Hardware doosje met ECHT goed piano geluid?

robnet

Stamgast
Hoi!

Ik ben niet thuis in de stage- en home piano wereld, maar ben op zoek naar een hardware doosje met een echt erg goed piano geluid.

Ik denk aan een sound vergelijkbaar met de top softsynth plugins, die vele gigas aan samples nodig hebben. Dat, maar dan met een eenvoudige aan/uit knop. :)

Bestaat zoiets?

- Robert

heeft die sm pro geen last van allerlei beveiligingen ? zoals usb dongles en native instruments centers ? Waardoor je al veel gevestigde vst's niet kan gebruiken.

Ik denk dat je er met een doosje niet vanaf komt, eerder een volledige stage piano/keyboard.

Zelf grijp ik naar reason met de piano refill.
Als je dat in een klein doosje kan draaien (lagere cpu honger dan andere pluggs, stand alone, zeer stabiel prg!) zie filmpje: http://ftp.propellerheads.se/products/refills/rpi/

Maar misschien zijn er module versies van dikke stage bakken, daar heb ik ook geen verstand van.

Wat verder wel of niet kan met de SM Pro weet ik niet daar ik iig. het ding niet aan de praat kreeg op het gebied van installeren van andere plugins.

Standaard is er al wat meegeleverd en geinstalleerd waaronder een redelijke piano.

Hoi!

Ik ben niet thuis in de stage- en home piano wereld, maar ben op zoek naar een hardware doosje met een echt erg goed piano geluid.

Ik denk aan een sound vergelijkbaar met de top softsynth plugins, die vele gigas aan samples nodig hebben. Dat, maar dan met een eenvoudige aan/uit knop. :)

Bestaat zoiets?

- Robert

Welke softsynth/sampler/plugin vind jij te gek klinken? Daar is het een beetje van afhankelijk of er een hardware equivalent te krijgen is. Hou er wel rekening mee dat een sound die solistisch te gek klinkt soms totaal niet kan overkomen live in een band-setting. Ik vind Ivory bijvoorbeeld te gek, maar live slaat het mijns inziens als een tang op een varken, tenzij er een track gespeeld moet worden die puur piano en zang is. Verder is een piano uit mijn XS of Fantom G net zo welkom. Sterker nog sommige pianosounds die minder 'realistisch' (dit tussen haakjes want er zijn zoveel verschillende akoestische piano/vleugel sounds...zelfs duidelijke verschillen tussen 3 naast elkaar staande Yamaha C&'s!) maar wel dynamischer reageren op je spel zorgen voor een betere piano-ervaring dan een super mooie sample maar waar je minder lekker mee speelt.

Dus nogmaals welke sound zoek je?

Motif XS-rack, dan heb je toch een lekker piano geluid.

De TS moet eerst antwoord geven op de vraag welke software versie hij zo lekker vind klinken voordat iemand een zinnig antwoord kan geven. Als jij van de Yamaha pianosound houdt is ie te gek, vind je Roland's karakter lekkerder dan is een XR weer fijner enz...enz...

De TS moet eerst antwoord geven op de vraag welke software versie hij zo lekker vind klinken voordat iemand een zinnig antwoord kan geven. Als jij van de Yamaha pianosound houdt is ie te gek, vind je Roland's karakter lekkerder dan is een XR weer fijner enz...enz...
+1

als je niet weet welke sound je zoekt dan heeft een advies geen enkele zin. Zo heb ik een promega 3 gehad, maar ik hou gewoon niet van de steinway sound, Was verder een geweldig apparaat, maar toch niet geschikt voor mij.

Overigens kun je die steinway sound als je er wel van houdt tegenwoordig spotgoedkoop krijgen via de Gem module RP-X.

Dus wat voor type pianosound zoek je, dat is eigenlijk de belangrijkste vraag.

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties dusver.

Ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar het gaat me niet om het draaien van een software pluging in een portable hardware kastje. Ik gebruikte de verwijzing naar softplugs alleen maar om de mate van geluidskwaliteit aan te geven.

@Manu: ik heb geen voorkeur voor een bepaalde piano plug, en ook geen ervaring daarmee. Ik luister bijvoorbeeld graag naar de piano in Radiohead tracks, en vroeg me af of ik live met iets kan opdraven dat eenigzins lijkt op het echte instrument.

De piano sounds die zijn weggepropt in workstations van Yamaha, Roland, Korg zijn imo meestal nogal 'cramped' en plastic. Vol met trucs om de nodige sample ruimte te beperken. En dat hoor je.

Met home/stage pianos heb ik echter helemaal geen ervaring, maar ja, dat zijn forse bakken...

- Robert

dan raad ik toch reason + de paino refill aan, zeker qua stabiliteit op het podium.
Makkelijk op starten. Je kan het zelfs zo instellen dat als je reason opstart hij automatisch die piano preset laadt en je gelijk loesoe kan.
Dat draait wel op een simpele xp netbook van 250 euro + een asio audio/midi kaart (of gelijk een gewogen keyboard eraan).

dan raad ik toch reason + de paino refill aan, zeker qua stabiliteit op het podium.
Makkelijk op starten. Je kan het zelfs zo instellen dat als je reason opstart hij automatisch die piano preset laadt en je gelijk loesoe kan.
Dat draait wel op een simpele xp netbook van 250 euro + een asio audio/midi kaart (of gelijk een gewogen keyboard eraan).

Het gaat m juist om een hardware kastje.
Wat betreft die Radiohead sound zou je moeten kijken naar Yamaha sound. Zij gebruiken live ook een Yamaha GT-20...een upright model van hun GT serie velugeltjes. Met een CFIII(S) sample erin.

Een tip bij het zoeken naar 'jouw' piano/vleugel:

ga niet opzoek naar de beste imitatie maar naar het beste alternatief voor een origineel, klinkt vreemd, en is een subtiel verschil maar maakt alle verschil van de wereld in je zoektocht. Speel er op en er mee om te kijken of de sound/samples en de engine erachter goed reageren op jouw spel en dynamisch lekker speelt.

Moet zeggen dat als je niet weet welke sound je in je hoofd hebt en of een voorkeur hebt al voor een bepaalde klank je niet al te critisch kan zijn nog. Je referentie-kader moet dan nog wat beter ontwikkeld worden wil je echt een goed ordeel kunnen vellen, in mijn visie dan. Je moet ook leren spelen met een sound. Die fout zie je veel bij Nord Stage gebruikers in het begin. Die rammen op het toestenbord alsof ze inderdaad op een synth of workstation staan te spelen incl een Motif XS8 ofzo, waar die Nord Stage juist een andere aanpak vergt. De sound en subtiliteit zit, eigenlijk net als bij een vleugel van heel erg pianissimo and up ipv de medium harde aanslag van de meeste toetsenisten. En dan gebeurt er dus niets in je sound en wordt zo'n apparaat soms afgeschreven als "'t is het toch net niet he"
Zo moet je op een XS8 ook anders spelen met de sound (of je sound aanpassen) dan op een Fantom G8.
Ik zou in ieder geval niet de workstations van tegenwoordig afschrijven met termen als 'cramped' en 'plastic'! Zet de galm uit, zoek de juiste velocity-curve instelling en maak er wat kilometers op. En ga zo je voorkeur voor een sound ontdekken want zonder dat nogmaals ga je altijd bedrogen uitkomen en blijf je de cafepiano in hetcafe op de hoek verkiezen boven welke virtuele imitatie dan ook.

Bedankt voor de info, allen, en in het bijzonder Manu.

Ik ga eerst de technologie achter the Yamaha eens onderzoeken (een GT-20 in een doosje zou mooi zijn), en vervolgens zal ik de huidige serie aan workstations weer eens met een fris gemoed beluisteren. Een workstation rack model zou zeker prima zijn.

Ik begrijp de situatie rondom dynamiek, ooit geleerd als klassiek gitarist (zo'n 100 jaar geleden).

Zodra ik meer weet laat ik het hier nog even horen.

Groet,
Robert

Niet om deze threat te hijacken ofzo, maar ik heb ook een zwaar gerelateerde vraag!

Anders dan de TS weet ik wel richting welke sound ik neig: de CP300. Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een VST die in die richting klinkt, maar toch komt het allemaal niet in de buurt!

Iemand?

die vmachine is best koel, alleen heb je wel enige computer kennis nodig als een plugin niet ondersteund wordt (als de wizardfile niet in de database voorkomt dus). Dongles and beveiligingen zijn lastig maar kunnen vaak wel. Maar vaak versies ZONDER beveiliging doen het meteen. De demoversies dus :)

En trouwens als de plugin niet ondersteund wordt kan je hem aanvragen bij sm-pro of via het gebruikers forum www.vmachineforum.com . Wil niet zeggen dat je dan meteen een wizardfile krijgt maar je krijgt wel ondersteuning.

Anders dan de TS weet ik wel richting welke sound ik neig: de CP300. Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een VST die in die richting klinkt, maar toch komt het allemaal niet in de buurt!

Ligt er een beetje aan wat je zo aantrekt in de sound van een CP300. Heb je de CP300 geluisterd spelende op het apparaat over de interne speakers of rechstreeks ingeprikt ergens met de eigen speakers gemute?

Is het eerste het geval dan speelt er een deel beleving van de sound mee, plus de interne versterking kleurt redelijk.

Wat ze hebben uitgehaald t.o.v. veel virtuele varianten is dat ze in de stagepiano's uitgaan van klanken die werken in veel verschillende bezettingen en goed door de mix heen prikken waarbij het doel van de virtuele varianten is om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de klank van een akoestische piano/vleugel. Dat is een wezenlijk verschil tussen stagepiano en virtuele grands. De beleving tussen een CP300 met speakers 'akoestisch' t.o.v. virtueel netjes in stereo uit speakers die tegenover je staan op oorhoogte is totaal anders. Zo zou je ze ten eerste eens moeten vergelijken en dan proberen te benoemen wat je aanspreekt.

Qua Yamaha karakter steekt Ivory absoluut met kop en schouders boven de concurrentie uit en daarmee komt ook wel het dichtst in de buurt van de CP300 zij het dat die laatste die, voor mij, dan , irritante typische CP/P-serie klank heeft die o zo herkenbaar is vooral door de attack. Alleen qua speelbeleving 'akoestisch' is het wel erg fijn instrument.

In een doosje het geluid van een CP300 is er nog niet (XS Rack komt in de buurt), software versie helemaal niet vanwege het als eerste genoemde wezenlijke verschil in opvatting!

Geen antwoord op je vraag maar de CP33, goedkoper en geen speakers en minder uitgebreid, maar wel dezelfde sample-set/output...geeft die je wel dezelfde ervaring? Check dat is en let me know...ben benieuwd, zijn 1-op-1 identiek maar gaat het ook niet voor je doen denk ik

@ Manu, bedankt voor je heldere post en uitleg, heb ik een hoop aan!

Wat mij aanspreekt in de sound van de CP300(/33) is niet de speelbeleving, maar zeker de sound die inderdaad door de mix heen prikt. Eigenlijk is het een heel kunstmatige en misschien zelfs onrealistische sound, maar het werkt enorm. Zowel op het podium als in een opname.

Je hebt het over de Ivory, zou je een preset kunnen noemen die naar jouw beleving er het dichtst bij komt? Heb er al aardig wat op demo's geluisterd, maar was het naar mijn idee toch niet. Zou natuurlijk héél goed aan de presets kunnen liggen!

Back