Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Vind het ook gaaf, daarnietvan, maar om te zeggen dat die Korg (module neem ik aan) app innovatief is?? meh.

nogmaals, erg cool voor op locatie, en zelfs live misschien, maar voor in de studio zie ik niets wat je met VSTi's al jaren kan.

Voor de duidelijkheid, met innovatief op de IPAD bedoel ik m.n. dat je door de interface andere creatieve resultaten komt dan met de muis. Dus eigenlijk gewoon iets kunnen aanraken waardoor het meer een instrument wordt ipv (nog) een computer.
ok duidelijk :)

dat hangt van je gebruik af inderdaad, 1 van mijn ipads hangt als insert effect aan de korg kronos bijvoorbeeld. Dus alles wat ik op de korg kronos doe gaat altijd eerst door de iPad heen en weer terug naar de kronos en dan pas naar de outs van de kronos. Waardoor het een geintegreerd onderdeel is (ook omdat dat via usb rechtstreeks op een kronos kan). Zeker bij apps als effectrix in combinatie met bijvoorbeeld shimmer delays krijg je dan hele creatieve resultaten zonder dat je ook maar een computer nodig hebt.

Een andere iPad wordt meestal lemur op gebruikt en heeft allerlei zelf geprogrammeerde midi controllers voor mijn vst synths en daws. Mede doordat je al je midi controllers zelf kan programmeren vind ik dat wel een creatieve toevoeging in studios.

Maar als je inderdaad alleen af en toe eens een iPad synth opstart dan kan dat net zo goed doen op een computer, heb je inderdaad geen iPad nodig.

Na al die jaren sinds deze thread gestart is zijn er talloze apps bijgekomen. Heel veel is gewoon speelgoed en leuk voor even, maar uiteindelijk blijft er afhankelijk van je eigen gebruik een aantal apps over die je steeds weer gebruikt. Ik ben wel benieuwd welke apps nu jullie favorieten zijn, wie weet zit er nog 1 bij die voor mij ook interessant is.

Mijn huidige lijstje is als volgt (ik heb natuurlijk veel meer apps, maar deze zijn wat mij betreft must haves voor een muzikant).

Tools:
Tabfinder: geweldige app om snel songteksten met akkoorden te kunnen vinden. Als je de betaalde versie hebt kun je de songteksten met akkoorden lokaal opslaan
Audiobus: noodzakelijke app om inputs (mic, realtime, synth apps, etc) te kunnen verbinden met 1 of meer effecten en sturen naar een output (zoals de stereo outs, of een daw, of een sampler, etc)
Lemur: kun je makkelijk je midi editors mee maken
FastPdf: gebruik ik voornamelijk voor score sheets (notenschrift)

Synths:
Nave: wavetable synthesizer
PPG Wavegenerator: Wavetable synthesizer die ook plaatjes naar osc modellen kan omzetten
Animoog: Synth van moog
Korg Gadget: DAW met synths om snel mockups te maken van je ideetjes
Korg MS-20: ms20 synth met als extra automation per knop
Korg Polysix: polysix synth met als extra automation per knop
Korg Electribe: de electribe maar dan op je ipad

Effecten:
Crystalline: geweldig delay effect, met name zeer geschikt voor de ambient muzikant
Effectrix: realtime loop vervormer, van glitch tot distortion
Moog filtraton: moog filter
LiveFX: soort van kronos kaos pad+ (helaas niet al te stabiel onder os8.1, wel onder os 7)

Apps:
Werkbench: fun sampler, erg krachtig en snel resultaat. 1 van mijn meest favoriete apps
LoopyHD: handig om als looprecorder te gebruiken
StepPolyArp: enorm krachtige arpeggiator met name geschikt om als aansturing te gebruiken voor je hardware synths
Genome midi sequencer: step based midi sequencer

http://www.sugar-bytes.de/content/products/WOW2IOS/index.php?lang=en

Dit is ook wel een cool appje voor op je iPad.

1415929576_wow-filterbox-sugar-bytes.jpg

Werken alle docking stations nog onder iOS8?
Zit er aan te denken eentje aan te schaffen voor de iPad2.

op zich werkt het wel maar bij mijn iodock1 heb ik regelmatig last van hangende noten ondanks een update van de software ervoor. Als ik dit probleem niet zou hebben, zou ik mogelijk ook denken aan de Korg app, nu twijfel ik want dan zou ik ook een andere midi aansluiting moeten aanschaffen om t echt goed werkbaar te houden.

Dat soort oplossingen heb ik al liggen waar het mij om gaat is dat de iPad in een dock zit met wat handige functies.

Misschien zelf maar een dock creëren met een ipad en iconnectivity MIDI+4 erin. Dat geeft wel de meeste flexibilitiet denk ik. :)

Is alleen een controller toch?

Zijn er ook dusdanige apps die gewoon samples/ loops/ midi (instelbaar naar een virtuele midi port) afspelen?

Ik ben op zoek naar de Griffin Studio Connect HD. Dit is de enige fatsoenlijke IO dock die ik heb kunnen vinden, die ook geschikt is voor de iPad Air en waarbij je je iPad niet uit de hoes hoeft te halen.

Alleen, ik kan dus nergens vinden of hij al te koop is, of wanneer hij uitkomt.

Weet iemand hier iets over?

Geen idee. Keek net even op de site van Griffin en zie daar die interface ook niet genoemd staan. Is hij wellicht niet in productie genomen? Mailtje daarheen zal je snel uitsluitsel geven.

Goedkope interface die het voor zover ik weet ook prima doet met de iPad is de Alesis IO4.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back