Dark Time Sequencer

Dit type sequencer is helemaal nieuw voor mij. Ziet er goed uit. Maar, begrijp ik het goed dat de velocity niet aangepast kan worden?

Dit type sequencer is helemaal nieuw voor mij. Ziet er goed uit. Maar, begrijp ik het goed dat de velocity niet aangepast kan worden?

De 2 knoppen rijen geven een spanning af (CV signaal), dit CV signaal kan je naar een oscillator sturen zodat je toon hoogtes kan bepalen. Maar je kan dat spannings signaal ook naar een filter sturen, voor timbre veranderingen. En natuurlijk ook naar een vca voor volume veranderingen.
De midi sectie reageerd niet op midi velocity.

@patatmet: dank. Ik denk natuurlijk in standaard midi. Misschien ook maar eens in CV gaan denken :P Leuke Dark energy erbij.

Ik ben op sequencer (hardware) gebied een leek, werk al meer dan 15 jaar met een Kawai Q-80, dus vandaar.
Zo'n Dark Time leek mij ook wel wat, dus het zal misschien wel een stomme vraag zijn : kun je er ook polyfoon mee opnemen of alleen monofoon.
En hoeveel synths kun je er op aansluiten en tegelijk laten afspelen?

Ik ben op sequencer (hardware) gebied een leek, werk al meer dan 15 jaar met een Kawai Q-80, dus vandaar.
Zo'n Dark Time leek mij ook wel wat, dus het zal misschien wel een stomme vraag zijn : kun je er ook polyfoon mee opnemen of alleen monofoon.
En hoeveel synths kun je er op aansluiten en tegelijk laten afspelen?

De Darktime is een analoge sequencer. Je kan er niet mee opnemen. Ook zijn de sequences beperkt in noten (8 of 16). Je kan er duofoon mee afspelen en je kan er max 2 synths op aansluiten, met 8 noten max.
Nu zal je denken max 16 noten, geen geheugen, kan niet opnemen, wat een kut ding. Maar bij analoge sequencers is alles in real time te manipuleren. Dus de 1e en laatste stappen van de sequence, de toonhoogte, je kan stappen overslaan, je kan de sequence omkeren of randomizen, je kan de sequence laten stoppen op een wilekeurige plek, je kan de sequence een octaaf omhoog of omlaag transponeren, of via midi chromatisch transponeren, je kan de gate lengte van de stappen veranderen, en nog meer dingen die je maar in de handleiding moet lezen. Kortom het is dus een ding waarmee je op een semi random intuitieve manier muziek mee kan maken en dat is heel erg leuk om te doen.

De Darktime is een analoge sequencer. Je kan er niet mee opnemen. Ook zijn de sequences beperkt in noten (8 of 16). Je kan er duofoon mee afspelen en je kan er max 2 synths op aansluiten, met 8 noten max.
Nu zal je denken max 16 noten, geen geheugen, kan niet opnemen, wat een kut ding. Maar bij analoge sequencers is alles in real time te manipuleren. Dus de 1e en laatste stappen van de sequence, de toonhoogte, je kan stappen overslaan, je kan de sequence omkeren of randomizen, je kan de sequence laten stoppen op een wilekeurige plek, je kan de sequence een octaaf omhoog of omlaag transponeren, of via midi chromatisch transponeren, je kan de gate lengte van de stappen veranderen, en nog meer dingen die je maar in de handleiding moet lezen. Kortom het is dus een ding waarmee je op een semi random intuitieve manier muziek mee kan maken en dat is heel erg leuk om te doen.
In principe kun je met een (gebufferde) multiple toch meer synths aansluiten? En ook nog via MIDI (of kan dat niet tegelijk met CV/Gate?).

Modular en polyfoon blijf ik altijd een beetje gek vinden......heb daar zelf een prohet 8 voor:)

Citaat Patat Met : De Darktime is een analoge sequencer. Je kan er niet mee opnemen.
Nee je neemt geen geluid op, zo ver was ik na 15 jaar gebruik van mijn Q-80 ook wel.
Ik bedoelde dus data!
Maar ik begrijp nu wel dat hij mijn Q-80 dus niet kan en gaat vervangen, jammer wel een leuk ding die Dark Time.

Citaat Patat Met : De Darktime is een analoge sequencer. Je kan er niet mee opnemen.
Nee je neemt geen geluid op, zo ver was ik na 15 jaar gebruik van mijn Q-80 ook wel.
Ik bedoelde dus data!
Maar ik begrijp nu wel dat hij mijn Q-80 dus niet kan en gaat vervangen, jammer wel een leuk ding die Dark Time.

Patat Met bedoelde dat je met een analoge step sequencer zelfs geen data kunt opnemen. Om precies te zijn: je stelt hem in, waardoor de knoppen bij elke step een bepaalde (CV) spanning afgeven zodat je verschillende noten/toonhoogtes kunt laten afspelen. Van "opnemen" is dus op geen enkele wijze sprake.

Citaat Hooihuis : waardoor de knoppen bij elke step een bepaalde (CV) spanning afgeven!
Dan werkt de Dark Time dus alleen met synths die een cv/gate in aansluiting hebben zoals de Pro-One.

De Dark Time heeft ook MIDI aansluitingen zag ik, maar wat precies de opties zijn weet ik niet (misschien alleen voor sync of zo). Een ouderwetse / vintage analog sequencer is puur en alleen een CV / Gate aangelegenheid. Bijvoorbeeld de welbekende SQ-10, die uitstekend geschikt is voor de MS-20 (maar waar je eigenlijk elke analoge synth met CV / Gate kunt aansturen).

Ik heb hier ook nog een P3 van Sequentix staan, dat is ook een step sequencer maar daar houdt de vergelijking mee op. Hier kan je meerdere partijen tegelijk mee afspelen, hij is puur voor MIDI synths (analoog kan natuurlijk ook maar met converters) en je hebt veel meer mogelijkheden. Daar kun je wel mee opnemen, polyfoon zelfs tot 5 stemmen als je wilt. Wereldbak.

Citaat Hooihuis : Ik heb hier ook nog een P3 van Sequentix staan die heeft veel meer mogelijkheden. daar kun je wel mee opnemen, polyfoon zelfs tot 5 stemmen als je wilt.
Zal me daar eens in verdiepen, lijkt me wel leuk om naast m'n Q-80 zo'n speeltje erbij te hebben.
Een Tenori-on van Yamaha is dat niet wat?

Ik kan niet wachten tot er hier zo'n dark time staat te blinken.
Maar blijkbaar is het moeilijk om er hier één te pakken te krijgen. Nergens leverbaar.
Iemand die ergens een winkel met voorraadje weet? Hopelijk vult thomann snel zijn rekken aan.

Back