Welke Super BASS-synth/module?

Prophet

Ouwe rot
Ik heb al uit verschillende synths die ik heb serieus goede basslines kunnen maken, maar HET machien ben ik tot nu
toe nog niet tegen gekomen. Naar het schijnt is de Novation niet slecht, of toch èèn van de beste. Of gebruiken jullie sample cd's ook. Of zijn jullie van mening dat je bijna altijd moet gaan layeren om DE bassline te maken?

Ik heb alvast EMU Orbit V2, Nord lead 1, Korg Z1 en Access VirusB voor Basslines gebruikt tot hier toe, met deze laatste 2 als beste resultaat.

Hebben jullie nog suggesties? (die betaalbaar zijn voor een werkende mens).;)

Ik heb zelf van Novation de A-station en vind hem heel erg geschikt voor bassen, ik denk dat de BassStation hierin nog wel wat beter zal zijn (vooral de versie met analoge filter). Of de waldorf pulse uiteraard..

Met elke synthesizer is denk ik wel een hele goede bas te maken. Gaat imho eerder om de stuurman achter de bak. Het is ook moeilijk in te schatten wat jij persoonlijk verstaat onder een droombass.

Persoonlijk vind ik al m'n synths even geschikt voor het maken van een bass. Layeren? Weet niet, maar als ik die Moog Prodigy zou gaan layeren dnek ik dat het geheel overdone gaat klinken.

amai ja zeg, dat was bijna gelijktijdig gepost!!

Alvast bedankt voor jullie Tip!

;)

Nog synthgoeroes die dit wensen tegen te spreken, of nog een andere oplossingen gebruiken? (al je geheimen moet je natuurlijk niet verklappen hè!):) :D

:koffie: :koffie:

Ik vind basslines alleen altijd zo lullig klinken, op de een of andere manier klinkt een 'lullige' bassline wel weer juist goed mits goed gecombineerd, en met die vette bassline kan ik dan weer minder.

omdat je bij een 'vette' bass meestal naar de losse basstrack zit te luisteren.
deze is dan gelayerd of iets dergelijks waardoor ie een enorm groot deel van het frequentiespectrum in beslag neemt (daarom vind je m ook zo vet). hierdoor komt ie in de mix in de knel met andere geluiden.

het doet mij pijn om te zeggen, maar het oerhollandse (en oerstomme) gezegde "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" is bij basslines erg van toepassing...

Origineel geplaatst door De Voorman
Spectral audio Neptune

http://www.contra-posto.com/pix/neptune.jpg

klopt, en de

spectral audio pro-tone
future retro 777

en had laatst een crumar bit01 aan "the muffin" hier verkocht maar daar kwamen ook lekkere wollige dekentjes uit :D

kan nog wel even door gaan hoor:

SCI pro-one
SCI multi-trak

oke ik zag te laat dat het om betaalbare synth's moets gaan, dus ik hou mijn :bekdicht: maar weer.

Fijn voor deze toffe tips en reacties te horen, vooral interessant te horen is idd hetgene waarbij je moet bij opletten bij bepaalde muziekgenres dat hij niet teveel energie en freq. opeist. Heb ik ook dikwijls voor wanneer je apart een bassklank maakt die dan achteraf te dik lijkt ofzo.

En als je leest dat de novation basstation , roland en moog bassen imiteerd, kan ik het dan niet gewoon niet stellen met men virus voor diezelfde klank(en)?

Heeft er iemand met de SIDstation al mooie bassen (normale hè:D ) gemaakt hier?

Die overige crumar en dinges ga ik ook eens nazien op het web voor demo's ofzo... thx!

Roland SH-101, MC-202 of CMU-810. Lekkere pwm bassen!
Maar de Virus kan er ook wat van! :D Dus je hoeft eigenlijk niet verder te zoeken! ;)

:gaap:

..ALLE synths kunnen bassen maken, anders zijn het geen synths...

Bas?.....2 woorden. Moog en Moog. Diep en dik.

Is ook na te maken met een VA als de Virus alleen merk ik dat als ik dezelfde massieve bass alleen kan maken als ik meerdere oscilators in unison speel. Mijn prodigy doet dat met slechts 2 oscilators.

Basssss

In principe kun je met veel bakken een lekkere bas maken.

Superbassstation (SBR): Hele lekkere basgeluiden, maar als je te happy bent met resonantie, dan snijdt dat het laag eruit doordat de distortion ook als compressor gaat werken (correct me if I am wrong!)

Doordat je 2 oscs kunt detunen, en dan nog een beetje subosc erindraaien zodat je net iets van een brom erin krijgt.
Ringmodulator erbij. De SBR klinkt zonder chorus heel erg lekker. Met chorus begint ie wat meer ehm... plastic te klinken, moeilijk uit te leggen.

Je envelope is ook belangrijk, als je een envelope (env2) met korte decay en laag sustain level gebruikt, en de env2 behoorlijk ver open zet (en de cutoff bijna dicht) dan is ie lekker punchy.

Ook leuk: Layer er eens een 2e synth over (dit heb ik gedaan met een MKS50 met een DnB bass)
Haal uit de 2e synth wat laag zodat ze niet met elkaar lopen te fucken, en boost het midden iets met de midsweep.
Hoe hoger de frequentie die je boost, hoe aggressiever je bass klinkt.

Keuze van het filter is ook belangrijk:
12dB geeft vrolijkheid (rubberheid), 24dB meer aggressie. Dit is mijn ervaring tenminste!

Teveel laag in je bas en kick geeft ook problemen.
Sinds kort ben ik dr achter dat ik de kick beter kan boosten in het mid gedeelte, zodat ie feller klinkt en minder in het laag van je bass zit.

Met midsweep heb ik een hele simpele regel voor mezelf, de frequentieknopjes mogen NIET op dezelfde frequentie staan.

De prophecy klinkt ook vet trouwens voor bassen :D

Ikzelf ben dus geen liefhebber van de Novation Basstation, hij klinkt mij echt te iel. Een sh-101 is erg geschikt, maar probeer ook eens een dx-je (27,21 fb etc) die zijn echt heel bruikbaar , en bijv de solid bass die erin zit, is misschien wel vaak gebruikt, maar klinkt nog altijd lekker, en is wel zo te editten dat hij een iets andere klank krijgt. En ze kosten haast niks.

Awel was me een lekker basstopicje, bedankt voor jullie tips allemaal.
Ik heb er alvast wat van opgestoken. Een aantal vuistregels en geartips in men hoofd geflapperd.

De goede raad is misschien ook om steeds die bassline te kunnen horen in je hoofd die bij jouw bepaalde track waar je aan bezig bent, kan horen, om hem dan zo na te maken totdat je hem hebt - en dan liefst èèn die perfect in je mix past van in den beginne van bij de bron zonder al teveel EQ op de mengtafel.

Daarvoor is natuurlijk gepaste gear nodig en misschien niet eens het duurste of misschien soms een machien waarvan je niet eens verwachtte dat hij soms in deze klus zou slagen con brio.

Heb daarnet een mooi wollige bassline patch gemaakt met de sidstation en ben eens zeer nieuwsgierig hoe hij gaat passen in èèn of andere mix.

siejoe!:kroon:

Nog effuh 1 ding ,

Ook al is het een Kawai K1, een JP8000, een DX7 of een Novation Nova...Ik heb een K1 en een MS20 gehad en uit allebei kreeg ik goede bassen...
ELKE synth is te programmeren zodat het praktisch ELK geluid kan voorbrengen.

Als je snel zoekt naar kant en klare bassen, moet je gewoon een preset-bak nemen!

PEACE!
8>

Back