sends and return tracks in ableton

beun_co

Stamgast
Hallo, ik heb al een paar keer in tutorial videos horen spreken over sends en return tracks in ableton maar kan er aub eens iemand kort uitleggen wanneer ik die sends best gebruik en wanneer we spreken van een return track in ableton?

grtz dries

Als je bv een soort reverb over al je tracks wil is dit handig om dit via de sends te laten gaan. Natuurlijk kun je dezelfde reverb kopieren en in al je tracks plaatsen. Maar dat zou dan weer heel veel cpu vreten.
Ik gebruik zelf de sends vaak voor een soort fx mixer. Het leuke eraan is dat je de sends over en weer kan mixen. Zeg send A kan naar send B en send C. Send B naar C en C weer naar A en of B. Je kan het zo gek niet bedenken. Er ontstaat een feedbackloop en hiermee kun je hele leuke effecten maken.
Of ze bruikbaar zijn dat hangt een beetje af aan wat voor plugins je op je sends zet. Beetje standaard zijn natuurlijk delays en reverbs en compressie wordt ook nog wel eens gebruikt...
Maar het beste is denk ik ( zoals wel vaker geadviseerd wordt hier ) gewoon proberen en kijken wat het beste voor je werkt. Ik weet natuurlijk niet eens wat voor muziek je wilt maken en dat is natuurlijk ook wel weer bepalend hoe je je sends gebruikt.
Ik maak zelf soundscapes en ambient dus ik gebruik vaak de resonantie plug en reverb en delays en nog wat granulaire synthese plugins. En daar maak ik dan een mooi soepje van. Muziek maken is net lekker koken, een vleugje dit en n vleugje dat, beetje roeren en eet smakelijk!

Back