yamaha 01v96 of N12?

kox

Nieuwkomer
Hallo,

ik ben op zoek naar een opname mixer voor thuisgebruik. Mijn oog is gevallen op de N12 van yamaha, lijkt makkelijk in gebruik omdat de meeste instellingen met directe knoppen geregeld kan worden, en ook transportbuttons heeft voor DAW software.
deze mixer kost 1270 euro, maar voor 300 euro meer zou ik een 2e handse o1v96 kunnen kopen. deze heeft veel meer funcionaliteit maar wellicht overbodig...

Wat is wijsheid.....

Ik ken de o1v96 niet erg goed, maar als ik het zo zie dan krijg ik het gevoel alsof het een mixer is die vooral voor live situaties is bedoeld. Ik zie bijvoorbeeld niet het nut van zo'n beeldscherm op je mengtafel als er ook een computer naast staat. Je stuurt zo'n ding dan toch liever vanuit cubase aan zodat je niet op dat schermpje hoeft te gaan zitten pielen.
Ik zeg er wel bij dat ikzelf de N12 heb, en dat'ie me erg goed bevalt.
Er zitten ook wel minpunten aan: Bijvoorbeeld het aantal kanalen. 8 mono, 3 stereo. Het komt erop neer dat ik alsnog in cubase aan het mixen ben om groups te maken die ik vervolgens naar de N12 stuur. Ik had nou nuist gehoopt dat ik die rottige Cubase mixer niet aan zou hoeven raken omdat ik al het mix-werk op de N12 zou kunnen doen. Niet dus. Het zou voor jou geen probleem zijn wanneer je met weinig kanalen al goed uit de voeten kunt.

Ook is het jammer dat je de instellingen niet kunt opslaan. Je moet alle standen van knoppen en faders intekenen in een plattegrondje wanneer je ook over een half jaar nog wilt weten hoe je een bepaalde track had gemixed. Het werkt, maar het is toch een beetje raar.

Aangezien je niet schrijft wat je ermee wilt kan ik, hoe je werkt en wat je maakt, kan ik ik je er niet veel meer over zeggen!

Ik ken de o1v96 niet erg goed, maar als ik het zo zie dan krijg ik het gevoel alsof het een mixer is die vooral voor live situaties is bedoeld. Ik zie bijvoorbeeld niet het nut van zo'n beeldscherm op je mengtafel als er ook een computer naast staat. Je stuurt zo'n ding dan toch liever vanuit cubase aan zodat je niet op dat schermpje hoeft te gaan zitten pielen.
Ik zeg er wel bij dat ikzelf de N12 heb, en dat'ie me erg goed bevalt.
Er zitten ook wel minpunten aan: Bijvoorbeeld het aantal kanalen. 8 mono, 3 stereo. Het komt erop neer dat ik alsnog in cubase aan het mixen ben om groups te maken die ik vervolgens naar de N12 stuur. Ik had nou nuist gehoopt dat ik die rottige Cubase mixer niet aan zou hoeven raken omdat ik al het mix-werk op de N12 zou kunnen doen. Niet dus. Het zou voor jou geen probleem zijn wanneer je met weinig kanalen al goed uit de voeten kunt.

Ook is het jammer dat je de instellingen niet kunt opslaan. Je moet alle standen van knoppen en faders intekenen in een plattegrondje wanneer je ook over een half jaar nog wilt weten hoe je een bepaalde track had gemixed. Het werkt, maar het is toch een beetje raar.

Tsja wat is raar. Jij gebruikt de N12 om er OTB mee te mixen maar met dat idee is die mixer echt nooit ontworpen, dus dan moet je ook niet zeuren dat ie daar beperkt in is, vind ik. Bovendien is een N12 volledig digitaal en ondanks de goede kwaliteit ervan dient het ook geen enkel nut om te mixen met een N12 als je de beschikking hebt over de Cubase mixer; daar kan een N12 echt waar never nooit aan tippen.

Wat een N12 wel is, is een zeer goede totaaloplossing voor DAW recording in een kleine tot middel grote (home) studio. Wat dat betreft kan je je geld niet veel beter besteden. Dus als je lekker bezig wil gaan met recording in Cubase e.d. dan zou ik de N12 nemen en niet de 2e hands 01v96.

Back