faders vs pots

voordeel van faders is dat je bijvoorbeeld een ADSR envelope makkelijk kan lezen. het nadeel is dat faders meer ruimte in beslag nemen en stofgevoeliger zijn.

Hangt inderdaad van de toepassing af. Het grote voordeel van faders is dat je heel makkelijk kunt zien wat de waarde is, en dat je meerdere tegelijkertijd kunt veranderen met een hand, als ze naast elkaar zitten. Grote nadeel is natuurlijk de ruimte die ze innemen op het frontje.
In mixers vind ik faders prettiger voor het volume (gelukkig heeft elke beetje grote mixer dus ook faders). Voor doe het zelf projecten gebruik ik eigenlijk altijd pots, behalve een enkele keer voor een sequencer.

Voor alle duidelijkheid :
pots zijn er eveneens in twee versies schuifpotentiometers en draaipotentiometers;
faders is een Engelse benaming (fade away...) voor potentiometers (meestal wel bedoeld op de schuif-versie).
Faders (schuifpotentiometers) hebben een groter oppervlak, waardoor ze wel gevoeliger zijn voor verontreiniging. Verder moet je gewoon even nadenken om die verschillen als voor en nadeel te kunnen aanschouwen (dat moet je dus zelf doen).

Laatst gewijzigd:
Bij zelfbouwprojectjes zijn potmeters vaak ook makkelijker in te bouwen omdat een rond gat boren eenvoudiger is dan een nette rechte sleuf frezen/zagen.

voordeel van faders is dat je bijvoorbeeld een ADSR envelope makkelijk kan lezen.
eigenlijk totaal niet want als je bijv de attack fader omhoog schuift is dat nutuulk niet de Y-as maar de X-as van dat specifieke segment van de envelope die je aanpast (de tijd dus) want het bijbehorende punt op de Y-as staat al vast (de peak)... dus het aflezen van faders om daaraan te zien hoe de envelope er grafisch uitziet is nutuulk totaal niet representatief...

Laatst gewijzigd:
faders lezen makkelijker af ( in 1 blik ipv naar 4 gleufjes staren ), bovendien is het met faders , vind ik, makkelijker om ineens van bv 0 naar 100 te gaan , gaat gewoon makkelijker met (mijn?) hand
draaiknoppen zouden soms wat nauwkeuriger te stellen zijn daarentegen.
tevens heb je ook kleinere faders .

in faders kan je meer bier en/of cola kwijt.
:koffie:
Dat is wel zo, maar bij potmeters kun je soms de knop eraf halen en een aantal graden gedraaid weer terugplaatsen, zodat de pot optisch gezien een andere waarde lijkt te hebben dan het geval is, en dat gaat bij een fader toch wat lastiger. Het blijft lastig kiezen.

8)

d'r gaat meer vanalles in faders. ik zou zeggen : doen !

en hoe duurder cq zeldzamer de faders zijn, hoe meer erin schijnt te passen.

had pasgeleden een set Dannerfaders schoongemaakt, 50 Jaar shag. alle merken.

kon er zeker een week van roken..............

:mega:

8o)

Attachments

• darth fader.jpg
    darth fader.jpg
    55 KB · Bekeken: 79
Back