Roland SH-2000 - geen geluid

conso

Fold it
Heb na een jarenlange uitleen m'n Roland SH-2000 eindelijk terug, maar er komt geen geluid meer uit... =(

Ben technisch een totale noob, maar kon het niet laten om'm toch even open te schroeven :dubbel: om even de stofzuiger erop te zetten. Toen zag ik van onder het toetsenbordje een paars draadje komen dat niet (meer) gesoldeerd zit. Op het blokje waar andere draadjes gesoldeerd zitten is bij 'out' nog een vrije plek, en daaronder trouwens nog eentje waar 'g' staat (ground?)

Het servicebudget is voorlopig even op, maar ik heb wel een buurman die ik even zo'n enkel draadje zou kunnen laten (her)solderen. Maar moet dat draadje op die 'out' plek, en kan dit het probleem van 'geen geluid' uberhaupt mogelijk oplossen...? Zo niet dan wacht ik totdat ik weer een reparateur bezoek, maar anders waag ik het erop.

Attachments

• IMG_2090.jpg
    IMG_2090.jpg
    141,1 KB · Bekeken: 165
  • IMG_2092.jpg
    IMG_2092.jpg
    110,1 KB · Bekeken: 138
Laatst gewijzigd:
grote kans dat dat losse paarse draadje op het lege plekje genaamd out vast moet zitten.
lekker door de buur met de soldeerbout vast laten zetten.

:mega:

Heb na een jarenlange uitleen m'n Roland SH-2000 eindelijk terug, maar er komt geen geluid meer uit... =(

Ben technisch een totale noob, maar kon het niet laten om'm toch even open te schroeven :dubbel: om even de stofzuiger erop te zetten. Toen zag ik van onder het toetsenbordje een paars draadje komen dat niet (meer) gesoldeerd zit. Op het blokje waar andere draadjes gesoldeerd zitten is bij 'out' nog een vrije plek, en daaronder trouwens nog eentje waar 'g' staat (ground?)

Het servicebudget is voorlopig even op, maar ik heb wel een buurman die ik even zo'n enkel draadje zou kunnen laten (her)solderen. Maar moet dat draadje op die 'out' plek, en kan dit het probleem van 'geen geluid' uberhaupt mogelijk oplossen...? Zo niet dan wacht ik totdat ik weer een reparateur bezoek, maar anders waag ik het erop.

Hey bedankt Jeroen, dan vraag ik't hem van de week even!

Staat die 'g' hier trouwens voor 'ground' ?

Ah, dan moet ik'm die borrel helemaal pas na het solderen geven :)

Bij gebrek aan soldeer kan je het alvast testen (indien er behoorlijke zekerheid is dat die draad daar moet) door de draad even tegen de pin te houden. Let vanzelfsprekend wel op wanneer je een open apparaat aanzet!

als ik me niet vergis, dan is ook bij roland G de ground.
maar voor zover ik het op de foto kan zien heeft alleen de paarse draad aan out gezeten.als de mantel van de paarse draad ook loszit , dd,dan moet die zeer waarschijnlijk aan G..\

ik begin er ghelmaal van te stottteren..

:mega:

Ik heb ergens ooit de service manual gedownload, daarin staat de G voor ground, welke in ieder geval ook aan de sleeve van de connector moet zitten.

Attachments

• Roland SH-2000 Service Manual.zip
    3,7 MB · Bekeken: 170
Blijkt inderdaad dat ene draadje te zijn! Met de klep eraf, en af en toe het draadje er weer tegenaan zetten, kan ik er alvast lekker mee tekeer gaan (de buur is blijkbaar een paar dagen weg.)

Aan die ground lijkt trouwens niets gesoldeerd te zijn, al is het lastig 100% zeker te zijn zonder de SH helemaal uit elkaar te halen. Is dat een probleempunt?

Zolang als de eventuele losgeraakte grounddraad niet overal in je synth is gaan rondzwerven, kan een niet aangesloten ground geen kwaad. Mocht je echter abnormaal veel ruis hebben, of merken dat een bepaalde slider of draaiknop heel weinig tot geen invloed heeft, zou ik die niet aangesloten ground als eerste verdenken.

Maar als het erop lijkt dat er nooit iets aangesloten heeft gezeten, zal het wel OK zijn. Of het was een héél koude las. :)

Zolang als de eventuele losgeraakte grounddraad niet overal in je synth is gaan rondzwerven, kan een niet aangesloten ground geen kwaad. Mocht je echter abnormaal veel ruis hebben, of merken dat een bepaalde slider of draaiknop heel weinig tot geen invloed heeft, zou ik die niet aangesloten ground als eerste verdenken.

Maar als het erop lijkt dat er nooit iets aangesloten heeft gezeten, zal het wel OK zijn. Of het was een héél koude las. :)

Ah, fijn! Amper ruis en alle knoppen en sliders werken goed. (Nou ja, op een flipper na die is afgebroken. Maar die zijn nog gewoon als NOS te koop, en het is gelukkig van een van de sufste presets in deze synth.)

Hehe..., is eindelijk gesoldeerd en hij draait weer als een tierelier! :halleluja

Back