Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Da's al beter. :D

Ik zie dat er al een virtuele Casio VL-tone is. ;)

Op zich zou het best interessant zijn eigen apps te maken voor je spullen.
Een VC-2 editor of een editor voor de PLG150an lijken me best interessant.

Aurora HD ook maar gekocht, komt er toch wel een keer van, dus waarom mezelf pijnigen door langer te wachten :)

Heb wel even zitten dubben, prijs is hoog in vergelijking met andere apps, maar ik heb toch liever tools om tracks te schrijven, en dan op de PC verder, dan apps om een track helemaal af te maken. Ik ga daarom niet voor de multitrackers zoals Studio HD, Sonoma Wire works. Ik denk dat de I-pad (versie 1) net even te weinig power heeft. Aantal effecten per spoor is wat mager.

Leuk hoor een Core MIDI hardware interface, maar $ 180 voor een 2 in/2 out midi interface lijkt mij toch redelijk overdreven.

Bovendien begrijp ik nog niet helemaal de toegevoegde waarde op andere midi interfaces die ondertussen als compatibel getest zijn.

http://www.iconnectmidi.com/

Ik lees net dat er een Fairlight CMI app in de maak is, inclusief de originele user interface. Coole shit. Wie had kunnen bedenken 20 jaar geleden dat je een Fairlight op zo'n kleine computer zou kunnen draaien.

De laatste tijd let ik steeds meer op de producenten van de apps dan de apps zelf.

Er staan aardig wat apps op mijn ipod waar na het uitbrengen nooit meer naar omgekeken is door de fabrikant.
Randgrid bijv. is totaal verlaten
of Pocketsynth

Ook word van sommige apps enkel nog aandacht besteed aan de ipAd versie
Isequence vind ik dat doen.

Of zoals Amidio die constant nieuwe apps uitbrengt maar de bestaande nooit afmaakt of update. (pas 1 app heeft ios 4.0)

ik vind eigenlijk ontwikkeling, bugfixes, updates en support net zo, misschien zelfs meer,
belangrijk dan de app zelf

Leuk hoor een Core MIDI hardware interface, maar $ 180 voor een 2 in/2 out midi interface lijkt mij toch redelijk overdreven.

Bovendien begrijp ik nog niet helemaal de toegevoegde waarde op andere midi interfaces die ondertussen als compatibel getest zijn.

http://www.iconnectmidi.com/

Of de iKnob is ook zo'n overpriced accesoire vind ik....

Ik kijk ook naar update data.
Ik ben in dit opzicht erg blij met Midi Touch. Wat mij betreft een uitstekende MIDI controller.
Het maken van eigen controllers is erg simpel en ik vind het erg prettig werken.

De ontwikkelaars blijven voortdurend in contact met hun cliënten en luisteren naar hun ideeën, klachten en suggesties. Er zijn nu al een paar updates geweest waarin deze zijn verwerkt en ze waren ook erg snel met Core MIDI nade iOS update.
Daar de controllers van Midi Touch alleen program changes en CC's kunnen verzenden/ontvangen is er gevraagd of RPN/NRPN niet mogelijk zou zijn en of er niet ook een PitchBender mogelijk is en deze zullen in een volgende update zitten.

Er zit op elk gebied een hoop bagger tussen de apps en ik vind het zoeken in iTunes nu ook niet de meest eenvoudige bezigheid. 'Muziek' is bij apple een nogal breed begrip en dat geldt voor meer categorieen in iTunes.
Gelukkig kun je je voor de prijs van een gemiddelde app nog eens misser veroorloven, hoewel ik tot nu toe slechts van twee apps spijt heb.

groet

Tom

Hey, wel "ultra high speed" he? :D dus wel ehm... 31,250 kbps. Nee wat zeg ik, wel twee keer die snelheid zelfs, want hij heeft twee poorten.

Nee dat is echt puur buzz word marketing. Helemaal niks aan dat ding is "ultra high speed", per definitie al niet, want het is een midi interface. Het enige dat mogelijk opmerkelijk is aan deze interface, is dat hij op twee hosts tegelijk aangesloten kan worden. Maar voor die prijs koop je twee class compliant interfaces en een hele patchbay zo ongeveer.

Ik heb ontdekt dat je in Aurora in real time alleen kan spelen, maar geen gespeelde noten kan opnemen, dat moet altijd via de step/grid sequencer.

En ook heel gek: nootlengte is gekoppeld aan pattern lengte, als je 1/16 noot kiest heb je een 1 bar pattern op het scherm, hele noten is een 4 bar pattern. Je hebt altijd 16 vakjes per pattern op het scherm, dus als je 1//16 noot kiest, dan heb je 4 posities tussen 2 tellen. Bij 1/8 (of 1/4, ik heb de I-pad nu niet in de buurt) heb je 2 posities tussen 2 tellen, en bij 1 noot maar 1 positie, op de tel.

Lange noten spelen dus "langzaam", af, met korte noten kan je meer de timing variëren. Hiermee is het sequencen een beetje statisch. In een pattern meerdere nootlengtes kan niet. Binnen de synth/sampler kan je met de ADSR envelop de lengte nog wel beïnvloeden, en misschien kan je dit automaten om patterns wat dynamischer te maken. Ik heb ook geen swing functie kunnen vinden. Velocity per noot is er ook niet, alles met hetzelfde volume.

Ik heb er tot nu toe pas 1 avond mee gewerkt, ik weet nog niet of het echt een beperking is.

De menu structuur en implementatie van het touch screen is soms inconsequent, om een geopend menu weg te krijgen moet je de ene keer op knopje "done" drukken, dan weer buiten een menu blokje, of een 2e keer op dezelfde knop. Even wennen.

Er is een keyboard afgebeeld, maar deze is alleen bedoeld om te transponeren.

Kortom, op zich een hele aardige app, maar ik vind dat door bovenstaande kenmerken Aurora wel erg duur is, rond de 30 euro. Ik had er eigenlijk meer van verwacht. Ik hoop dat er door updates meer functionaliteit aan de app wordt toegevoegd.

Hm....ik wacht nog wel even met Aurora. :(

Mijn miskoop is S1MIDItrigger.
Hoewel ik het er mooi uit vind zien en het naast PC en CC ook sysex aankan, lukt het mij vooralsnog niet om er een instrument mee aan te sturen. Gelukkig lijkt de ontwikkelaar wel te luisteren en regelmatig met bugfixes te komen, dus wie weet is mijn € 2,39 niet helemaal weggegooid geld. ;)

Touchosc vind ik er ook erg interessant, maar deze lijkt vooralsnog geen Core MIDI noch de camera connection kit te ondersteunen.

groet

Tom

Idd. de verdeling van de apps in de store is nogal vaag,
zo kunnen teken/grafische app enkel onder "fotografie" of
onder "amusement".
Zoeken tussen alle scheetapps, pratende schilpadden en
"deel je favoriete steen op twitter-apps.

Een paar misschien niet heel bijzondere maar zeker ondergewaardeerde
apps vind ik de

DXi app (fm-dx7),
en ook zeker FingerBeat gebruik ik veel
laatste aanraders vind ik de
Toro Mini synth en FunkBox

De DXi app is inderdaad mooi, lekker overzichtelijke FM synth met 4 operators, leuk om hiermee FM synthese onder de knie krijgen. Ook nog wat effecten en een sequencer.

Nlog (free version), de synth klinkt wel lekker, maar ik kan niet zoveel met de presets, net even te weird, sound heeft (in de verte...) wat weg van Absynth. Nog te weinig mee gedaan, alleen wat pingelen.

Je kan in sommige synths audio output opnemen in een wave bestand, alleen is dan vaak de loop niet mooi ingedeeld. De loop is dan niet te gebruiken in Looptastic. Output van b.v. Electribe is wel direct als loop bruikbaar (even los gezien van de file transfer naar Looptastic, dat moet via Itunes op PC)

Ideaal zou zijn als er voor de I-pad een wave editor is waarin je audio niet ziet afgebeeld in seconden, maar in beats en bars, en BPM (zoals in Recycle). Je kan dan opgenomen audio mooi trimmen aan het begin, en het einde goed bepalen, op het einde van een bar. Zover ik weet is deze app er nog niet, alleen Reforge, AudioView, TwistedWave.

De Argon synth is ook wel aardig geloof ik: http://iphone.icegear.net/

En Thumbjam is mooi, zit echt bomvol met toonschalen, handig.

De integratie tussen Looptastic en Studio HD is interessant, een set opbouwen in Looptastic, en deze performance verder lineair uitwerken in Studio HD. Eigenlijk zoals Abelton dat ook heeft. Op het forum op de website van Sound Trend lees ik dat er nog wat bugs (o.a. automatisch BPM bepalen) zitten in studio HD. Ik wacht op de update. Klopt het dat Studio HD wat weg heeft van Acid op PC?

Laatst gewijzigd:
in looptastic valt weinig te editten idd.

wel vind ik die performance opname heel handig

want altijd als je gewoon maar wat probeert komen mooie dingen naar voren die je tijdens een bewuste opname net iets minder doet.
ik wel tenminste....
maar looptastic neemt gewoon alles op en kun je achteraf beslissen

Deins: mooie tips: FingerBeat, Toro Mini synth, FunkBox. Ik heb even gekeken, ziet er veelbelovend uit, en kleine prijsjes. Deze 3 had ik nog niet gevonden in de app store, ook niet onderaan in de verwijzing "kopers van deze app kochten ook". Funkbox heeft swing functie, en kan midi exporteren. Ontwikkeling v1 is gestopt, ze gaan verder met v2, ik ben benieuwd.

Looptastic: achteraf een performance opslaan is inderdaad ideaal. Jammer dat er geen left/right panning per spoor mogelijk is, moet je dan van te voren in de loop zelf regelen (beetje primitieve oplossing, liever niet....), of later in studio HD.

En ik vraag me af, kan je opgenomen performances die je afspeelt overdubben, dus ergens oppakken en wijzigingen aanbrengen, en b.v. langer maken, opslaan en dan opnieuw afspelen? Ik heb dit nog niet geprobeerd.

edit: check ook Chippad, tool om met loops glitches te maken: http://earsmack.com/

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back