'Für Elise' plagiaat?

Tja, je citeert hier uit de site van het Han Van Meegeren Genootshap, genoemd naar de Nederlandse schilderijvervalser in het begin van de vorige eeuw :D
Dit genootschap van leraren uit het middelbaar onderwijs maakt sites met totale onzin informatie op een manier die wel heel erg echt lijkt, puur om leerlingen te wijzen op het feit dat het internet behoorlijk veel onzin bevat. Ze geven soms opdrachten aan hun leerlingen in de hoop dat ze op copy&paste kunnen worden betrapt, maar dat gebeurt wel wat weinig.

Dat Bach het voor Philipp en DIRK heeft geschreven geeft de onzin al aan! Dirk? Heeft Bach ooit een Dirk gekend?

:D

Wout

Ik blijf ze briljant vinden :D
http://www.weetnet.nl/mondriaan/mondriaan.htm

Uiteindelijk een volledig lege muur... :D

(In het Gemeentemuseum is een stuk schilderijdoek, waarover twee meningen bestaan, namelijk dat het een opzet is van een niet voltooid schilderij, of dat het een oprolbaar schaakbord betreft. En dit is geen broodje aap!)

Wout

Ik kreeg mijn bedenkingen bij de machtige Beethoven Verein, maar was er wel ingetrapt vanwege de clips.. Wel erg goed gedaan!

8D
Niet eens van een 'manuscript' van Bach met gedrukte lijnen? Drukken betekent uitgeven en dan is het werk op zeker wereldwijd bekend!

Maar het blijft leuk! :)

Wout

Dat op "weetnet" is wel erg goed gemaakt.
Omdat alles erg geloofwaardig word gebracht, en veel gewoon de waarheid is of tegen de waarheid aanzit.
Maar als je echt goed leest of kennis va zaken hebt zie je dat het toch doorgestoken kaart is.
zoals helemaal onder aan met de "atkinson dieet" :)
http://www.weetnet.nl/dieet/dieet.htm

Heerlijke literatuur voor de zaterdag-ochtend...
... Zo publiceerde het kappersblad Panorama nog omstreeks 1970 een verhaal van een Hollandse dierenarts, ene Pruis, die een gedeelte van de zogenaamde Protocollen van de Wijzen van Szigan in handen zou hebben gekregen. Bedoelde inscriptie bevond zich op een metalen plaatje aan de binnenzijde van de halsband van een hond die eigendom was van de befaamde ''zigeunerkoning'' Koka Petalo; Pruis had het dier achtergehouden omdat Petalo hem niet betaalde voor een behandeling. Het plaatje bleek na wetenschappelijk onderzoek inderdaad iets van zigeunerwijzen te bevatten, namelijk een transcriptie in klavarskribo van een wijsje van de componist Pablo de Sarasate.
Over een zigeunerstaat in Europa.
Het klinkt allemaal leuk, maar klavarskribo... Hoe kom je erop? :D

Wout

Nu doet het VMG het zeer vernuftig, eh, echte internet leuteraars doen het namelijk ook zeer vernuftig! Gebruik maken van veel informatie die niets met het eigenlijke onderwerp te maken heeft en die niet of nauwelijks controleerbaar is door de lezer. Namen van geleerden en wiskundige formules gebruiken, maar ook wat herkenbaarder gegevens, bekend uit geruchten, zoals Petalo. Het VMG geeft echter wel informatie die belachelijk is, zoals dat klavarskribo, waaraan de onzin te herkennen is.

Echt gevaarlijk zijn onbeantwoorde vragen in zo'n tekst in een context, bijvoorbeeld: "Welke baten had het Jodendom in WO II bij de Holocaust?" Geen antwoord geven, maar de gedachte dat er 'geheime' relaties waren, die er veel baat bij hadden, is wel gelegd.

Het bewijs dat Beethoven dat muziekstukje van Bach kende is nooit geleverd, maar toch denkt menig lezer dat het wel het geval zal zijn geweest...

Wout

Is het niet dat je met een setje compositie-regels elke melodie Bach-achtig kan componeren? Dat hebben ze hier misschien gedaan... het mp3'tje klinkt net iets te lullig en het comic sans lettertype is natuurlijk een dead giveaway.

Ben wel benieuwd naar die regels maar kan zo 1 2 3 alleen lange stukken tekst vinden

http://global-supercomputing.com/people/kemal.ebcioglu/pdf/Ebcioglu-JLP90.pdf :gaap:

Is het niet dat je met een setje compositie-regels elke melodie Bach-achtig kan componeren? ...
Ja, dat kan heel goed :) Die regels heten 'contra-punt'. Google het eens tot je een redelijk goede beschrijving vindt. Speel volgens die regels, die overigens niet erg benauwend zijn, en je krijgt inderdaad een Bach-achtig liedje. Regels zijn bijvoorbeeld, na drie stijgende tonen dient een dalende te volgen en meer van die dingen. Het is een soort rederijkerskunst (kunstenaarsverenigingen uit de 17de eeuw, maar zo was die tijd nu eenmaal), maar daar werd ook leuk werk gemaakt :)

Wout

Een nader bewijs van de echtheid van de compositie vinden we in de toepassing van de getalsymboliek van Bach. Het is bekend dat Bach zijn muziek opbouwde volgens mathematische patronen, wat ertoe leidde dat er allerlei getallen in zijn werk te vinden zijn. Het getal 14 komt het meest voor, waarschijnlijk doordat de naam Bach daarmee bedoeld wordt. Als men namelijk de A voor 1 rekent en de B voor 2, dan is het woord BACH gelijk aan 2 + 1 + 3 + 8 = 14. Dat is natuurlijk weer het dubbele van het heilige getal 7. In talloze composities is dit gevonden.
Welnu: het pas ontdekte stuk bestaat in totaal welgeteld uit 1400 noten. Het moet wel van Bach zijn. De kans op een som van precies 1400 is naar schatting ongeveer 1 op 10.000. En kan het toeval zijn dat de woorden "Philipp und Dirk"samen uit precies 14 letters bestaan? Overtuigender bewijs dat Bach 'Für Elise' heeft gecomponeerd, is nauwelijks te bedenken.
newspaper.jpg

Bestond dat gedonder toen ook al?

Het mag toch wel als algemeen bekend aangenomen worden dat in principe iedere componist leentje buur speelde bij zn voorgangers of tijdgenoten.

Catalunya & Document1,

Het is een HOAX, een grap... Of toch niet...?

De site heet 'www.weetnet.nl' en dat is buurtje-leen van de reclame uitspraak 'Ut-ken-net', om leerlingen uit het middelbaar onderwijs door het ijs te laten zakken. Ook is er een grap richting de onderwijssite www.kennisnet.nl Ze vragen verder ook of je wilt vermelden dat de tekst afkomstig is van weetnet.nl, zodat iedereeen weet dat het onzin is!
Lever gerust het uitstekende uittreksel van het boek 'Multatuli', geschreven door 'Max Havelaar', in en je hangt met een onvoldoende aan je broek. Die actie is uitgegroeid tot een spel van de dames en heren om 'net echt' onzin te produceren. Zeer vermakelijk, als je kunt opletten.
Bij de boek uittreksels haal je de fouten er uit als je het boek echt gelezen hebt en de andere artikelen moet je erg kritisch lezen om te ontdekken dat het niet waar is.

Ik denk dat ze zeer graag het 'woordenboekspel' spelen :)

Wout

songs van meer dan 50 jaar oud zijn toch vrij te coveren?
of is het 100 jaar?
Componist meer dan 50 jaar dood, als de rechthebbenden het niet verlengd hebben, maar dan mag je het niet onder je eigen naam her-uitgeven! Je hoeft alleen niet meer te betalen.

Wout

Sorry ik reageerde meer op de opmerking 'bestond dat gedonder toen ook al'

Vermakkelijke site dat weetnet, dat dan weer wel. :)

Sorry ik reageerde meer op de opmerking 'bestond dat gedonder toen ook al'

Vermakkelijke site dat weetnet, dat dan weer wel. :)
Inderdaad, gemakkelijk, zo denken de leerlingen, en vermakelijk, zo denken de leraren... :D
Maar ja, misschien bedonder ik de heleboel wel, want ik ben ook een leraar! Heb ik banden met de Van Beethoven Verrein! Per slot schrijf ik de naam van de componist goed en niet zoals velen met het woordje 'von'! Zegt dat niet genoeg?

We zullen het Dirk vragen :)

Wout

Back