Oud vs nieuw analoog

steffie268

Stamgast
Hoi,

Laten we in de ene hoek de combo Doepfer Maq 16/3 + MS-404 zetten en in de andere hoek de combo Doepfer Dark Time + Dark Energy...

Wie wint en waarom?

Mijn eigen argumentatie waarom de ene wel of de andere niet ga ik achterwege laten want deze is niet op kennis of ervaring gestoeld maar berust puur op aanvoelen en giswerk...

Dus ik hoor graag de mening van de meer ervaren en beter geïnformeerde forumleden...

Is de nieuwere generatie echt béter dan de oudere of is het gewoon een variatie op het thema zonder grote technische verbeteringen? Kan een nieuwere analoge bak echt zoveel beter klinken dan een oudere? Wachten tot de nieuwere generatie nog wat goedkoper wordt of snel de oude meuk oppikken voordat die in prijs gaat stijgen?

Zijn er überhaupt rationele argumenten voor de bepaling van deze keuze of is het toch meer een gevoelskwestie? Zo'n MS-404 "moet" natuurlijk die mod hebben waarbij je kan switchen tussen midi + cv out dan wel cv in zonder midi, maar anderzijds is een Dark Energy zonder glide-mod ook niet veel soeps...

grtz

Nieuw analoog kan veel mogelijkheden bieden voor zijn prijs. Let wel op de valkuil dat nogal wat nieuw analoog té goedkoop gemaakt wordt; ofwel is het vanaf dag 1 niet helemaal je dat, ofwel is de te verwachten levensduur beperkt. Maar als je geen verdacht laag bedrag uitgeeft, krijg je vaak een mooie synth voor je geld. Ook zijn er tegenwoordig leuke hybride analoog/digitale bakken te koop.

Wat dan met oud analoog? Als je eentje kiest met goede bouwkwaliteit overleeft die mogelijks nog veel nieuw analoog. Daarnaast zijn er oude bakken -niet allemaal- die een klank hebben die je gewoon niet vindt in nieuw analoog. De Minikorg en Maxikorg bv. Ook hun interface met traveler hebben we sinds de seventies niet meer gezien, terwijl het fantastisch werkt.

Samengevat:

Oud analoog
+veelal unieke klank
+vaak nog steeds zeer goede bouwkwaliteit en betrouwbaarheid
+soms functies die je vandaag niet hebt
+sommige bakken zijn opgebouwd met zodanig basic elektronica dat ze altijd wel te repareren blijven
+geen afschrijving op de klassiekers
-veelal minder features dan een nieuwe synth van gelijkaardige prijs (maar de klassiekers zijn vaak wel 1 giga sweetspot van begin tot einde)
-opletten voor nauwelijks nog te verkrijgen onderdelen in bepaalde bakken (bv bepaalde echo chips of dividers in string synths)

Nieuw analoog:
+vaak veel features voor je geld
+vaak al voorzien van MIDI
+/-klinken anders dan oud analoog
+/- let op: veel features betekent nog niet noodzakelijk veel nuttige klanken. Beter een synth met minder features en een grote sweetspot, dan een synth bomvol features maar met voornamelijk amuzikale onbruikbare resultaten. Demo's checken dus voordat je tot aankoop overgaat! een synth met 200 knoppen kan een sound designer dream of verdoezelde one trick pony blijken, afhankelijk van hoe goed hij ontworpen is.
-bouwkwaliteit/levensduur niet altijd fantastisch, verklaart de lagere prijs natuurlijk
-door loodvrij/SMD/custom chips gaan reparaties niet evident worden
-afschrijving

Hartelijk dank Nicolas voor dit zeer verhelderende antwoord en de overzichtelijke argumentatie.

Aan sommige van die argumenten zou ik zelf niet direct gedacht hebben, maar ze houden wel steek en ik ben het er dus grotendeels mee eens...

Oud analoog is dus nog niet per sé een slechte keuze :)

Het is soms wel moeilijk in te schatten of de prijs van een synth bepaald wordt door zijn relevantie/bruikbaarheid/klank dan wel door zijn leeftijd of zeldzaamheid... Zo had ik bijna voor 400 euro een Spectral Audio ProTone gekocht (op basis van een YT video) al een chance dat men mij hier op andere gedachten heeft gebracht ;)

Ik heb nu toch al iets meer vertrouwen in mijn voorkeur voor oude(re) synths - waarvoor dank.

grtz

Hangt van het exemplaar af. (stok)oude Korgs met hun Hz/volt blijken zeer stabiel. Over de Minimoog (uA726 versie) heb ik ook geen klachten. Ook wel eens een Kawai gehad die wat minder was, maar mits doorsolderen zou dat ook al beter kunnen zijn. Ding was wat brak. :)

Een analoge synth die zichzelf kan stemmen heeft natuurlijk ook voordelen. Ik heb niet genoeg ervaring met nieuw analoog om te weten hoe stabiel het al dan niet is. Ik heb ook geen ervaring met analoge polysynths van voor de Polysix generatie. Polysix was trouwens goed stabiel. DCO synths zijn helemaal top op dat gebied natuurlijk.

Enfin, het is dus eigenlijk nooit een issue geweest bij wat ik in huis gehad heb. Je moet natuurlijk geen VCO's gaan gebruiken als je zuivere mathematische blokgolfsommetjes wil gaan maken ofzo.

Nieuw analoog is meestal stabieler tenzij expres niet gedaan. Mijn Dreadbox Erebus moet eerst voorgloeien en drift daarna nog steeds als een malle, maar dat is juist de charme van dat ding.

+veelal unieke klank
Er bestaan idd oude analoge bakken die een unieke sound hebben. Maar welke dat zijn, daar zijn de meningen niet altijd unaniem over. Het worden er volgens mij gaandeweg wel steeds minder, maar juist die 'moet' je dus aanschaffen (mits je dit kunt betalen).

Als je eentje kiest met goede bouwkwaliteit overleeft die mogelijks nog veel nieuw analoog.
+vaak nog steeds zeer goede bouwkwaliteit en betrouwbaarheid
Mee eens, maar je moet dus goed weten - alvorens te kopen - welke oude analoge bakken je beter kunt mijden. En de prijs kan zo hoog zijn dat dit wellicht de klank / bijzondere functies niet waard is. Dat zijn dus afwegingen die je moet maken.

+/-klinken anders dan oud analoog
Terecht heb je "+/-" ervoor gezet! "Anders" kan wellicht een nieuwe / interessante klank betekenen en dan is het een + punt. Nieuw analoog kan net zo goed klinken als oud analoog en dan is het ook een + punt. Maar een - punt komt ook voor, als het (overtuigend) minder goed klinkt dan oud analoog. Maar de meningen daarover zijn niet altijd dezelfde en subjectief.

+geen afschrijving op de klassiekers
Je moet wel weten welke bakken tot de échte klassiekers behoren. Maar veelal zal er idd geen afschrijving op klassiekers zijn. Sterker: Veel échte klassiekers stijgen (nog steeds) in waarde. Ik vind het moeilijk te voorspellen hoelang die trend zal voortduren. Er zal nl. toch een moment komen dat ook oud analoog afgeschreven is.

Is er nog een verschil in out of tune gaan van nieuw en oud analoog?
De tuning is bij nieuw analoog meestal stabieler. Maar oud of tune gaan - bij zowel oud als nieuw analoog - hoeft geen probleem te zijn. Daar is de Erebus - die ik ook heb - een voorbeeld van.

@ Nicolas 2000.. zeer duidelijk verhaal (post #2! Over de Minikorg en Maxikorg heb ik geen mening, maar verder ben ik het helemaal met je eens.

De Minikorg en Maxikorg zijn qua functies en met name qua klank net de twee meest unieke vintage synths die ik ken. Als je ooit de kans krijgt om er eentje te bespelen, zeker doen! Er is niks modern dat ook maar in de buurt komt van die 2 eenhoorns.

Het is als met vinyl, een eerste persing hoeft ook niet de beste te zijn.

Vaak werd in het verleden een commerciële persing gemaakt, zodat op een goedkope platenspeler de boel nog af te draaien was.

Heb net een Subsequent gekocht, zonder MIDI, sequencer en opslag had ik hem nooit gekocht.

Nieuw analoog is de toekomst, oud analoog is prachtig maar wordt snel onbetaalbaar.

Ik zie het verband in de analogie niet echt. De commerciële (goedkope) analoge synth is immers veeleer iets van vandaag dan van 40 jaar geleden, toen alle synths duur tot professioneel peperduur waren. Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar ik vind de analogie ongelukkig gekozen.

eigenlijk gaat deze vergelijking alleen op voor nieuwe analoge synths die de oude analoge bakken heeft vervangen zoals de minimoog model d zowel orgineel als de klonen.. die zoveel mogelijk op het orgineel moesten lijken.(wat dus weer niet opgaat voor de oude prophet 5 en oberheim modellen die nu eigenlijk een stap verder zijn met de nieuwe modellen... de mini model d werd 10 jaar later al vervangen dooir oa de moog source met een andere klank en totaal andere bediening.. naast de uitstapjes van moog om ook voor de minder bedeelde muzikant goedkopere variatie,s te maken zoals de moog prodigy. ed.. tegenwoordig zal er niet snel een prodigy kloon op de markt verschijnen denk ik.. maar dan kom je uit bij dingen als een minibrute of noem maar eens wat die veel meer kunnen dan zo,n prodigy bv.. een hele slimme zet op de synth markt was de korg ms 20 in de tijd dat er nog bijna niks was.. en een must was voor effectenfreaks waar men dus heel erg op de geluidskwaliteit heeft bezuinigd om dat te realiseren.. als een moog prodigy de zelfde mogelijkheden als de ms 20 had gehad.. was die waarschijnlijk ook alleen weg gelegd voor de rijkere onder ons en het dan echt als een instrument zagen als een violist voor een staartovarius kiest of een gitarist voor een fender of gibson gitaar.tegenwoordig zijn er veel keuzes te maken voor synths en met een goed geluid en met veel mogelijkheden.en ook nog betaalbaar....
die mini en maxi korg waren vrij snel uit de produktie genomen waardoor ze erg zeldzaam en duur zijn nu.. de mini korg heb ik ooit wel eens iemand in een bandje horen gebruiken.. die maxikorg heb ik zelfs nog helemaal nooit gezien.. daarnaast waren er al de eerste roland synths en de kawai 100 f.. de eerste synth die ik mocht uit proberen.. was van een bevriende toetsenist uit een schoolbandje die altijd bij mij in huis oefende.. die heb ik later verder ook nooit meer gezien.. ik wilde toen al zelf een kawai hebben maar geen enkele muziek winkel wist er aan te komen.. moog arp en ems al helemaal niet want die moest je toen bij de importeur bestellen en dan werden ze terplekke voor je in elkaar gezet. in de fabriek.. . voor astronomische bedragen waarvan ik toen halverwege de jaren 70 ik dacht toen dat je voor een paar 100 gulden wel iets zou hebben maar de bedragen en de levertijden waren bijzonder afschrikwekkend. de oplossing kwam pas in 1980 met de ms 20. eigenlijk de eerste zet naar een groter publiek!. de action of de media markt bestonden toen nog niet dus moest je echt naar een officiele muziekwinkel waar iedere dag talloze gitaristen zaten te riedelen om van alles uit te proberen... in utrecht was dat muziek staffhorst.. in den haag servaas weet ik nog.. later kwam ook de occasion markt op gang en was ik altijd te vinden bij kick music in hilversum.. daar had ik zelfs toen (halverwege de jaren 80 nog een mellotron, yamaha cs 80 prophet 5 en een minimoog vandaan gesleept voor
bijzonder weinig geld en dan mocht ik alles ook nog op afbetaling meenemen steeds..

Laatst gewijzigd:
ik weet niet of de doepfer ms404 en maq versus dark time en energy het beste voorbeeld is....

zo oud zijn die eerste 2 nou ook weer niet. en volgens mij valt het met verschillen bij sequencers tussen oud en nieuw wel mee, op de specifieke swing en/of bediening van enkele klassiekers na.

het is een oeverloze, eindeloze discussie, lijkt het. mijn persoonlijke ervaring is, hoe je een nieuwe analoog ook ontstemt of laat driften, dat er gewoon meer leven, meer muzikaliteit, meer sfeer in vintage zit.
natuurlijk beperkt die ervaring zich tot slechts een aantal synths. prophet vs - evolver, multitrak of prophet600 vs prophet08, micromoog - sub phatty, source - little phatty, multimoog - sub37, model d - ehh model d, dat soort dingen.

voor mij persoonlijk is het verschil tussen de oude en nieuwe moogs echt groot. mooi, al die moderne mogelijkheden, maar qua muzikaliteit en sfeervolle klank legt het nieuwe spul het hier af tegen vintage.

dat geldt ook voor sequential. evolver, prophet 2 of 08 allemaal leuk, maar geen p600 p5 of vs.

over roland boutique (spullen die ook wel veel 2de hands worden aangeboden) lees ik veel positieve verhalen, maar ken ik zelf niet. ik kan me voorstellen dat de prijs ook helpt en persoonlijk vond ik de vintage roland spullen (toen toch gewoon slappe japanse namaak) ook niet heel bijzonder qua klank, dus ik kan me voorstellen dat een sh101 of jx3p of juno wat makkelijker te vervangen is door iets nieuws. (jupiter8 is een ander verhaal natuurlijk.)

heb hier ook wel wat nieuwe spullen gehad, ik vond bv de tetra een leuk ding, en ik kan me voorstellen dat als je produceert de nieuwe functionaliteit erg handig is en een dikke plus, maar qua muzikaliteit hou ik het bij oud.

Eens, ik zou dan eerder kijken naar Deepmind vs Juno-60, daar valt een betere vergelijking tussen te maken tussen oud en nieuw, of ook een favoriet - Minimoog vs Voyager.

Lijkt me ook dat de 303 emulators van de 90s waartoe je de MS-404 (en Freebass, MAM, etc) inmiddels al ingehaald zijn door RE-303, Avalon, x0xb0x.

In hoeverre de MAQ bijdraagt aan geluid - naja, een sequencer moet op tijd een voltage doorsturen. Inmiddels is er zoveel meer keus die ook vriendelijker is qua bediening. Waarom juist bij zo iets niet voor het moderne gemak gaan? Een Cirklon blaast een MAQ vast en zeker uit 't water.

ik weet niet of de doepfer ms404 en maq versus dark time en energy het beste voorbeeld is....

zo oud zijn die eerste 2 nou ook weer niet. en volgens mij valt het met verschillen bij sequencers tussen oud en nieuw wel mee, op de specifieke swing en/of bediening van enkele klassiekers na.

het is een oeverloze, eindeloze discussie, lijkt het. mijn persoonlijke ervaring is, hoe je een nieuwe analoog ook ontstemt of laat driften, dat er gewoon meer leven, meer muzikaliteit, meer sfeer in vintage zit.
natuurlijk beperkt die ervaring zich tot slechts een aantal synths. prophet vs - evolver, multitrak of prophet600 vs prophet08, micromoog - sub phatty, source - little phatty, multimoog - sub37, model d - ehh model d, dat soort dingen.

voor mij persoonlijk is het verschil tussen de oude en nieuwe moogs echt groot. mooi, al die moderne mogelijkheden, maar qua muzikaliteit en sfeervolle klank legt het nieuwe spul het hier af tegen vintage.

dat geldt ook voor sequential. evolver, prophet 2 of 08 allemaal leuk, maar geen p600 p5 of vs.

over roland boutique (spullen die ook wel veel 2de hands worden aangeboden) lees ik veel positieve verhalen, maar ken ik zelf niet. ik kan me voorstellen dat de prijs ook helpt en persoonlijk vond ik de vintage roland spullen (toen toch gewoon slappe japanse namaak) ook niet heel bijzonder qua klank, dus ik kan me voorstellen dat een sh101 of jx3p of juno wat makkelijker te vervangen is door iets nieuws. (jupiter8 is een ander verhaal natuurlijk.)

heb hier ook wel wat nieuwe spullen gehad, ik vond bv de tetra een leuk ding, en ik kan me voorstellen dat als je produceert de nieuwe functionaliteit erg handig is en een dikke plus, maar qua muzikaliteit hou ik het bij oud.

Tegenwoordig zijn de produktietechnieken anders, de materialen anders en de toleranties veel nauwer.

Het verhaal gaat rond dat geen twee Jupiter 8 synths hetzelfde klonken.

Zou goed kunnen dat de grotere tolleranties voor een soort "swing" zorgen en zo voor meer karakter zorgden.

Ben tevens van mening dat men vaak perfectie nastreeft terwijl men eigenlijk op zoek is naar imperfectie.

Laatst gewijzigd:
een bepaald geluid en/of kwalitiet kun je ook enorm ophemelen.. als of je in de heilige geest gelooft die er ook eigenlijk niet is.. ik wilde toen perse de model d hebben omdat al mijn helden die gebruikte en het geluid ook zeer herkenbaar was... ik kon er toen een op de 2 de hands markt kopen voor de helft minder dan dat ik die korg ms 20 ooit kocht.. want iedereen wilde een dx 7. dus je kwam al die legendarische bakken overal voor zeer weinig tegen.. toen ik met die model d de winkel uitliep dacht ik echt dat ik de heilige graal ofzo in mijn handen had terwijl ik er net nog 200 gulden af had lopen lullen omdat je er alleen maar oudbollige muziek mee kon maken en niemand zou dat geluid nog willen horen dus als ik hem nu meeneem voor 600 gulden ben jij er teminste vanaf anders staat ie hier over 10 jaar nog in de winkel thuis aangesloten. was natuurlijk de ms 20 gewend en dachrt dat die het helemaal zou afleggen qua geluid.. maar wonder boven wonder hield die ms 20 zich nog heel sterk.. uiteindelijk heb ik die maar weggedaan omdat het allemaal overbodige herrie werd al dat gekut met die snoertjes en pwieuweiwwwewewe geluiden.. ik had toen gewone simpele kut uitzend baantjes en er kwamen zoveel oude spullen in de aanbieding dat ik ook weer veel in ging ruilen..minimoog eruit, prophet 5 erin die gelijk in de fik ging.. reparatie 800 gulden.. daar kwam toen al snel een yamaha cs 80 bij omdat die vreselijk in de weg stond (bij kick music) in hilversum dat ik die gewoon mee kon nemen zo van.. betaal maar een keer als je weer een uitzend baantje hebt gevonden.. cs 80 achterin mijn 2cv eend die gelijk door zijn veren ging..en geljk de sterkste vriend/kennis gebeld die ik had om hem naar boven te helpen tillen.. na een maand kwamen daar opeens alleen maar heftige flipperkast geluiden uit.. dus moest ie naar de importeur yamaha in utrecht.. waar die ook nog een half jaartje heeft gestaan totdat de nijmeegse progrock band coda daar lucht van kreeg dat ik er eentje had en moest hem gelijk weer ophalen bij yamaha en naar de studio komen waar hun aan het opnemen waren (mmp waalwijk)) in ruil dat ik dan een weekje de opnames mocht bij wonen.. nou dat was wat.. zeer proffesionele 24 sporen studio met een dure bechstein vleugel en weet ik wat nog meer.. de band had ook uit alle uithoeken van het land al die ouwe vintage meuk tevoorschijn weten te slepen die je altijd in de jaren 70 op al die elpees van die proghelden als yes, genesis, ed hoorde.. alles stond er toen van de minnimoog via de mellotron, de hammond b3 tot de cs 80 van mij... er waren ook al een heel stel modernere synth maar daar werd bijna niet naar omgekeken de dx 7.. wat polyfone korg en roland dingen.. de memorymoog was toen nog wel het meeste gebruikt maar die ontstemde steeds.. zodat ik ook mijn prophet 5 maar even moest op gaan halen.. de toetsenist die thuis alleen een vleugelhad vond het een hele kick om al die synth namen op de hoes te vermelden..het hele project deed zich ook veel pretentieuzer voor dan dat het ook daadwerkelijk was.. ondanks de professionele studio viel de eindmix behoorlijk tegen de ruwe mix van een aantal nog niet voltooide nummers die ik op een cassette bandje mee kreeg vond ik altijd nog beter klinken dan de uiteindelijke release. of de band nu van zijn geloof was gevallen qua vintage broemde synths weet ik niet.. die toestenist was ook een jehovah getuige maar wel eentje met humor en een cum laude van het conservatorium. in zijn zak..als je hem hoorde spelen zou je het liefst een vermogen aan een goeie vleugel willen uitgeven dan aan synths (wat klint beter een steinway uit de vorige eeuw of een moderne yamaha vleugel net uit de fabriek.. en de hamvraag de vraag wat klinkt beter deze oude opnames of albums van deze tijd..

Laatst gewijzigd:
en wat doet zo entertoets dan zoal????
sorry ik ben een leek op het gebieds van moderne technieken..

Attachments

• 15181279_1047503145375918_8860120088398582430_n.jpg
    15181279_1047503145375918_8860120088398582430_n.jpg
    22 KB · Bekeken: 104
maar ik wil mijn verhaal ook wel wat inkorten...
wat klinkt er beter.. een stradovarius viool of en retro exemplaar voor 500 yen uit japan??? ik denk niet dat de meeste hier enig verschil zal horen...

Wellicht ook nog ter overweging is wat je met een synth wilt gaan doen. Ga je er vooral geïsoleerd op spelen en geluiden maken, of moet hij een plekje innemen in een (drukke) mix. Zelf denk ik dan altijd dat de kans op het verloren gaan van een deel van het (mogelijke) unieke karakter verdwijnt en dan is het de vraag of de kosten opwegen tegen de emotie :). Door het een hobby te blijven noemen, is dat meestal vaak wel het geval :)

Nog maar eens een noob-vraag, maar ik ben hier tenslotte om te leren...

Sommige minder moderne (90s en vroege 2000s) analoge synths hebben zowel midi als cv en ik lees hier en daar dat (sommige van) die synths de omzetting van midi naar cv niet altijd op de meest strakke manier afhandelen...
Valt er enig voordeel te halen door een moderne midi-cv interface aan te schaffen zodat de synths de omzetting niet zelf hoeven te doen?
Ik moet sowieso een midi-cv interface kopen voor mijn Grenadier maar met mijn shopping-lijstje in het achterhoofd (MS-404, Neptune 2) vraag ik mij af of ik niet beter meteen voor een qMI oid ga...

thx en grte
Stef

Back