inderdaad...geluiden maken via synths en effecten kan op drie manieren:
-gewoon maar wat spontaan tweaken (trail & error)
-bewust zoeken naar het geluid (met ervaring een stuk makkelijker)
-met voorkennis en skills werken
bij alledrie gebruik je uiteindelijk je oren...dus daar zit het verschil niet in. het gaat om het resultaat, en dat is klank en geluid.
nog een andere benadering van bijvoorbeeld FM-synthese is de wetenschappelijke kant van natuur-, en wiskunde. als je googled naar FM kom ik dat het meest tegen, en mi0sschien is het daarom, dat het veel mensen afschrikt....
maar nogmaals, de basis is geen echte wiskunde, maar geeft wel inzicht hoe FM werkt met hele simpele rekensommetjes...je hoeft het niet perse te weten en te begrijpen.
wat wel handig is, is om een paar belangrijke ratios te weten, zoals ik al eerder had vermeld. de basis van FM begint bij een Carrier en modulator osccillator (beide sinussen), met verschillende ratios.
het zijn er maar een paar, en voor iemand die echt met FM bezig is, dezelfde kennis als wat links en rechts is voor een taxichauffeur.
er zijn een paar erg handige ratios ook die metaal en hout spectra het beste vertegenwoordigen. van mij mag je oneindelijk zoeken via je oren, maar dit al weten is heel normaal en handig, en dan ben je niet meteen een nerd
ik heb op de HKU les gehad van een FM-goeroe, en al ewrk ik niet met FM-synthese.....FM vond ik een complexe, maar ook erg magische synthesevorm.
hoe je er mee wilt werken, moet je zelf weten, maar een echte FM-vakman kent echt wel die basis, en dat is geen heftige wiskunde of natuurkunde.