4017 sequencer

Imipolex

switchboard operator
hier is dan het schema voor de 4017 sequencer, supersimpel ding. Werkt echter niet op alles. Om hem helemaal af te maken moet ie geisoleerd worden met transistoren. Voor mij werkt ie in ieder geval prima op oa. de cv-in mod voor de tr606 Bassdrum, een syndrumpje, en nog zo wat los spul. Het leuke is dat het eigenlijk gewoon een rij pots is waar die steeds langs fietst, dus overal waar een potmeter zit, zou je in principe zo'n dingetje tussen kunnen zetten, clock erin en klaar. Ik merkte wel dat ik de reset-pin naar de aarde moest zetten, anders dan in het schema, en die aparte pulse-outs heb ik weggelaten. Dus ik zou zeggen: hobbyisten grijpt uw soldeerbout !
Al was het alleen maar voor die mooie lopende ledjes.

Attachments

• 4017.zip
    351,4 KB · Bekeken: 183
Reacties? Vragen?

Ik ga nu maar eens twee 8-staps bouwen in een poging ze te combineren tot een 16-staps.

Nee, het is heel duidelijk.

Ik ga eens wat experimenteer printjes halen.. Ziet er interessant uit.

misschien ben ik wel een n00b of nee, ik ben een n00b op elctronica gebied maar die 4017 is dat die ic die je als sequencer gebruikt?

moeten het geen 1N4148 diodes zijn??? ipv 1N418 die komen mij niet bekend voor

Ja, het IC in het midden is dus de cd4017. Met zo'n schema is het altijd even puzzelen hoe zoiets er dan fysiek uit gaat zien. Kan ook wel een soort van 3D tekeningetje maken als iemand daar behoefte aan heeft, best handig. En evt. van de voeding ook. Ik hoor het wel.

Origineel geplaatst door Imipolex
Ja, het IC in het midden is dus de cd4017. Met zo'n schema is het altijd even puzzelen hoe zoiets er dan fysiek uit gaat zien. Kan ook wel een soort van 3D tekeningetje maken als iemand daar behoefte aan heeft, best handig. En evt. van de voeding ook. Ik hoor het wel.
Graag.. Het zou mijn eerste DIY project zijn.

kost niets die onderdelen en zijn standaard verkrijgbaar ook de cmos chip en pots naar eigen keuze
wel leuk diy projectje voor beginner

Origineel geplaatst door zoe
moeten het geen 1N4148 diodes zijn??? ipv 1N418 die komen mij niet bekend voor

Precies, 1N4148, sorry, moest de tekening wat repareren want het was onleesbaar vanaf een printje, maar dat zijn gewoon de standaard diodes.

hee bedankt voor 't schema. nou heb ik ff zitten kijken en puzzelen en ik heb wel wat vragen;
- als je een 8 staps (eventueel 16-staps) sequencer wil maken kan je dan niet beter een CD4022 IC pakken? die is nl. 8 outputs..
- als je alleen een aan/uit sequencer wil maken kan je dan gewoon de 100 k pots vervangen door aan/uit schakelaars? dat 'ie dan dus 0v/5v uitstuurt? hiermee in verband; waar komt bij de versie op 't plaatje 't gate-signaal vandaan?
- wat is de functie van de (in 't plaatje niet getekende) pin 12 'carry out'?
- hoe weet 't geheel dat als 't stap 10 heeft bereikt dat 't dan weer terug moet naar stap 1?

ja ik ben er meteen een heel project omheen aan 't bedenken..

Origineel geplaatst door oozi
hee bedankt voor 't schema. nou heb ik ff zitten kijken en puzzelen en ik heb wel wat vragen;
- als je een 8 staps (eventueel 16-staps) sequencer wil maken kan je dan niet beter een CD4022 IC pakken? die is nl. 8 outputs..

Ja natuurlijk... maar ik vond dit wel leuk vanwege de 'onregelmatigheid'

- als je alleen een aan/uit sequencer wil maken kan je dan gewoon de 100 k pots vervangen door aan/uit schakelaars? dat 'ie dan dus 0v/5v uitstuurt?
kweenie, heb wat zitten proberen, maar de output blijft volgens mij 'high', ook (of juist) als de volgende stap geen waarde (stroom) heeft

hiermee in verband; waar komt bij de versie op 't plaatje 't gate-signaal vandaan?

Bedoel je om de sequencer aan te sturen, of juist vanuit de sequencer komend?
voor de gate out kun je gewoon de clock-in doorlussen...

- wat is de functie van de (in 't plaatje niet getekende) pin 12 'carry out'?

Ah ja, dat is het mooie, als je bv 2 4022's hebt, moet je hiermee een 16-staps kunnen maken, de carry-out geeft ahw het estafette-stokje door aan IC nummer 2, 1 stopt dan met tellen, en twee gaat verder, dan carry-out van 2 weer naar 1 en zo verder,

- hoe weet 't geheel dat als 't stap 10 heeft bereikt dat 't dan weer terug moet naar stap 1?
Dat moet je de designer vragen. Zo'n ding is een 'teller', en telt dus gewoon door...

ja ik ben er meteen een heel project omheen aan 't bedenken..
Laten we een synthforumsequencerbouwwedstrijd organiseren.

gisteren m'n 4017 op een Kawai 100F synth aangesloten gekregen, resulterend in een prettig reutelend sequencer-lijntje. De 100F is een notoire niet-compatible-met-wat-dan-ook synth, dus dit vond ik wel leuk.

Als je een condensator over je cv output zet, dan krijg je toch een soort van Slide of niet?

Moet kunnen, heb het nog niet geprobeerd. Ga nu een stuk of 4 acht-staps bouwen om ze te kombineren tot een 32-staps (of 4X8, of 2X16).

Hier is een soort van layout voor een printje. Zou moeten werken. Als anderen dit ook gaan bouwen en vragen hebben hoor ik het wel.

Attachments

• 4017pcb.zip
    54,1 KB · Bekeken: 178
nou op de IC's zelf na heb ik m'n onderdelen.. i.p.v. pots aan/uit switches met een 100k weerstandje ertussen. (dus on: met weerstand off: zonder weerstand). morgen IC's halen en dan gaan bouwen..maar eerst m'n 202 maar 's af krijgen...

Leuk! ik ga er 1 bouwen in een atari 2600!
als ik tijd heb maak ik een "echte" print, dan post ik het ontwerp hier wel.
(nog even verwijzen naar "als ik tijd heb");)

Impolex..

Heb jij die milton manual gelezen. Daar staat best duidelijk beschreven hoe hij werkt en dat is erg interessant. Appendix II
Over een 4516 en twee 4051s. 4050s en ADC0804s. :)

Attachments

• milton_manual.zip
    185 KB · Bekeken: 183
Back