. Volgens mij moet het inderdaad mogelijk zijn om met die 20k's wat te kunnen freaken dus ik heb vandaag een joystickje besteld. Als het bevalt komt er misschien nog eentje bij, of een modulatie matrix achtig iets ofzo om te selecteren wat die XY pook precies moet uitvoeren.

Intussen heb ik de behuizing van een tweede laag primer voorzien, maar ik kwam er vanmiddag tot mijn grote schrik achter dat de primer gekke dingen doet met de lakplamuur op sommige delen van de behuizing. Dus dat moet opnieuw helaas.

Inmiddels is de TMK print besteld bij electrodancer en ben ik druk bezig met wat andere modificaties en uitbreidingen. Fotos volgen later :)

gaaf om te zien hoe alles na een poetsbeurt weer helemaal schoon tevoorschijn komt...
WTF zul je denken, hoe zit dat dan met twee toetsen tegelijk? Euh. Het is een monofone synth. Oldskoel yo.
maar desalniettemin... wat gebeurd er bij het indrukken van 2 toetsen tegelijk...
hoge of lage noot prio ? of laatste ingedrukte? :D

Dank voor alle positieve reacties :D

Gisteren de gare plamuurdelen er volledig afgeschuurd in de hoop dat de boel nu wel blijft zitten.

Ondertussen ook de klavierhouder verder uit elkaar gehaald, gereinigd en weer in elkaar gezet. Het is heerlijk om te zien hoe eenvoudig deze dingen zijn gebouwd en hoe bulletproof de setup met contactjes eignelijk is ten op zichte van al het gezeur met rubberen contacten die ik over de jaren heb gezien met andere klavieren.

img0223s.jpg

img0222gu.jpg

img0221ah.jpg

Inmiddels zit het toetsenbord weer netjes in elkaar.
img0225ol.jpg

ik heb wat zitten stoeien met de mogelijke layout van de overige controls maar het gaat nog niet meevallen om dat allemaal bovenin te proppen. Misschien moet ik de behuizing dus toch aanpassen.

Bij het bestuderen van de schematics van een SH5 (die wel beschikt over o.a. pitchbend) viel het me op hoe weinig beide synths van elkaar verschillen eigenlijk kwa controls. Die SH5 schemas bieden interessante perspectieven voor een mogelijke pitch bender en modulatie matrix. Wil ik dat echter allemaal kwijt, dan zal ik waarschijnlijk ook een SH5 achtige behuizing met frontplaat moeten maken en dat gaat erg in de papieren lopen heb ik inmiddels berekend :( Dus dat zal toch moeten wachten tot een eventuele versie 2.0 denk ik

Iemand NOG een gare SH1000 staan? :-D

Back