Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Nee, eigenlijk niet, ik gebruik meestal midi learn - de CC's op de generieke controllers blijven hetzelfde, maar binnen hetzelfde project blijven ze wel dezelfde synth aansturen. Ik kan nooit onthouden (misschien wel, maar dat wil ik niet moeten doen :D ) wat aan wat is toegewezen als 32 generieke knoppen elk 4 (ik zeg maar iets) parameters kunnen bedienen. ;)

Ja dat begreep ik inderdaad uit je verhaal, ik heb er 1 extra stap tussen. Die CC's op de generieke controllers zijn bij mij ook hetzelfde, maar ik doe geen midi learn op de instrumenten zelf. Ik heb dat gemapped in een 'mapper'. Dus bij ableton heb ik een M4L device ertussen waarin ik 8 of 16 Midi CC's kan mappen naar willekeurige andere CC's. Dus stel ik heb de generieke knop 1 op CC11 en de generieke knop2 op CC12, dan heb ik in de M4L device staan bij bijvoorbeeld Sylenth 1: dan CC11 gestuurd moet worden naar CC74 en CC12 naar CC76. Vervolgens sla ik die complete chain op als External instrument Sylenth 1 Mapped. En als ik die dan nodig heb sleep ik die in ableton en staat alles automatisch goed. voor die settings zonder dat ik daar ooit nog wat voor hoef te doen.

Je kunt hetzelfde doen voor combinaties van synths, of effecten of bijvoorbeeld een synth zoals diva waarin je dan de cutoff en reso aan knop 1 en 2 maps via die mapper en bijvoorbeeld de distortion van ableton en de delay / reverb aan andere knoppen. Dan heb je een gemixte setup die je weer onder een unieke naam wegschrijft bijvoorbeeld Diva Distorted Mapped. Heb je dan zo'n instrument nodig dan sleep je die op je scherm en klaar ben je.

In cubase doe ik praktisch hetzelfde, daar maak je dan 1 generic device waarin je de knoppen mappen van CC11 - 18, die map je daar naar de quick controls en dat save je als je default template voor cubase.
Vanaf dat moment is het doodsimpel, in de quick controls van een track in je cubase inspector kies je dan de parameter die gemapped moet worden en direct is die geautomatiseerd via je je controller. Dat slaat die op per song dus ineens heb je door de track te selecteren volledige controle tijdens je performance over die synth , vocals of effecten.

Het mooiste van deze werkwijze voor mij is dat je dit maar 1 keer hoeft in te stellen en daarna kun je het gebruiken zonder na te denken zo vaak je wilt in welk project dan ook en wat nog mooier is, is dat alles ineens via automation opgenomen en afgespeeld kan worden, daarnaast maakt het niet uit wat je gebruikt, hardware synths, hardware effecten, VST instrumenten, VST effecten, IPad synths, IPad Midi Apps. Het boeit niet meer dan, het zijn hulpmiddelen om je muziek te maken want alles werkt vanaf dat moment op de door jou vooraf ingestelde manier kwa werkwijze.

Zelf ben ik nog een aantal stappen verder gegaan door ook nog allerlei audio routings toe te voegen plus de integratie van meerdere controllers, maar het principe blijft hetzelfde. Wat je hiermee voorelkaar krijgt is dat je als muzikant niet elke keer meer tijd hoeft te besteden aan het koppelen van synths, controllers en hoe je audio routing loopt in je studio. Dat heb je allemaal eenmalig centraal geregeld via je DAW en is het een kwestie van slepen en je kunnen concentreren op het muziekmaken in plaats van het technische gedeelte eromheen, zeker als je een wat grotere setup gebruikt is dit echt superhandig vind ik.

Het is eenvoudig in te stellen, maar het moet wel in je werkwijze passen natuurlijk.

Misschien ben ik de enige, maar ik heb grote spijt dat ik zoveel geld in allerlei muziek apps heb gestoken. In de praktijk gebruik ik het nooit. Ik vind het gewoon niet lekker werken. Mede omdat de ipad niet altijd direct klaar ligt in de studio, dat ik geen ergonomische plek ervoor kan vinden en je niet goed meerdere knoppen tegelijk kan bedienen. Haalt het niet bij echte knoppen die gewoon klaar staan en aangesloten zijn

Ik heb destijds nano studio gekocht en het daarbij gelaten.

Hier word de iPad als laptop vervanger gebruikt, internet, mail, en Netflix etc.

Leek in het begin ook erg leuk, maar begon me toch al snel te irriteren aan de beperkingen van nano studio. Stop die energie dan liever meteen in de studio.

Toch heeft het zeker wel potentieel maar voor mij werkt het ook niet.

Ja dat begreep ik inderdaad uit je verhaal, ik heb er 1 extra stap tussen. Die CC's op de generieke controllers zijn bij mij ook hetzelfde, maar ik doe geen midi learn op de instrumenten zelf. Ik heb dat gemapped in een 'mapper'. Dus bij ableton heb ik een M4L device ertussen waarin ik 8 of 16 Midi CC's kan mappen naar willekeurige andere CC's. Dus stel ik heb de generieke knop 1 op CC11 en de generieke knop2 op CC12, dan heb ik in de M4L device staan bij bijvoorbeeld Sylenth 1: dan CC11 gestuurd moet worden naar CC74 en CC12 naar CC76. Vervolgens sla ik die complete chain op als External instrument Sylenth 1 Mapped. En als ik die dan nodig heb sleep ik die in ableton en staat alles automatisch goed. voor die settings zonder dat ik daar ooit nog wat voor hoef te doen.

Je kunt hetzelfde doen voor combinaties van synths, of effecten of bijvoorbeeld een synth zoals diva waarin je dan de cutoff en reso aan knop 1 en 2 maps via die mapper en bijvoorbeeld de distortion van ableton en de delay / reverb aan andere knoppen. Dan heb je een gemixte setup die je weer onder een unieke naam wegschrijft bijvoorbeeld Diva Distorted Mapped. Heb je dan zo'n instrument nodig dan sleep je die op je scherm en klaar ben je.

In cubase doe ik praktisch hetzelfde, daar maak je dan 1 generic device waarin je de knoppen mappen van CC11 - 18, die map je daar naar de quick controls en dat save je als je default template voor cubase.
Vanaf dat moment is het doodsimpel, in de quick controls van een track in je cubase inspector kies je dan de parameter die gemapped moet worden en direct is die geautomatiseerd via je je controller. Dat slaat die op per song dus ineens heb je door de track te selecteren volledige controle tijdens je performance over die synth , vocals of effecten.

Het mooiste van deze werkwijze voor mij is dat je dit maar 1 keer hoeft in te stellen en daarna kun je het gebruiken zonder na te denken zo vaak je wilt in welk project dan ook en wat nog mooier is, is dat alles ineens via automation opgenomen en afgespeeld kan worden, daarnaast maakt het niet uit wat je gebruikt, hardware synths, hardware effecten, VST instrumenten, VST effecten, IPad synths, IPad Midi Apps. Het boeit niet meer dan, het zijn hulpmiddelen om je muziek te maken want alles werkt vanaf dat moment op de door jou vooraf ingestelde manier kwa werkwijze.

Zelf ben ik nog een aantal stappen verder gegaan door ook nog allerlei audio routings toe te voegen plus de integratie van meerdere controllers, maar het principe blijft hetzelfde. Wat je hiermee voorelkaar krijgt is dat je als muzikant niet elke keer meer tijd hoeft te besteden aan het koppelen van synths, controllers en hoe je audio routing loopt in je studio. Dat heb je allemaal eenmalig centraal geregeld via je DAW en is het een kwestie van slepen en je kunnen concentreren op het muziekmaken in plaats van het technische gedeelte eromheen, zeker als je een wat grotere setup gebruikt is dit echt superhandig vind ik.

Het is eenvoudig in te stellen, maar het moet wel in je werkwijze passen natuurlijk.
Misschien kan een mod dit afsplitsen en een "het grote midi-controller topic" aanmaken... :eureka:

Ik gebruik trouwens deze...
CMCQC1.jpg

... om Quick Controls te besturen. :okdan:

Maar ehm, die werken toch per track, dacht ik? Kan jij daar parameters van verschillende tracks tegelijk mee aansturen? En meer dan 8 (tegelijk)?
- omdat je zei dat je een hoop midi controllers hebt, en als dat jouw enige werkwijze is in Cubase dan zijn meer dan 8 knoppen toch nutteloos? -

Misschien kan een mod dit afsplitsen en een "het grote midi-controller topic" aanmaken... :eureka:

Ik gebruik trouwens deze...
CMCQC1.jpg

... om Quick Controls te besturen. :okdan:

Maar ehm, die werken toch per track, dacht ik? Kan jij daar parameters van verschillende tracks tegelijk mee aansturen? En meer dan 8 (tegelijk)?

ja, dat zijn wel erg mooie controllers,

Ja ik kan meerdere tracks tegelijk besturen in ableton, maar in cubase kon ik dat volgens mij ook (is al lang geleden) door met shift (of control) ingedrukt meerdere tracks tegelijk op record of afluisteren te zetten, net zoals je dat doet als je met 1 keyboard bijvoorbeeld 2 vst's tegelijk wilt spelen. Als je er niet uitkomt laat maar even weten, dan check ik het wel even in cubase

ja, dat zijn wel erg mooie controllers,

Ja ik kan meerdere tracks tegelijk besturen in ableton, maar in cubase kon ik dat volgens mij ook (is al lang geleden) door met shift (of control) ingedrukt meerdere tracks tegelijk op record of afluisteren te zetten, net zoals je dat doet als je met 1 keyboard bijvoorbeeld 2 vst's tegelijk wilt spelen.
Shift of control is niet nodig, gewoon overal het monitor knopje aanzetten... ;)
Maar dan gebruik je toch nog steeds diezelfde 8 knoppen? En dan gaat 1 dezelfde knop toch meerdere parameters veranderen?

Shift of control is niet nodig, gewoon overal het monitor knopje aanzetten... ;)
Maar dan gebruik je toch nog steeds diezelfde 8 knoppen? En dan gaat 1 dezelfde knop toch meerdere parameters veranderen?
Voor monitor kan dat wel inderdaad, maar record moest voorheen altijd met shift of control (maar kan zijn dat ik in de war ben met ableton wat betreft die shift en control, ik gebruik nu al zo'n lange tijd ableton en cubase start ik alleen nog maar op voor samenwerkingsprojecten indien nodig of als ik een oud project nodig heb)..

Dat van 1 knop meerdere parameters klopt, maar dat los je dat natuurlijk op in je project, Je zet dan bijvoorbeeld op synth 1 quick control 1 en 2 naar de cutoff en reso in, en op synth 2 zet je quick control 3 en 4 op cutoff en reso (en laat je 1 en 2 leeg).

Nu record aan of monitor op beide synths, en nu kun je in realtime met je hardware knop 1 en 2 de cutoff reso van synth 1 bedienen en knop 3 en 4 de cutoff en reso van synth 2.

Ik gebruik dit zelf in ableton door bijvoorbeeld een roland jp8080 dan te mappen naar de push controller, dan heb ik een instrument chain gemaakt die bestaat uit de JP8080 - Distortion, EQ, delay en Compressor.
Dan heb ik draaiknop 1 en 2 naar de jp8080 gemapped voor de cutoff en reso, draaiknop 3 voor het distortion effect eroverheen, draaiknop 4 naar de naar de delay, en 5-8 voor eq en compressie. De stepsequencer van de push zit er onder, en de mute knoppen onder de draaiknoppen kan ik de effecten mee aan en uitzetten.

Dus op dat moment heb ik in 1 controller de controle over een hardware synth en meerdere effect apparaten plus een gekoppelde stepsequencer. Super handig!

Voor monitor kan dat wel inderdaad, maar record moest voorheen altijd met shift of control.
Niet meer sinds v7 in ieder geval. ;)

Dus op dat moment heb ik in 1 controller de controle over een hardware synth en meerdere effect apparaten plus een gekoppelde stepsequencer. Super handig!
Ik dacht dat de werkwijze die je beschreef voor Cubase een alternatief was voor die in Ableton, maar niet dus. Je hebt mijn vraag nog steeds niet echt bevestigd, maar ik concludeer dat als je enkel QC's in Cubase gebruikt, je dus maar 8 fysieke knoppen in totaal kan gebruiken....

Ik dacht dat de werkwijze die je beschreef voor Cubase een alternatief was voor die in Ableton, maar niet dus. Je hebt mijn vraag nog steeds niet echt bevestigd, maar ik concludeer dat als je enkel QC's in Cubase gebruikt, je dus maar 8 fysieke knoppen in totaal kan gebruiken....
Ik zie niet echt verschil tussen het gebruik van 8 knoppen in ableton of in cubase, maar waarschijnlijk begrijpen we elkaar totaal niet en praten we compleet langs elkaar heen, dus we laten het er maar bij dan :D

Ik zie niet echt verschil tussen het gebruik van 8 knoppen in ableton of in cubase, maar waarschijnlijk begrijpen we elkaar totaal niet en praten we compleet langs elkaar heen, dus we laten het er maar bij dan :D
Misschien hebben we inderdaad een communicatieprobleem, want ik las dit:
(en vermoedelijk heb ik behoorlijk wat meer controllers in de studio staan, waardoor dit probleem nooit een issue is voor mij).
Bedoelde je dan enkel keys met die "behoorlijk wat meer controllers"? Want anders worden al die draaiknoppen/sliders (hoeveel zijn het er in totaal?) niet gebruikt.... enkel 8 in totaal.

Misschien hebben we inderdaad een communicatieprobleem, want ik las dit:

Bedoelde je dan enkel keys met die "behoorlijk wat meer controllers"? Want anders worden al die draaiknoppen/sliders (hoeveel zijn het er in totaal?) niet gebruikt.... enkel 8 in totaal.

De voorbeelden met 8 knoppen die ik gaf zijn versimpeld en lijken in de verste verte niet op hoe ik de integratie heb. Ik gebruik meerdere dedicated midi controllers, naast een push die naast mijn toetsenbord staat voor het pc scherm. Daarnaast gebruik ik uiteraard ook de Midi Master control functies op de synths die ik heb, bijvoorbeeld op de virus ti kun je naar een external mode schakelen waarin je kan kiezen uit verschillende zelf te definieren configuraties voor je knoppen mapping naar je DAW. En zo zijn er meer synths die dat kunnen. De dedicated midi controllers bevatten alleen draaiknoppen en sliders.

Voordat ik op ableton overstapte had ik de nodige midi controllers gemapped binnen cubase, dus ik weet dat het min of meer dezelfde mogelijkheden biedt als in ableton. Het grote voordeel van ableton is dat je instrument chain configuraties kan opslaan, wat in cubase niet kan op die manier. Maar het bedienen van alle apparaten (tegelijk) in je studio via midi controllers in cubase kan wel degelijk.

Maar goed, zoals ik al zei, we praten waarschijnlijk langs elkaar heen of en waarschijnlijk antwoord ik vanuit een bepaalde werkmethode binnen een DAW omgeving die jij niet gebruikt of herkent. Dat geeft niets natuurlijk, iedereen werkt op zijn eigen manier. Maar aangezien dit toch met name de iPad thread is en mijn oorspronkelijke reactie was dat de opmerking dat iPad apps niet echt een hardware gevoel hadden naar mijn mening voor veel apps opgelost kan worden via het eenvoudig mappen van een of meerdere midi controllers, zijn we nu veel te veel off topic aan het gaan en komen we er toch niet uit door de miscommunicatie, dat komt soms voor en dat maakt ook niet uit natuurlijk :)

Ja... je hebt gelijk, terug naar de iPad!!
Maar ik vond het wel interessant.

Ik bedenk juist dat een nieuwe iPad Air 2 kopen beter NU ofwel binnen een half jaar (ofzo) gebeurt! Omdat die binnenkort ook met iOS 9 gaan geleverd worden en er zijn muziek-apps die daar nog niet of niet goed mee werken.

Ik bedenk juist dat een nieuwe iPad Air 2 kopen beter NU ofwel binnen een half jaar (ofzo) gebeurt! Omdat die binnenkort ook met iOS 9 gaan geleverd worden en er zijn muziek-apps die daar nog niet of niet goed mee werken.

Je kunt sinds gisteren de iPad al upgraden naar IOS9, ik heb dat nog maar niet gedaan omdat de ervaring leert dat de helft van je apps dan ineens niet meer helemaal stabiel werkt :D

Ik had overigens 49 app updates al, dus er wordt al massaal geupdate in app land.

Iemand hier al naar ios9 overgestapt en al wat ervaring met zijn muziek apps op ios9?

Quif, nope, ik denk dat ik nog even bij 8 blijf voor mn IpadAir.
Heb ook een Ipad1 en die heb ik (stom!) een keer geupdate en nu is hij zo traag als een tang. Oke, Gen1..

Echt vet die iPad ald controller voor de JX8P. WOW, kan niet meer stoppen met tweaken, zo chill dat ding op je schoot en patches maken.

ik ben over op ios 9 nu.

Werkt tot nu behoorlijk goed op het eerste gezicht, op 1 ding na (dat wist ik overigens voor het updaten al). Audiobus werkt nog niet echt stabiel en foutloos. er is een nieuw autorisatie mechanisme in io9 waarbij je apps die met elkaar praten toegang moet verlenen (eenmalig). Audiobus ziet dus geen compatible apps meer. De workaround is nu dat je de app eerst opstart buiten audiobus en pas daarna in audiobus toekent. Dan werkt het. Maar ook dan verliest hij nog wel eens de verbinding met de app. Er komt een nieuwe versie van audiobus op korte termijn die dat oplost.

De korg apps zijn allemaal geupdate en werken nu op ios 9.

Ik moet zeggen dat ios 9 behoorlijk indrukwekkend is kwa update. De multiscreen is echt wel vet. Ook gaaf dat je filmpjes gewoon in een venster kan draaien terwijl je gewoon doorwerkt op de ipad. Er staan wel filmpjes op youtube waarin alle nieuwe dingen worden uitgelegd. ook het 50 hidden features filmpje van ios 9 is wel een aanrader, daarin zitten behoorlijk wat handige tips. Zoals bijvoorbeeld je toetsenbord omzetten naar een touchpad via een gesture.

iOS 9 hangt regelmatig heel lang als ik hem unlock, daarna kan ik hem wel weer inlokken maar hij is echt even 20 seconden weg (iPad Mini 2)

Ik zou altijd even wachten op de 9.0.1, 9.0.2 update maar deze versie is wel beter getest dan iOS 7 en 8 aangezien er al enkele miljoenen mensen op de open betas zaten.

audiobus voor ios9 is er nu. Deze werkt tot nu toe goed :)

Guys, ik ben op zoek naar een goede audio/midi interface voor de iPad die ook kan opladen. Volgens mij is de keuze dan tussen Alesis en Focusrite. De Alesis werkt op 16 bits, de Focusrite iTrack dock doet wel 24 bits, maar heeft alleen een USB midi interface. Ik heb eigenlijk twee vragen, zie ik een oplossing over het hoofd? En welke USB midi interfaces werken probleemloos met de Focusrite?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back