De 'DIY n00b vragen' - draad

demian

Ojee
Ik ben beginnend DIY-er en loop nog tegen allerlei n00bische dingen aan waarbij ik wel een oplossing bedenken kan maar me dan afvraag of het wel de goede is.
Om niet alles in aparte draadjes te vragen, leek 't me wel een idee om dat in een enkel draadje te doen.

Mijn eerste n00b vraag is deze :

Als ik potmeters binnenkrijg dan zit daar bij iedere potmeter een ringetje en een moertje, daarmee zou ik de potmeter vast kunnen zetten in een behuizing.
Echter, de draad waarover de moer die varieert in hoogte / lengte.
Als ik de bijgeleverde ring en moer gebruik om de potmeter vast te zetten dan steekt de potmeter een heel stuk door de behuizing heen, en krijg ik dus een zwevende knop.

Mijn idee zou zijn dat ik 2x een ring en een moer nodig heb, zodat ik de hoogte van de potmeter kan bepalen, (los van de behuizingsdikte)
Zie ik dit goed? Of zie ik iets over het hoofd?
Als ik het dan goed heb, waarom leveren ze dan die ring en die moer er niet gelijk bij??? Die heb ik zowiezo nodig bij montage. Of, maak ik nu een denkfout?

Nog een andere vraag, ik heb hier ook wat kunstof potmeters van Piher, die as is ca 5 cm lang, is het de bedoeling dat ik die afzaag als ik hem te lang vind? Of had ik die potmeter in eerste instantie nooit moeten bestellen?

Als iemand me dit even kan toelichten, daar zou ik heel blij mee zijn.

n00b vragen mbt DIY, stel ze hier, lijkt me erg leerzaam voor beginners. :okdan:

Iedere behuizingsdikte is weer anders en men gaat er van uit dat je dit zelf wel oplost met meerdere/dikkere ringetjes.

Potmeters kun je kopen met verschillende lengtes "shaft". Bij de aangegeven lengte wordt ook het schroefdraad deel meegerekend. Maar afzagen is natuurlijk altijd een optie. Denk maar zo; beter te lang dan te kort.

Thnx! :okdan:

Ik had al een klein partijtje ringetjes ingeslagen voor wat andere potmeters die ik gebruikt had, maar dat is dus the way to go.. Gaan flink wat ringetjes in zitten dan.

Qua afzagen, beter te lang dan te kort inderdaad.. :D

Als het schroefdraad deel lang genoeg is kun je natuurlijk ook doen wat jij in eerste instantie zei en 2 moertjes en ringetjes gebruiken.

Ja zo had ik 100 potmeters voor een tientje met een behoorlijk lange draadeind. Ik heb steeds 2 moeren per pot gebruikt en het is allemaal harder gegaan dan ik dacht. Schijnbaar zit ik nu aan nummer 50 want mijn moeren zijn op. Los zijn ze ook zo goed als niet aan te komen (fijndere draad dan gangbaar). Ringen zijn dus the way to go yesssss.

Zit ook wel met een vraag.

Deze week zitten oefenen om smd te solderen op een oude kaartlezer.

Veel problemen om niet alle pootjes aan elkaar te plakken

Tips en trucs iemand ??? :biertje:

Mooi filmpje. Het enige wat er ontbreekt is de soldeerpasta. Onontbeerlijk voor smd in mijn opinie.

Soldeerpasta, is dat vloeibaar soldeer dat je met hete lucht vastplakt of zo ???

Ik gebruik altijd wat extra flux (in een spuit met fijne naald) en een niet geleidende pincet, werkt perfect om smd's te solderen.. (Alleen niet overdrijven met de flux :) )

Soldeerpasta, is dat vloeibaar soldeer dat je met hete lucht vastplakt of zo ???

Je kunt het zien als een vloeibaar soldeer wat je alleen nog hoeft warm te stoken. Met een spuitje kun je het op de padjes (op de pcb) doseren en dan component met de pootjes in de pasta en warmstoken met een bout (of oven). Voordeel is dus dat je het vooraf kunt aanbrengen/doseren en geeft minder knoei dan flux.

In feite bestaat pasta uit miniscule bolletjes tin ingekapseld in vloeimiddel. Dus door het warmstoken wordt het vloeimiddel actief en smelt het goedje tot een soldeerlas aan elkaar.

Thx Toeter, welk merk / waar bestel je dat spul van jou ?

Ik gebruik deze soldeerpasta.
Goedkoop en bevalt prima. Wel in de koelkast bewaren.

Ik gebruik deze soldeerpasta.
Goedkoop en bevalt prima. Wel in de koelkast bewaren.

Schitterend :okdan: Die staat dus ook bij mij in de koelkast. Al heb ik hem nog niet geprobeerd. Ik ben nog bezig aan mijn voorraadje wat ik bij conrad heb gekocht ooit. http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTM6MDAwMC4wMTEwLjU4NjM1YmY5Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0xNzQyODY2MjMy====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=soldeerpasta&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20 De bovenste bedoel ik. Is een stuk duurder, maar komt wel alvast in een spuitje dus makkelijker doseerbaar. Eerst in een beker warm water zetten. Dan is het makkelijker doseren. Koud komt ie de spuit bijna niet uit.

Ok, nog een vraag..

Ik ben bezig met snoertjes te solderen aan de verbindingspunten van verschillende bussen.
Nu blijft de soldeer niet echt zitten, het werkt best wel waardeloos eigenlijk zo.

Nu had ik al ergens gelezen dat je die verbindingspunten licht moet opschuren, maar ook dat werkt bij mij voor-geen-meter.

Hoe kan ik dit het beste doen, het kost echt heel veel tijd zonder noemenswaardig resultaat op deze manier..

ok, dat zou kunnen, misschien moet hiervoor ook even een andere soldertip pakken die wat meer hitte kan overbrengen. Thnx!

- edit -

jeps, dat was het.. grotere tip en ietsje heter zetten. :okdan:

Back