Beeldscherminstellingen voor vermoeide ogen

responstijd

hoi waar zie je dat bij de instellingen? of moet je dat gewoon zien bij de specs van je monitor in de handleiding?

alex: binnenkort ga ik naar de oogarts, maar op zich zie ik heel goed, juist te goed denk ik. misschien dat ik dan een bril krijg juist om wat minder goed te zien of zo, zodat mijn ogen ontlast worden

hoi neen maar een beetje ruimte achter, was van plan er een lampje naast te zetten, maar er achter kan misschien ook

hoi neen maar een beetje ruimte achter, was van plan er een lampje naast te zetten, maar er achter kan misschien ook

Als je eerst CRT's had en nu platte schermen met maar een beetje ruimte erachter klopt het dan dat je schermen flink naar achteren verplaatst zijn?

Een paar suggesties voor het aansluiten en instellen van je schermen:
Gebruik een digitale (DVI/DisplayPort/HDMI) aansluiting in plaats van de analoge VGA plug. Sommige videokaarten/schermcobinaties geven een vrij onrustig beeld als ze via VGA aangesloten zijn.

Qua resolutie is de "native" resolutie van je TFT scherm de enige optimale. Andere resoluties geven een vager beeld (met als uitzondering de veelvouden van je native resolutie). Te kleine letters kan je oplossen door de DPI instelling van je scherm en/of de standaardlettertypes te vergroten.

Vrijwel alle TFT monitoren gebruiken een 60Hz panel, dus andere waarden instellen heeft weinig zin. Door de langere uitdooftijd is de refresh bij TFT's ook niet zo'n probleem als het vroeger bij beeldbuizen was.

Dat met het licht achter je scherm is hetzelfde principe als Ambilight bij de TV's. Dat werkt echt.
Je hebt ook een soort Ambilight voor bij je pc.. Een vriend van me had laatst van die ei-vormige bollletjes die mee kleuren met het scherm, zoals ambilight.

Verder helpt het volgensmij ook om de helderheid van je scherm te dimmen als je in een donkere omgeving werkt.

De helderheid van TFT-monitoren is - als ze uit de fabriek komen - inderdaad te fel. Die mag je gerust terugzetten. De responstijd van je monitoren kun je opzoeken in de productspecificaties die de fabrikant ter beschikking stelt.

responstijd van beide monitoren is 2ms, dus dat zit wel snor

de helderheid en derglijke 'flashy' instellingen staat heel erg dof (ik zet dat op 10 a 20 procent en experimenteer daar mee) maar toch blijf ik last ondervinden.

echt heel erg vreemd.

ik heb de indruk dat ik op mijn oude crt monitoren minder last heb, maar in principe zouden die oude crt bakken toch juist minder gezond moeten zijn voor de ogen?

Ik heb een tijdje geleden het proggie'tje f.lux ontdekt. Dit maakt de kleur van het beeldscherm een stuk 'warmer' 's avonds (en makkelijk te verwijderen als je het niet meer wilt gebruiken, of tijdelijk uit te schakelen).

Ik had zelf ook snel last van m'n ogen als ik te lang achter een beeldscherm zat, maar sinds ik dit gebruik is dat helemaal weg. Misschien is dit wat je zoekt?

Als je het 's avonds installeert en direct begint te gebruiken schrik je wel ff dat het scherm opeens zo 'rood' wordt, maar op lange termijn merk je alleen maar verbetering. Als ik het op dit moment bv. even uitzet raak ik bijna verblind door m'n monitor.

Back