quifster
Gepokt en gemazeld
Nee, eigenlijk niet, ik gebruik meestal midi learn - de CC's op de generieke controllers blijven hetzelfde, maar binnen hetzelfde project blijven ze wel dezelfde synth aansturen. Ik kan nooit onthouden (misschien wel, maar dat wil ik niet moeten doen) wat aan wat is toegewezen als 32 generieke knoppen elk 4 (ik zeg maar iets) parameters kunnen bedienen.
![]()
Ja dat begreep ik inderdaad uit je verhaal, ik heb er 1 extra stap tussen. Die CC's op de generieke controllers zijn bij mij ook hetzelfde, maar ik doe geen midi learn op de instrumenten zelf. Ik heb dat gemapped in een 'mapper'. Dus bij ableton heb ik een M4L device ertussen waarin ik 8 of 16 Midi CC's kan mappen naar willekeurige andere CC's. Dus stel ik heb de generieke knop 1 op CC11 en de generieke knop2 op CC12, dan heb ik in de M4L device staan bij bijvoorbeeld Sylenth 1: dan CC11 gestuurd moet worden naar CC74 en CC12 naar CC76. Vervolgens sla ik die complete chain op als External instrument Sylenth 1 Mapped. En als ik die dan nodig heb sleep ik die in ableton en staat alles automatisch goed. voor die settings zonder dat ik daar ooit nog wat voor hoef te doen.
Je kunt hetzelfde doen voor combinaties van synths, of effecten of bijvoorbeeld een synth zoals diva waarin je dan de cutoff en reso aan knop 1 en 2 maps via die mapper en bijvoorbeeld de distortion van ableton en de delay / reverb aan andere knoppen. Dan heb je een gemixte setup die je weer onder een unieke naam wegschrijft bijvoorbeeld Diva Distorted Mapped. Heb je dan zo'n instrument nodig dan sleep je die op je scherm en klaar ben je.
In cubase doe ik praktisch hetzelfde, daar maak je dan 1 generic device waarin je de knoppen mappen van CC11 - 18, die map je daar naar de quick controls en dat save je als je default template voor cubase.
Vanaf dat moment is het doodsimpel, in de quick controls van een track in je cubase inspector kies je dan de parameter die gemapped moet worden en direct is die geautomatiseerd via je je controller. Dat slaat die op per song dus ineens heb je door de track te selecteren volledige controle tijdens je performance over die synth , vocals of effecten.
Het mooiste van deze werkwijze voor mij is dat je dit maar 1 keer hoeft in te stellen en daarna kun je het gebruiken zonder na te denken zo vaak je wilt in welk project dan ook en wat nog mooier is, is dat alles ineens via automation opgenomen en afgespeeld kan worden, daarnaast maakt het niet uit wat je gebruikt, hardware synths, hardware effecten, VST instrumenten, VST effecten, IPad synths, IPad Midi Apps. Het boeit niet meer dan, het zijn hulpmiddelen om je muziek te maken want alles werkt vanaf dat moment op de door jou vooraf ingestelde manier kwa werkwijze.
Zelf ben ik nog een aantal stappen verder gegaan door ook nog allerlei audio routings toe te voegen plus de integratie van meerdere controllers, maar het principe blijft hetzelfde. Wat je hiermee voorelkaar krijgt is dat je als muzikant niet elke keer meer tijd hoeft te besteden aan het koppelen van synths, controllers en hoe je audio routing loopt in je studio. Dat heb je allemaal eenmalig centraal geregeld via je DAW en is het een kwestie van slepen en je kunnen concentreren op het muziekmaken in plaats van het technische gedeelte eromheen, zeker als je een wat grotere setup gebruikt is dit echt superhandig vind ik.
Het is eenvoudig in te stellen, maar het moet wel in je werkwijze passen natuurlijk.
) wat aan wat is toegewezen als 32 generieke knoppen elk 4 (ik zeg maar iets) parameters kunnen bedienen.