Formant snellere ADRS

synthdood

Stamgast
Iets wat ik nog wel zou willen verbeteren aan m'n Formant is de snelhied van de ADSR's. En dan voornamelijk de attack, die mag wel wat snappier Als ik het schema bekijk is de enige echte optie op R17 te verlagen, maar die is slechts 220 ohm en dat is in vergelijking met de pot van 1M toch al erg klein en ik kan me niet goed voorstellen dat het verlagen daarvan veel effect gaat hebben. Ik zou ook nog C2 wat kleiner kunnen maken, maar dan worden alle tijden korter en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Hebben jullie misschien nog een goed idee?

Ik zou dan eerder die potmeter vervangen door een kleinere. Of bij eventueel gebrek aan een gelijksoortige vervanger, daar een weerstand parallel aan zetten. Maar laten we wel zijn, veel snappy-er dan de "0" stand zal hij daar niet van worden, alleen je maximum gaat dan naar beneden.

Wat je zou kunnen proberen is D2 vervangen door een Schottky diode (BAT85 ofzo). Een normale diode heeft al snel 0,7V voltage drop. Dat is bij een Schottky diode veel lager.

Anderzijds kun je C2 inderdaad verkleinen en dan de weerstanden in het D en R pad verhogen om dat te compenseren.

Potmeter kleiner maken had ik ook wel aan gedacht maar lijkt me inderdaad zinloos omdat de 0 stand daar niet door verandert.

Het vervangen van D2 voor iets met een lagere overgangsspanning is echter wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Ah, het is toch modulair...ik heb gewoon formant ADSR's voor de Formant klank, en als er iets een zeer snelle ADSR moet hebben is er ook een quad ADSR moduultje van Doepfer beschikbaar. Zo heb je zowel origineel als "snappy" ter beschikking indien gewenst.

Ik zal het in dit draadje ook even vragen omdat het in het andere draadje niet goed naar voren kwam:

zijn snellere ADSR's voldoende om een Formant snappier te maken? Of moet je ook de VCA's vervangen?

Overigens vind ik de standaard Formant klank ook super (écht vintage synthgeluid), alleen niet zo geschikt voor het zeer snappy werk. :)

zijn snellere ADSR's voldoende om een Formant snappier te maken? Of moet je ook de VCA's vervangen?
:)

Goede vraag, dat had ik me ook afgevraagd. Is wellicht eenvoudig te testen door de VCA via z'n mod ingang rechstreeks aan te sturen met de gate en zodoende de hele ADSR te bypassen. Lijkt me dat je dan toch redelijk steile flanken op de VCA afvuurt. Ik ga het vanavond ff uitproberen.

ja formant was een systeem dat heel erg ontworpen is op een zeer nauwkeurige controle spanning : dit is ten koste gegaan van de snelheid : ja je moet wel weten dat in die tijd de composities vaak langzaam waren en ja zij kende dus nog geen gepeperde techno met een hoge snelheid........

een paar jaargangen elektuur later hebben ze nog een adsr schema gepubliceerd die een stukje sneller is ( het z.g.n. synton schema )....en die is dus eenvoudiger van opzet ook nog eens......

ook de filter van de formant die stond ook te boek als een beetje flauwig omdat je de Q niet echt tot het uiterste kon tweaken : een paar elektuurs verder stond er dan een kleine verbetering zodat het filter wat meer rekbaar werd....

Laatst gewijzigd:
het wil nogal eens gebeuren dat potmeters van een grote waarde in de 0 stand niet helemaal 0 ohm zijn
er kan best een restweerstand zijn van 1 tot 10K
even meten dus of de 0 stand ook werkelijk 0 ohm is
verder kan de schakeling rond T3 roet in het eten gooien.
je kan de basisweerstand eventueel wat verkleinen tot 10 k en eventueel een andere transistor proberen, of een transistor parallel eroverheen zetten ( wel een dezelfde)
T3 kan namelijk in geleidende toestand ook een fikse restweerstand hebben,en dan krijg je nooit een snelle attack.
effe wat klooien dus, met beleid natuurlijk.
je kan ook proberen T3 te vervangen door een stevige FET
:koffie:

ook de filter van de formant die stond ook te boek als een beetje flauwig omdat je de Q niet echt tot het uiterste kon tweaken : een paar elektuurs verder stond er dan een kleine verbetering zodat het filter wat meer rekbaar werd....

Ik ken genoeg filters met resonantie tot zelfoscillatie die veel flauwer klinken dan een standaard formant VCF waarbij men de resonantie tot net voor zelfoscillatie kan regelen. Met een eenvoudige tweak inderdaad uit te breiden tot zelfoscillatie, maar m.i. nogal onnodig. Wat doe je met dat sinusfluitje...Het standaard resonantiebereik laat alle timbrevariaties door resonantie toe.

Goede vraag, dat had ik me ook afgevraagd. Is wellicht eenvoudig te testen door de VCA via z'n mod ingang rechstreeks aan te sturen met de gate en zodoende de hele ADSR te bypassen. Lijkt me dat je dan toch redelijk steile flanken op de VCA afvuurt. Ik ga het vanavond ff uitproberen.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Ik heb op zich nog plaats voor 4 andere VCA's, maar als de Formant exemplaren goed genoeg zijn spaart dat natuurlijk veel geld uit.

Back