Driften Analoge synth (osc)?

Jayce

Niet-Betalend Lid
Zoals de meesten hier (denk ik), lees ik graag over de verschillende karakters en eigenschappen van synths. Omdat ik zelf vooral VA en soft synths heb gebruikt, vraag ik mij soms af hoe bepaalde eigenschappen van een analoge synth klinken.
En dan met name het 'driften' dat vaak wordt genoemd; ik kan mij voorstellen dat dit betekend dat iets instabiel is, maar wat precies.

Kan iemand dit laten horen, en beschrijven wat er gebeurt?
:)

(aub geen ana vs digi discussie:smeris:)

Met driften wordt meestal instabiel gedrag van de VCO's bedoelt, dwz dat de freqeuntie, de tuning, veranderd, meestal gaat deze omhoog als een analoog VCO opwarmt in de loop der tijd.

Is het dan ook zo dat de VCO 'koud' instabiel is, en licht schommelt qua frequentie, of is het een trager effect. Ik vraag dit met name omdat het soms wordt beschreven als iets aangenaams aan Analoge synths; iets dat karakter meegeeft aan het geluid. Maar als ik het goed begrijp is het iets dat eigenlijk over 'langere' tijd plaats vindt, en bijv binn de ervaring van een nummer niet echt verschilt van een licht gedetuned oscilator (bijv digitaal)?

Als je 2 OCS detuned op een polysynth dan is dat voor alle koppeltjes OSC gelijk.

Bij een oud analoog bakje met een polyphony van bv 6 heb je dus 12 OSC of 6 koppeltjes van 2

Vooral bij lichtjes gedetune patchen komt het driften al snel duidelijk naar boven

De gedetunde voices gaan bij het ene koppeltje wat meer beaten dan het andere (lees iets meer gedetuned dan..)
Hoe langer je van de tune knop afblijft hoe meer ze weg driften van elkaar.

Bij sommige koude analoge synths gaat dat driften zeer snel.
Je schakeld ze aan en na 2 minuten zijn de OSC's zo ver uit elkaar gedrift dat het ronduit vals is.
Een druk op de tune knop lost dat tijdelijk op
Eenmaal warm blijven ze meestal lange tijd stabiel

Oude analoge bakken klinken vaak zo mooi en vet omdat ze juist niet goed in tune staan, zelf druk ik niet vaak op de tune knop, laat de zaak maar lekker driften, klinkt VET :okdan:

Sommige jaren 80 analoge bakken hebben geen tune knop meer en worden intern afgesteld tijdens onderhoud,
Deze kunnen dan wat vals staan als ze koud zijn maar driften naar een goeie tune naarmate ze warm worden.

Monofone synths driften ook, dat is meestal een minder leuke eigenschap voor deze
Je klank verandert gewoon als bv 1 van de 3 osc er vandoor gaat en het zaakje gaat dan uit tune met de rest van de studio.
Oh ook dat heeft scharme natuurlijk 8)

Digitaal is exact, die potmeter op die stand is exact hetzelfde geluid als vorige keer.
Met analoog is dit niet het geval dit zal (lichtelijk) afwijken wat bijv door de temperatuur kan komen...
Het bereik is veel groter.
Ik vraag me af hoe het zit met een circuit wat opgebouwd is uit smd wat het verschil daar tussen is,
Kan bijvoorbeeld een circuit wat uit smd componenten bestaat minder hitte kwijt, en zal daardoor eerder minder mooi klinken dan bijvoorbeeld bij de oudere synthesizers? dynamiek.

Laatst gewijzigd:
Dat is beaten van 2 OSC's op je ms 20, die jij versnelt en vertraagt door meer of minder te detunen.

Driften is iets waar jij niet aan de knoppen draait, je stelt bv je ms20 in als ie koud heeft en na een tijdje is ie sneller gaan beaten zonder dat je hem aanraakt, dat is driften, je zal het fenomeen wel kennen uit ervaring.

In wezen hetzelfde wat je hoort maar dan veel trager, in een richting en niet noodzakelijk alleen osc2 zoals in het geluisdfragment .

:biertje:

Drift klinkt leuk, maar kan ook behoorlijk irritant zijn.

Drifting in de exponentiële converter van een VCO is iets waar je niet vrolijk van wordt. De exponentiele schaal klopt dan niet meer waardoor oktaven niet meer op elkaar aansluiten en alles ronduit vals wordt.

Wanneer je een synthesizer alleen voor bliepjes gebruikt zul je hier niet zo snel iets van merken, maar wel als je een melodische partij er op wilt spelen.

Er worden dan ook allerlei maatregelen genomen in een VCO om drifting tegen te gaan: Low-drift opamps, tempco gebruiken etc.

de warmte van analoog is nog wel iets meer dan alleen drift, over het algemeen zijn de golfvormen ook ronder (minder scherpe randjes zoals bij digitaal)... stel je een weegschaal voor; links het hoog en rechts het laag, als er minder hoog in zit is er meer ruimte voor het laag aanwezig... tevens is de DC offset over het algemeen ook nog een beetje uit het lood...

ik vond bijv. de MS-20 altijd verassend stabiel overigens...

Tijden een herstelling aan m'n JP8 kwam ik er achter dat geen 2 blokjes van de square waveform gelijk waren.
De één was dan weer een haartje langer of hoger dan de andere.
Het nulpunt (dc offset) danste ook langzaam op en neer.

Kan dus min of meer beverstigen wat jij zegt 6

De blokgolf was wel mooi scherp in de hoeken, de top dan weer even wat oplopend dan weert even bergaf,,, nooit 2 keer echt hetzelfde.

Back