Welke midi interface (8x8) voor een zacht prijsje??

Ik heb zelf de Motu Midi Express 128 icm Cubase 5 64 bit op Windows 7 64 bit. Werkt perfect. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.

Geloof me.. Met jouw setup heb je echt een patchbay nodig.. Als je dit allemaal via MIDI tru gaat aansluiten.. Krijg je zeker latency problemen en kom je op een gegeven moment toch weer net wat aansluitingen tekort.

Het gaat hier natuurlijk niet om mij, maar ik snap eigenlijk niet hoe je dit bedoelt. Hoezo allemaal via MIDI Thru? De Express 128 heeft 8 MIDI I/O, en hij heeft 9 apparaten, waarvan 2 evt. te koop. Dan heb je toch aan 8 poorten genoeg? En als hij nou 1 apparaat via de Thru aansluit achter een ander app, omdat die misschien geen 16ch gebruikt, heb je daar echt nog geen last van.

P.S. De gesuggereerde Express 128 heeft iig geen patchbay functies, dan moet je wel de XT (USB) of de Timepiece AV hebben.

Dat valt mee hoor.. De AMT 8 werkt (zij het met wat moeite qua installatie) uiteindelijk wel goed op 64 bit..

Als ik dit goed lees (TS heeft het over Win7, toch?), vind ik het echt vrij verbazingwekkend.
Dat heeft namelijk, zover ik weet, niemand voor elkaar kunnen krijgen bij gebrek aan drivers en support vanuit emagic.
Kortom, heb je meer info?
Heb je het over Apple OSX, dan is het een geheel ander verhaal. Daar is complete en recente driverondersteuning voor de Unitor/AMT familie. Maar dat is nogal offtopic / irrelevant in deze discussie.

De gesuggereerde Express 128 heeft iig geen patchbay functies

In combinatie met je computer is dat wel zo.

Een 8*8 midi interface is hetzelfde als een midi patchbay die enkel door de computer kan gepatched worden
Geld eigenlijk ook voor de XT op de presets na

Alleen de AV kan je volledig standalone gebruiken en programeren zonder pc/mac

Motu is Idd schitterend spul :biertje:

De MidiSport (oudere en oudste model) werken niet op (windows) 64-bit. Wel met Windows 7 32-bit! Voor Mac hebben ze trouwens WEL een 64-bit driver.

Ga je naar 64-bit, moet je de MidiSport AE (Anniversary Edition) hebben of bv gewoon een nieuwe MOTU Micro Lite (5x5) of Express 128 (8x8).

Niet dat ik eigenwijs wil zijn, want de service van Avid is ronduit belabberd.
Mijn oude MidiSport 8x8s (de blauw/groene) werkt prima onder W7 64bit met versie 6.1.0 van de beta driver. In de .inf file zit ook een sectie voor 64bit systemen.
Je hebt gelijk dat je de interface niet aanraadt aan iemand die op zoek is naar iets nieuws. De huidige driver werkt, alleen hebben ze de patchbay functies, enz. er compleet uitgesloopt. Als je het niet gebruikt (zoals ik), prima.... anders idd. een Motu. Die interfaces zijn erg goed en relatief goedkoop.
Het is wel duidelijk dat Avid totaal geen rekening houdt met mensen die niet volledig op software zijn overgestapt. Op de fora zijn de reacties daarover ook niet bepaald vriendelijk. Helaas is dezelfde trend ook bij andere fabrikanten te bespeuren. Goede MIDI interfaces worden zo langzamerhand zeldzaam.

Niet dat ik eigenwijs wil zijn, want de service van Avid is ronduit belabberd.
Mijn oude MidiSport 8x8s (de blauw/groene) werkt prima onder W7 64bit met versie 6.1.0 van de beta driver. In de .inf file zit ook een sectie voor 64bit systemen.
Je hebt gelijk dat je de interface niet aanraadt aan iemand die op zoek is naar iets nieuws. De huidige driver werkt, alleen hebben ze de patchbay functies, enz. er compleet uitgesloopt. Als je het niet gebruikt (zoals ik), prima.... anders idd. een Motu. Die interfaces zijn erg goed en relatief goedkoop.
Het is wel duidelijk dat Avid totaal geen rekening houdt met mensen die niet volledig op software zijn overgestapt. Op de fora zijn de reacties daarover ook niet bepaald vriendelijk. Helaas is dezelfde trend ook bij andere fabrikanten te bespeuren. Goede MIDI interfaces worden zo langzamerhand zeldzaam.

Daar zijn ze bij Avid (M-Audio) dan lekker laat mee. Mij schreven ze persoonlijk dat ze geen drivers meer ontwikkelen voor oude hardware. Toen was er ook geen 64-bit driver van de AE werkend te krijgen op de oude modellen. Die is er dan nu blijkbaar toch gekomen. Wel gek, dat ze zelf een half jaar geleden nog niet dachten drivers te gaan schrijven voor het oude spul. Van de diverse reacties zullen ze wel zo van zijn geschrokken (verlies marktaandeel, zoals ik zullen ook wel vele anderen overgestapt zijn naar een ander merk) dat ze zich bedacht hebben, en het nu dan toch maar supporten.
Voor mij mooi te laat dus. Oude 4x4 voor een klein prijsje verkocht en geïnvesteerd in een nieuwe MOTU (5x5).

De oudere M-Audio's als gebruikte betaalbare oplossing werkt dus nu (in tegenstelling tot kort terug) wel! Dan is de 8x8 toch een optie om naar te kijken.

@arnomusicman: De drivers zijn sinds kort uitgebracht, na heel wat boze reacties. Je slaat als fabrikant natuurlijk een gigantische flater als je apparatuur welke nog perfect is in te zetten in de modernste omgevingen niet meer wilt ondersteunen en mensen eigenlijk wilt dwingen om hetzelfde kastje met een ander frontje nogmaals te kopen. Goed, de ondersteuning blijft beroerd en ze hebben er overduidelijk geen zin in om een goed werkende oplossing te leveren. Heb zelf ook al wel gedacht om mijn 8x8 weg te doen, maar ja... ik zie het nog even aan.

@Eliminator: Indien je handig bent met de soldeerbout, kijk dan eens naar de Ploytec GM5 (5x in, 5x out voor weinig): http://www.ucapps.de/mbhp_usb_gm5.html

@MSXuser bedankt voor de tip, maar wil alle midiapparatuur parallel aansluiten op de interface, wordt een 5x5 eigenlijk alweer te klein, zou nu mischien wel net kunnen mbv een midi thru kastje, maar in de toekomst zou ik weer een grotere moeten aanschaffen.

@vanballen of iemand anders

Noem eens een situatie van een setup waarbij je eigenlijk niet zonder een patchbay kan, is het niet gewoon een luxe dat je bepaalde midikanalen kan mergen en splitten terwijl je met je pc en met cubase ook al een heel eind komt?

Als ik dit goed lees (TS heeft het over Win7, toch?), vind ik het echt vrij verbazingwekkend.
Dat heeft namelijk, zover ik weet, niemand voor elkaar kunnen krijgen bij gebrek aan drivers en support vanuit emagic.
Kortom, heb je meer info?
Heb je het over Apple OSX, dan is het een geheel ander verhaal. Daar is complete en recente driverondersteuning voor de Unitor/AMT familie. Maar dat is nogal offtopic / irrelevant in deze discussie.

Een vriend van me heeft een AMT 8 hangen die aangesloten is op een 64 bit windows pc..

Hij wilde me zelfs de AMT 8 niet uitlenen, omdat zodra de usb verbroken wordt hij alles opnieuw moet installeren en dat was een rotklus zei hij, maar het was wel gelukt..

Helaas heb ik zelf geen idee hoe.. ;)

@MSXuser bedankt voor de tip, maar wil alle midiapparatuur parallel aansluiten op de interface, wordt een 5x5 eigenlijk alweer te klein, zou nu mischien wel net kunnen mbv een midi thru kastje, maar in de toekomst zou ik weer een grotere moeten aanschaffen.

Noem eens een situatie van een setup waarbij je eigenlijk niet zonder een patchbay kan, is het niet gewoon een luxe dat je bepaalde midikanalen kan mergen en splitten terwijl je met je pc en met cubase ook al een heel eind komt?

Mijn situatie:

Een MPC 5000 die 2 MIDI outs en 4 MIDI ins heeft.

Daar wil ik het volgende op aansluiten:

Korg R3
Korg MS 2000R
Novation KS Rack
Korg Micro X
Nord Rack 2
Behringer Virtualizer pro

Ik wil dat alle apparaten op de MIDI outs van de MPC zitten, dat kan niet vanwege de 4 aansluitingen die vol zitten. Ik zou dan MIDI tru moeten gebruiken, maar dan heb je meerdere apparaten op je TRU staan wat vertraging kan geven, bovendien werkt niet altijd alles via MIDI TRU goed.

Daarnaast wil ik de outs van de synths allemaal op de ingangen van de MPC hebben, dit om MIDI changes te kunnen recorden in de MPC.

Omdat er maar 2 ins zijn, moet ik toch op zn minst enkele mergers hebben.

Kortom, om dit alles op te lossen.. is een volledig instelbare patchbay echt een vereiste, niet alleen om dit allemaal goed aan te sluiten, maar ook om niet meteen alles overhoop te hoeven halen als ik een nieuw apparaat koop. En superhandig is dat als er tijdelijk een andere synth in huis is (een vriend die lansgkomt ofzo) dat je die even snel eraan kan hangen (front aansluitingen heeft vrijwel elke patchbay)..

Voor deze situatie heb je dan toch echt zon ding nodig, of ben ik gek?

8~

Ook mogelijk belangrijk is dat je niet afgankelijk bent van de pc.

Persoonlijk vindt ik het wel fijn dat ik niet afgankelijk ben van de pc, het blijft een zorgekind en start heel langzaam op.

maw ik moet binnen 10 minutten gaan werken en wil nog snel even dat baslijntje proberen op de an1x, gelayerd met een pad op de sn2
synths aanschakelen knopje drukken op de patchbay en gaan... 10seconden hooguit
als je 4 minuten moet wachten op bil gates kan je net zo goed gaan werken zonder het te proberen spelen

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe betrouwbaar en snel (latency) de MOTU USB MIDI interfaces zijn op een Windows 32 bit XP SP4 systeem? En evt op een Windows 7 systeem mocht ik daarnaar overstappen?

Ik heb nu een Edirol UM2-EX en die bevalt zeer goed maar ik heb meer poorten nodig voor in mijn stagerack. Helaas heeft Roland/Edirol/Cakewalk geen 5x5 of 8x8 interfaces meer anders zou ik die direct aanschaffen. En de oude UM-550/UM-880 werken helaas met een adapter :r Liever heb ik een bus-powered apparaat of met een IEC stekker.

Doorlussen van twee Cakewalk UM-3G's kan maar lijkt me verwarrend qua poortnummering in Windows en ik vraag mij af of het geen invloed heeft op de latency van de tweede interface.

De Motu interfaces zien er erg mooi en robuust uit maar ik heb hier en daar toch wat gelezen over stabiliteitsproblemen (verdwijnende poorten die pas terugkomen na een powercycle van de PC, hangende noten), met name op Windows. Hoe gedraagt de driver zich als je de interface loskoppelt en weer aankoppelt en dat soort dingen?

Verder weet ik niet hoe snel en efficient ze zijn op een Windows (XP of 7) PC. De Roland/Edirol/Cakewalk interfaces hebben een naar mijn ervaring erg efficient geimplementeerde kernel streaming driver (als je hem in 'USB MIDI class' mode gebruikt, dus zonder specifiek driver, merk je in ieder geval duidelijk verschil).

Mij toepassing is voor live gebruik op het podium, dwz dat er niks uit een sequencer komt maar gewoon door mij wordt gespeeld. Technieken zoals MIDI Time Stamping (MTS) zijn voor mij dus niet zinvol aangezien er niets vantevoren met een timestamp naar de interface kan worden gestuurd. Het ding moet gewoon inherent snel zijn dmv een goed geimplementeerde kernel streaming driver.

Ook erg jammer trouwens dat MOTU geen handleidingen op zijn website heeft. Ben namelijk ook benieuwd naar de XT maar dan wil ik toch eerst in detail zien wat dat ding precies wel en niet kan en de best plaats om daar achter te komen is in mijn ervaring de handleiding.

Voor wie het interessant vindt: ik heb deze interface nodig voor het verder uitbreiden van mijn Live Commander software waarmee ik al mijn synths kan aansturen. Hiermee kan ik heel makkelijk complexe combinaties en wisselingen van geluiden voorprogrammeren voor al mijn synths en binnen een nummer simpel en snel switchen met een voetpedaal. Zie www.livecommander.com

Alvast bedank voor eventuele reacties,
Arjan

Laatst gewijzigd:
er is nog wel een 550 te koop (indien groot genoeg)

Let wel op dat dit apparaat een merge (1 fixed port) en patch mode kent. Zou hier de manual zeker even over raadplegen.
Die heb ik geraadpleegd maar ik begrijp nog steeds niet wat daarmee wordt bedoeld. Bedoelen ze met "poort" dat er geen bronnen onafhankelijk van elkaar kunnen worden gemerged? Want je kan wel meerdere inputs naar meerdere outputs mergen volgens de manual.

Ik heb de thread gelezen en die 550 ook gezien maar dat ding heeft dus een losse adapter; zie ik liever niet in mijn stage rack. Weet ook nog niet zeker of ik aan zo'n 4x4+1x1 interface genoeg heb. Zou er liefst minimaal 5x5 aan de achterkant hebben.

Heb ook niet echt een voorkeur voor de Midex na wat ik daarover gelezen heb. Voor de UM-550 zijn er tenminste nog Windows 7 (32 & 64 bit) drivers gekomen.

Na lang dubben heb ik de Motu Express 128 besteld en gisteren getest. Installeren van de drivers op mijn Windows XP SP4 Netbook ging prima en zonder problemen (net als op mijn Windows 7 64 bit desktop) dus wat dat betreft geen probleem. Maar...

...binnen twee minuten kwam ik er al achter dat de snelheid van de interface niet constant en gegarandeerd is. Het grootste deel van de tijd doet ie het prima maar om de zoveel tijd ontstaat er ineens vertraging. En nog veel erger is, ook binnen een paar minuten had ik al een hangende noot.

Hele zaakje gereset en nog een keer geprobeerd. Weer af en toe vertraging en binnen 5 minuten weer een hangende noot.

Ter vergelijk toen weer mijn Edirol UM-2EX geinstalleerd en alles werkte weer als een zonnetje met absoluut perfecte timing en geen hangende noten. Overigens gebruikte ik van de Motu slechts 1 ingang en twee uitgangen, precies zoals ik dat doet met de UM3-EX dus het gebruik en de belasting was identiek.

Misschien dat de Motu op een Mac prima werkt maar voor de PC kan ik hem dus niet aanbevelen. Wellicht dat een veel snellere computer minder problemen veroorzaakt maar deze Motu gaat direct terug. Ga het nu toch maar met twee of drie doorgelusde UM-3G's van Cakewalk (Roland) proberen.

Eigenaardig ???

Motu zou toch goed moeten wezen?

Heb 1 timepieceII en 3 timepiece AV in gebruik
Omdat ik geen Parallelle poort meer heb zit er nu een midisport usb ding tussen naar de pc toe.
Er hangen ook nog 2 A880 aan.

Gebruik dan vlotjes nog een poly AT en dat soort midi slurpende toestanden en dat gaat allemaal strak...... geen hangende noten, geen vertragingen.

De motu midi timepiece av zend wanneer hij een midi clock binnenkrijgt de clock door naar alle outs, als je dan een ander apparaat hebt die een binnenkomende clock repeat op de midi out (thru funtie) dan komt die clock weer op een midi-in van de MPT terecht en wordt weer naar alle outs gestuurt, en zo hebben we dan een leuke midi-clock loop.

Check eens als dat bij de expre'ss ook niet zo is en dat je toevallig een apparaat hebt aangesloten met een midi-out die ook de midi tru is of toch voor de clock.

Ja, heel apart en ook erg jammer.

Maar zoals je ziet, gaat het bij de een prima, en bij de ander minder/niet. Blijft een apart verhaal (met al die verschillende PC configuraties). Ligt volgens mij iig niet (alleen) aan de MOTU, maar aan de combi of een of andere instelling die weer net anders moet. Dat houd je helaas altijd. Misschien is dat dan het (enige?) voordeel van Mac vs PC.

Met mijn Micro Lite nog geen problemen gehad gelukkig. 1 keer bij opstarten, maar dan zie je het al meteen. Dan branden alle lampjes. Weet je meteen dat je nog 1x opnieuw moet opstarten. Maar dat was dan ook alles. En ik heb 3 in en 4 out in gebruik.

Succes met je andere oplossing!

Ondanks mijn twijfels (vanwege de wisselende verhalen onder Windows) vooraf had ik in eerste instantie er een goed gevoel over omdat Motu mij in principe een goed merk leek. Ik gokte erop dat de verhalen die ik las op oudere versies van de firmware en/of drivers betrekking hadden.

Uiteraard is het ene systeem het andere niet (als Windows programmeur van beroep weet ik dat als geen ander) dus daarom ik heb me netjes uitgedrukt mbt de Motu maar...

...aan de andere kant is het ding al dusdanig lang op de markt dat ze inmiddels de compatibiliteit op vrijwel alle enigszins courante systemen zouden moeten kunnen garanderen. Met deze computer is echt helemaal niks mis, draait 100% stabiel, crasht nooit etc. Het min of meer ultieme bewijs dat het hier toch echt aan de Motu ligt is wat mij betreft het feit dat de Edirol exact dezelfde taak vlekkeloos uitvoert.

Ik hou het er maar op dat ze bij Motu nog steeds meer Mac minded zijn en dat de Windows drivers van in ieder geval dit apparaat minder aandacht krijgen. Wat me bij installeren opviel is dat er voor dit ene apparaat maar liefst drie verschillende drivers worden geïnstalleerd. Die installatie ging verder vlotjes en prima maar drie driver voor één apparaat? En daarvan was een driver een eigen USB port driver wat volgens mij helemaal niet nodig zou moeten zijn. Bij Roland/Edirol/Cakewalk wordt er gewoon één driver geïnstalleerd.

De 'soft midi thru' functie staat bij al mijn synths en modules uitgeschakeld en daarnaast is alleen de Roland Fantom X7 zowel op midi IN als midi OUT van de Motu danwel Edirol aangesloten. De rest van de synths wordt via de tweede midi OUT aangestuurd en dat wordt dan doorgelust via de hardware midi thru van die synths. Een midi loopback is in ieder geval uitgesloten.

Ik ga het ding in ieder geval verder niet testen, hij is zoals gezegd lang genoeg uit om gewoon out of the box op mijn XP SP4 systeem goed te moeten kunnen functioneren. De drivers had ik uiteraard vers van de Motu site gehaald. Erg jammer allemaal want het stond erg netjes in mijn rack maar dit beestje gaat toch echt terug naar Thomann.

Laatst gewijzigd:
Back