Electrofolk

Fijn, dank je Nicolas2000. ;)
Ik denk dat ik je idee begrijp. Folk moet in principe niet vasthangen aan 1 uitvoerende, zoals een song van Enya idd. alleen door Enya uitgevoerd kan worden.

Je begrijpt mijn idee perfect. Daarom dat ik zeg "als het voelt als folk, dan is het folk". Krijg je dat gevoel, dat beeld dat een groep op een festivalletje, bruiloft, pub of waar dan ook deze muziek op hun manier speelt en het publiek op hun manier geniet/meedoet, dan is het folk.

Ik zou graag covers van jouw muziek maken, maar ik ben nog geen held als muzikant en ik vind echte (stekker)folk vaak toch technisch niet het meest eenvoudige. Vandaar ook dat mijn eigen muziek vaak meer richting stekkersemifolk (whatever :D) gaat. Denk aan folk meets Jarre. Meer lange akkoorden, pads, een arpeggio of step sequencer met enkele leadinstrumenten erboven die niet al te complex gaan qua melodie. Dat is een combinatie van mijn smaak en mijn beperkingen. Maar ik hoop mijn kunde verder te perfectioneren en zodoende in de toekomst meer richting folk te kunnen gaan, want ik vind de sfeer en het plezier in het muziek maken daarin zo prachtig.

Iets zegt me dat in deze thread de wat oudere forumleden zich ophouden. Allereerst de weinige taalfouten :D Maar ook de leeftijd hebbend dat 'de groep' geen druk meer uitoefent, wat een vrijheid met zich meebrengt om verder te kijken wat er zoal op muziek en kunst gebied gebeurt. Andere idiomen zijn waanzinnig interessant. Het is zonde om je voor andere muziekvormen af te sluiten. Het zou strafbaar moeten zijn…

Maar goed. Wat er ook aan folk muziek zit is een relatie met de dans. Daar valt veel te begrijpen hoe de muziek opgebouwd is. De Balkan 7/8 maatsoort is gewoon een stapje meer dan een Ierse 6/8… Niet verbazend wekkend, maar toch.

Kijk ik naar ons land, Nederland, dan is de volksmuziek van gebruiksmuziek (het café, dus Jonnie Jordaan en Tante Leen) naar uitvoeringsmuziek geëvalueerd (Frans Bouwer staat in de Schouwburg). Dat gebeurt in Ierland ook. (Nog even Ierland en dans: in Turkije zijn dansen te vinden die zo uit Lord of the Dance zouden kunnen komen – Wat moesten die Ieren daar in de Middellandse zee?)

Maar dan nu weer die vraag: kan het ook niet live? Weer terug in het café?
Sombere noot: verliest de Nederlander het vermogen te zingen? Of op z’n minst, de lust?)

Wout

God man, ik zing wel eens, maar alleen mijn egaa kan het waarderen.
Dat is soms wel eens zuur, maar als ik erbij dans, dan gaat ze helemaal uit d'r dak!

Ik ben nu de boel aan het downloaden, ik ben benieuwd.
Helemaal omdat ik de laatste tijd mijn liefde voor Afrikaanse jazz en funk weer heb hervonden. Daar zitten ook erg fijne ritmes, maatsoorten etc. in.
Vooral de Ethippische jazz is daarin erg fijn, Arabische invloeden...

Nu maar even wachten op dat downloadje, erg trage internet hier!

`Het is zonde om je voor andere muziekvormen af te sluiten. Het zou strafbaar moeten zijn… `

nou wout, ik begin een lichte druk hierbij te voelen, niet van de groep maar wel door deze uitspraak:D
gezien het songfestival, heb ik liever dat de nederlander niet zingt:)

maar goed, ik vond de nummers goed in elkaar zitten. bedankt. ook wilde ik zeggen dat in lounge muziek invloeden te bekennen zijn van jazz tot iers en indiaas. verder vind ik het niet vreemd dat buitenlandse invloeden weer eens boven komen drijven. eens in de zoveel tijd gebeurt dat. net als met klassiek in de pop. exception toen, nu tiesto enz.

.... nou wout, ik begin een lichte druk hierbij te voelen, niet van de groep maar wel door deze uitspraak:D
Het toilet is in de gang, de tweede deur rechts...!
gezien het songfestival, heb ik liever dat de nederlander niet zingt:)
Kijk jij naar het songfestival? En wat heeft dat met zingen cq met folk te maken?
verder vind ik het niet vreemd dat buitenlandse invloeden weer eens boven komen drijven. eens in de zoveel tijd gebeurt dat. net als met klassiek in de pop. exception toen, nu tiesto enz.
Ehhh... Ik had nu juist het idee dat we niet met buitenlandse invloeden bezig waren, maar meer naar de oude basis keken. De meeste liederen hebben trouwens een Nederlandse tekst. De Kelten zaten niet alleen in Ierland...

Wout

Jup, dit is zekers ouwe lullenpraat. :D

Wat moesten die Ieren daar in de Middellandse zee?
Daarover is te lezen in de oude Ierse kronieken. ;)

Of het ook live kan?. Daar zou ik een band bij willen i.e.g. maar volgens mij kan dat best hoor.
Ik zal dat toch een beetje uit moeten pluizen, omdat ik voor een project met vertellingen en voordracht uit de Edda die ik gedaan heb met een vriend van me, gevraagd ben om het live ten gehore te brengen...en daar zitten geluidsfragmenten onder en muziek tussendoor. Denk maar aan de oude sprookjesplaten van Europa, maar dan uitgebreider. :)

Rare maatsoorten heb ik me nog niet aan gewaagd...dansen wel. Is leuk, samen met mijn dochter de hele kamer onveilig maken op de muziek van "English Country Dances" of "Matty Groves". :walker:

Beste Roland, je reageert helaas niet op de discussie, maar slechts op mijn persoon, waarvan verder acte.

Wat Tukker in zijn publicatie aangeeft is het teruggaan naar de wortel van onze muziek, met de nadruk op onze en dat is de West-Europese. Zoals Nicolas2000 dat aangeeft met
… Daarom dat ik zeg "als het voelt als folk, dan is het folk". Krijg je dat gevoel, dat beeld dat een groep op een festivalletje, bruiloft, pub of waar dan ook deze muziek op hun manier speelt en het publiek op hun manier geniet/meedoet, dan is het folk. …
Dat verwijst naar een beleving die veel algemener was in de tijd van voor de massa-media, zoals televisie, en daarmee beslist de tijd van voor het Eurovisie Songfestival. En dat was ook de tijd waarin er nog regelmatig gezongen werd, vooral als mensen bij elkaar kwamen…

Dat Tukker’s muziek op Ierse muziek lijkt vindt zijn oorzaak in het feit dat West-Europa zo’n 1000 jaar voor Christus Keltisch werd. De 'Kelten' waren geen volk, maar een taal en daarmee een cultuur en ook een levensstijl en hoogstwaarschijnlijk een manier van denken! Dat laatste is moeilijk te achterhalen, want helaas was het geen schriftcultuur of slechts een zeer summiere. Omstreeks 400 jaar voor Christus veranderde er het nodige, zoals de Batavieren die de Rijn afzakten, en nog later de Romeinen.

Het Keltisch element bleef waarschijnlijk in de muziek het langst behouden. De Middeleeuwse volksmuziek klinkt naar idioom nog steeds ‘Iers’ in onze oren, terwijl de kerkmuziek meer op de Latijnse muziek gericht bleef. Dit weten we vrij zeker, omdat het notenschrift in opmars was. Dus de ‘oude’, niet buitenlandse muziek kan het best bestudeerd worden in gebieden waar de Keltische cultuur nog bestaat, verder weggedrukt naar het westen: Bretagne, Wales en natuurlijk Ierland. Het geeft het idee dat het buitenlands en vreemd is, maar eigenlijk is het dus niet zo. Je kunt het vergelijken met het terugvinden van een foto van jezelf uit de jaren 50 van de vorige eeuw en dan zie je er toch vreemd uit, maar is dat dan buitenlands? :)

Tukker’s foto’s van de illustraties zijn ook wezenlijk onderdeel van de presentatie, vooral het omslag van zijn werk.

Maar waarom moet Tukker een vocoder gebruiken? Hij zingt goed, tenminste, dat vind ik…

Wout

Laatst gewijzigd:
zo te horen, ben je al lang akoestisch en elektronisch bezig. heb je dit in 1ste instantie altijd gescheiden gehouden?
je link in post 1 is n.l. van een kraftwerkachtige kwaliteit. en gezien je elektr.gear bijzonder geraffineerd neergezet.
Dit vind ik ook van je electro folk. prima opnames ook, goed geproduceerd. en het zijn echt reisverhalen. sommige
melodieen lijken me bekend, maar dat zal wel door mn genen komen.
ga je na dit project meer een combi tussen link 1 en je folk maken?

Laatst gewijzigd:
Eh...wat bedoel je met link 1?.

Ik heb acoustisch eigenlijk nooit echt wat gedaan, tot 2004. Daarvoor speelde ik wel eens wat, op gitaar, piano of dwarsfluit, maar dat waren alleen maar samples om hip hop mee te maken. (Ja, ik weet het....jeugdzonde :D )

hiphop? ach..jeugdzondes zijn eenmaal nodig:)

Sukkeltje
emo.gif

Aaah...mijn Elektrokaas. LOL. "Music to interact with machines by". :P

Ik denk dat er wel elementen van in blijven zitten....ik blijf toch ook een
liefhebber van Jarre, Froese, Kraftwerk, Vangelis, VonHaulshoven :P
Metal zal wel niet veel meer voorkomen...die fusie kan Arjen Lucassen veel
beter.

Hier is hoofdstuk 2: "Reineraak".

4678845916_701a4fee88.jpg

Hier is hoofdstuk 2 van Het Heidens Corweie. Ofschoon dit deel veel meer naar de Folk neigt dan deel 1, is toch ook het
electro-element niet afwezig. Op Reineraak doen een paar vrienden van me mee, te weten; Robert la Boresa en Erik Bentum.

Liederenlijst:

1 Donar's Reineraak
2 Futhorc Song
3 Molders in de Mist
4 Ren Rinne
5 Verse of Feoh
6 Eala Earendel
7 Like a Sparrow
8 Pelgrimslied

Deel 2:
http://hotfile.com/upload.html?id=46936622&mhash=cf857f4&file=Het_Heidens_Corweie_2.zip

Mirror:
http://sharingmatrix.com/file/7244629/Het_Heidens_Corweie_2.zip

Het zip-bestand bevat overigens ook mijn "voorwoord" in verhaalvorm: De Jonge Boom die zijn Wortels vergat.
Ik was vergeten ( :P ) het bij het eerste hoofdstuk mee te sturen.

Back