Welke Lexicon reverb (of multi)???

funkaholic1972

Micro lid
Ik zit al tijden te kijken naar Lexicon reverbs, maar er zijn zoveel verschillende modellen dat ik er niet echt wijs uit kom welke nou voor mij de meest geschikte zou zijn.

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de Lexicon reverb sound, en zoek binnen een budget van maximaal 400 euro een apparaat wat een zo "duur" mogelijke Lexicon sound geeft.

Kan iemand mij inzicht geven in de "opbouw" (van slecht naar goed) van de diverse Lexicon series/modellen, zodat ik me een beter beeld kan vormen van de mogelijkheden? Ook mbt "aanraders" zou ik graag tips van jullie willen ontvangen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Laat in iedergeval de nieuwe MPX 100 etc links liggen zijn bar slech, geld ook voor de MX series! 200/300/400)

De echte lexicon sound zit in de LXP series vooral de LXP1 en de 15 en 15MKII zijn mooie warme reverbs die veel muzikaliteit toevoegen (ik heb naast eventide en duurdere PCM bakken ook nog steeds de LXP 15) je zou die voor onder de 200 Euro moeten kunnen scoren.

Er is nu ook een LXP bundle uit als plugin van Lexicon. Kost 600 Euro en je hebt dan zoveel reverbs als je pc kan draaien :-) Maar eerlijk gezegt 1 of 2 goede reverbs zou normaal genoeg moeten zijn

Wat beter is en ook betaalbaar is de MPX 1 dit is eigenlijk een PCM versie die door minder parameters en wat mindere convertors goedkoper gemaakt is maar wel top wat betreft reverbs. Hij heeft de zelfde LEXIchip als de PCM 80/81/90/91. met een beetje mazzel zou je er een voor rond de 300 euri moeten kunnen vinden. het is wat minder warm dan de LXP serie (die heeft ook een lagere sample freq) maar de reverbs zijn heel muzikaal.

LXP1 klinkt fantastisch. Die vind je voor minder dan €100,-.

voor dat budget zou ik inderdaad kijken naar lxp's, een 15 kan je veel kanten mee op maar ik kom meestal altijd weer uit op de dark hall...

om je een idee te geven, dit is zo'n beetje de opbouw qua kwaliteit:

alex - mpx - lxp - pcm - mainframes

pcm:

60 supersimpel, 2 galmen, klinkt te gek
70 meer mogelijkheden, ook te gek
80 multifx doos, stereobroertje is de 81
90 galmen doos, stereobroertje is de 91
en vorig jaar kwamen daar de 92 en 96 bij.

qua mainframes heb je de 200, 224, 300, 480 en 960. maar dan heb je het over iets andere budgetten :)

Je kan ook eventueel kijken naar het Lexicon Core 32 System. Zijn eigenlijk 2 PCM90's alleen dan in een stand alone pc. Het enige wat jammer is, is dat de Core32 alleen op windows 95 en/of 98 draait. Maar ja aangezien het toch een stand alone is maakt dat niet zoveel uit. Hij is aan te sturen via ADAT maar heeft ook, via de breakout box LDI 12, gewoon analoge ins en outs. Ik meen dat forumlid RiSC er 1 verkoopt....wel veels te duur maar nooit geschoten altijd mis. Ik heb mijn Core32 trouwens gratis gehad...(mazzel dat wel);)

LXP15 is zeg maar 'n baby PCM70/PCM80

Ik heb een LXP15 en ben daar zeer tevreden over. De LXP1 en 5 zijn ook fijne bakkies. En wanneer je er een MRC aanhangt kan je er erg veel mee. Je kan met 1 MRC beide units aansturen je hebt dan alle parameters tot je beschikking die niet op het frontpaneel zitten. MRC v4.0 is ook te gebruiken voor de LXP15. v3.0 alleen voor de lxp1,5 en de pcm70.

Let bij de mpx serie op de voeding. Zijn nogal krap bemeten en willen het nog wel eens begeven. Persoonlijk vind ik de LXP15 beter klinken dan de MPX1.

Ik ben blij dat ik zo'n eensgezindheid tegenkom mbt de Lexicon reverbs, dit gaat me goed op weg helpen! Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik ga nu eerst de PCM Native bundel (plugin) demo-en om te onderzoeken of de Lexicon sound mij kan overtuigen, mocht dat me goed bevallen dan ga ik meest waarschijnlijk op zoek naar een LXP 1 of LXP15 II...

Back