Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ja dat had ik met cubase ook, cubase gebruikte ik al vanaf versie 1 op de atari st, maar toch heb ik ableton live 9 er naast gekocht toen die gereleased werd en binnen een paar dagen was ik verkocht en gebruik cubase sindsdien nog maar nauwelijks. Je kunt overigens gewoon een proefversie van ableton downloaden. Ableton live is enorm simpel te leren, stuk simpeler dan logic of cubase, dus de moeite waard om eens te proberen.

Ja, goeie tip!

Ik ben al zo "goed" in keuzes maken, komt hij weer! ;)

Hmm, interessant is het zeker. Ik zie die naam veel voorbij komen, ik zal ze beide checken.
Zelf heb ik niet voor bitwig gekozen omdat ik graag Max4Live wilde kunnen gebruiken en natuurlijk wilde ik de beschikking hebben over de waanzinnige glue compressor en herkenbare andere abelton live effecten. Ook is er veel meer beschikbaar voor ableton voor M4L met handige tools die je dan zelf niet hoeft te ontwikkelen. Ook handig dat bepaalde iPad apps kunnen werken met ableton, en natuurlijk de push controller die ik niet meer zou willen missen. Voor mij allemaal redenen om voor ableton te kiezen in plaats van bitwig.

Maar bitwig is zeker een interessante daw die snel in opkomst is. Dus dat komt dan uiteindelijk wel goed. Tegen die tijd kijk ik wel eens weer of het handig genoeg is voor mijn werkwijze :D.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen als je het allemaal gechecked hebt.

Zelf heb ik niet voor bitwig gekozen omdat ik graag Max4Live wilde kunnen gebruiken en natuurlijk wilde ik de beschikking hebben over de waanzinnige glue compressor en herkenbare andere abelton live effecten. Ook is er veel meer beschikbaar voor ableton voor M4L met handige tools die je dan zelf niet hoeft te ontwikkelen. Ook handig dat bepaalde iPad apps kunnen werken met ableton, en natuurlijk de push controller die ik niet meer zou willen missen. Voor mij allemaal redenen om voor ableton te kiezen in plaats van bitwig.

Maar bitwig is zeker een interessante daw die snel in opkomst is. Dus dat komt dan uiteindelijk wel goed. Tegen die tijd kijk ik wel eens weer of het handig genoeg is voor mijn werkwijze :D.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen als je het allemaal gechecked hebt.

Het leuke is dat je binnen Bitwig al vanalles kan doen waar je normaal max4live voor nodig had. Bijvoorbeeld parameters van een vst moduleren met lfo's of stepsequencers. En push werkt net zo goed in bitwig. Nagenoeg alle features zijn ondersteund en ze hebben zelfs nog wat extratjes gebouwd. Je kan het in javascript zelf verder extenden. Ipad apps heb je wel gelijk in denk ik, maar moet zeggen dat ik die nooit serieus nuttig gevonden heb binnen live. Touchable en livecontrol geprobeerd maar kon er niet aan wennen.

Enige wat ik nog echt mis is het groeperen van tracks, maar dat komt in 1.2 (ze zijn bij beta-5 dus zal niet al te lang meer duren)

Het leuke is dat je binnen Bitwig al vanalles kan doen waar je normaal max4live voor nodig had. Bijvoorbeeld parameters van een vst moduleren met lfo's of stepsequencers. En push werkt net zo goed in bitwig. Nagenoeg alle features zijn ondersteund en ze hebben zelfs nog wat extratjes gebouwd. Je kan het in javascript zelf verder extenden.
Klopt inderdaad, ze zijn erg goed bezig, maar we zijn dan inmiddels ook 2 jaar verder, toen was dat allemaal nog niet :), wel vind ik dat de M4L community echt lekker bezig is een ook groot is, voorbeeld, je koopt een TR8 of TB3 en dan weet je gewoon al op voorhand dat binnen no time een M4L device beschikbaar zal zijn in de community die alles automatiseert voor je in ableton. Dat zou je normaal allemaal zelf moeten doen en dat is gewoon wel fijn dat de community zo groot is dat je die dingen kado krijgt.

Maar ik ben zeker niet tegen bitwig, alleen het heeft mij nog net iets te veel hobby ontwikkel gehalte en zelf ga ik inmiddels toch wat meer voor de wat grotere communities omdat dat simpelweg veel tijd scheelt. (ook kwa leren, de tutorials op YouTube voor ableton zijn echt erg goed te noemen mede doordat zoveel mensen ableton gebruiken).

Maar zeker als je er voor open staat dan is bitwig een heel goed alternatief voor ableton. Maar goed, het is wat off-topic, misschien beter om daar over door te filosoferen in de bitwig thread.

Ontopic, er zijn mooie iPad apps beschikbaar voor de besturing van ableton live mocht iemand daar geinteresseerd in zijn :)

1 van de betere iPad apps voor control van ableton live (push achtige interface) is touchable

aangezien ik hier altijd zo positief ben over korg gadget, heb ik 1 van mijn korg gadget songs opgenomen en op youtube gezet, aangezien songs meer zeggen dan alleen maar wat woorden. Deze track is een ambient track waarin ik 11 gadget synths gebruik.

- Helsinki
- 5 Darwin synths (de Korg iM1 synth voor Korg Gadget)
- Chianmai
- Kiev
- London
- Berlin
- Dublin

De effecten komen uit de synths zelf plus een limiter en reverb over de master bus.

Wie heeft er nog meer een leuke song demo op de ipad?

http://www.youtube.com/watch?v=KkwcNApcnEg

Prachtig hoor! Ik heb de gadget maar ik moet wel even wennen aan de manier van werken hier omdat de sound gelijk echt veel krachtiger is dan waar ik aan gewend ben met de MAC (vooral audiobewerking en mixen van de sporen). Maar het werkt supersnel en het feit dat de projecten in ableton kunnen worden bewerkt-versierd is alleen maar perfect :okdan:

Ik krijg inspiratie hiervan :)

Prachtig hoor! Ik heb de gadget maar ik moet wel even wennen aan de manier van werken hier omdat de sound gelijk echt veel krachtiger is dan waar ik aan gewend ben met de MAC (vooral audiobewerking en mixen van de sporen). Maar het werkt supersnel en het feit dat de projecten in ableton kunnen worden bewerkt-versierd is alleen maar perfect :okdan:

Ik krijg inspiratie hiervan :)

ja de sound in de video is rechtstreeks opgenomen vanuit gadget, so what you hear is what you get in Gadget. Ik kan me voorstellen dat dat wel wat lastig is in het begin, maar je went er vrij snel aan om het aan te passen naar je eigen smaak. Aangezien het doodsimpel is om een preset van een synth in basis aan te passen met wat parameters kun je vrij snel de sound creeeren die je hoofd hebt.

Het blijft gewoon megasterk dat je met een tablet op vakantie liggend op een bootje in een meer in frankrijk zo'n song in elkaar kunt zetten met alleen een tablet in je handen en een koptelefoontje in. Meer portable dan dat wordt het gewoon niet :D

De export naar ableton is erg fijn aangezien gadget ook volledig pattern based is en naadloos op de pattern structuur van ableton aansluit. Zo kun je overal waar je maar bent je patterns maken en als je dat wilt altijd weer gebruiken in ableton. De synths in gadget zijn ijzersterk, hoewel ze flink versimpeld zijn kwa interface kun je er toch behoorlijk leuke patches mee programmeren.

Toch heb ik nog wel een waslijst aan wensen die in gadget toegevoegd zouden kunnen worden. Met name op het vlak van effecten is er nog wel de nodige winst te boeken. Maar op dit moment vind ik gadget toch wel de nummer 1 DAW voor de iPad. Het is overduidelijk dat dit een app is die geschreven is voor tablet gebruik. Het werkt gewoon erg handig.

Of als je een beetje avontuurlijk ben ga je gelijk door naar Bitwig

Ik vind Bitwig niet perse de logische evolutie vanaf Ableton. Het zijn (en blijven waarschijnlijk) andere producten waar de verschillen hem vooral in de details zitten. De keuze voor M4L vind ik juist een sterk punt omdat 3rd parties hier heel erg mooie plugins en oplossingen voor uitbrengen en Max/MSP is natuurlijk ook niet zo maar een product, daar zit behoorlijk wat kennis en historie.

Ik houd Bitwig geinteresseerd in de gaten maar tijdens mijn laatste poging kreeg ik Push, zelfs met support van Bitwig, onmogelijk 100% aan de praat in v1.1.x en had ik problemen met een aantal plugins (ze crashen mooi in de sandbox maar dat wil nog steeds wel zeggen dat ze het niet doen).

Ik kijk bij v2.0 nog wel een keer. Ben overigens erg benieuwd of Ableton achter de schermen een tegenoffensief aan het voorbereiden is voor v10 of dat ze stoĆÆcijns blijven. Grappige "strijd"! :)

ipad-pro-super-crop-100613284-large.png

Wie wil er als eerst beginnen met bitchen? :D

Technisch gaaf ding, maar voor mij te groot (en te duur, niet veel goedkoper dan een Apple laptop). Nu twijfel ik of ik dan maar een iPad Air 2 moet kopen, of moet wachten tot de 3 uitkomt.

Als je live met een pad in de weer wil zal het best wel fijn zijn met zoveel pix/resolutie.
In de studio weet ik het niet zo..

Als deze later ook een touch3D scherm krijgt, wordt het wel leuk. :)
Ik bedoel, nu is het alternatief die dure Wacom Cintiq (wat toch wel een heel mooi ding is...)

Ik denk dat er wel een hoop leuke dingen voor te bedenken zijn maar op zich is misschien een Microsoft Surface wel interessanter op dat specifiek gebied. Apple zou OS X developers moeten helpen hun apps te porten naar iOS met meer gedeelde libraries.

Gaaf ding natuurlijk. Misschien haal ik wel eentje als opvolging van mijn iPad 2. Weliswaar niet echt goedkoop maar ach, uitgesmeerd over de jaren dat ik hem gebruik valt dat ook wel weer mee.

De iPads worden hier al jaren goed gebruikt.

Mijn vrouw doet er veel werkgeraleerde zaken mee en ik gebruik hem voor van alles.
Ik heb onlangs mijn XP PC uit de studio verbannen omdat de iPad ook in mijn studiobehoeften voorziet.
Met de komst van iOS 9 kan dat alleen nog maar beter worden denk ik.

Toen onlangs mijn iMac een defecte grafische kaart bleek te hebben en ik hem dus een week kwijt was ondervond ik nauwelijks problemen omdat de belangrijkste zaken uitstekend met de iPad gedaan konden worden. Denk daarbij aan mailen, bankzaken, documenten etc..

Ik zie de iPad pro dan ook best zitten.
Een groter scherm en de mogelijkheid met een stylus nauwkeuriger te werken spreken mij wel aan.
Voor programma's als Lemur en Cubasis lijkt een groter scherm mij een verbetering, maar ook voor niet muziek gerelateerde toepassingen denk ik dat de iPad pro het gebruikersgemak vergroot.

Elders werd de Surface pro als alternatief genoemd, maar ik heb de laatste jaren hard mijn best gedaan om Windows uit mijn huis te bannen, dus een windows machine is geen optie meer voor me.
Een MacBook (Air) vind ik op zich wel een interessant apparaat al is het maar vanwege de aansluitingen, maar het gemis aan touchscreen maakt dat een iPad mijn voorkeur heeft.

De prijzen vind ik niet tegenvallen.
Niet dat ze nu goedkoop zijn, maar dat is de surface pro 3 ook niet.
Tot nu toe is elke uitgave aan een Apple product de prijs waard geweest en is de iPad pro wat mij betreft mijn volgende Apple aanschaf.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back