Belgen en geluid...

ik weet het nie psies, maar deze 3 gasten;
Miguel Wiels, Peter Gillis & Alain Vande Putte,
zijn voor nogal wat K3 produkties verantwoordelijk ...
zij hebben een studio in Gent meen ik, correct me if i'm wrong ;)

het hoe en wat waarom hun produkties zo lekker klinken ... is mysterieus idd ...

:mega:

Miguel Wiels is denk ik in een piano geboren, die jongen leeft voor en van muziek... hij schrijft niet alleen voor K3 maar nog tal van andere popmuzikanten. Of ze een studio in Gent hebben weet ik niet, de broertjes De Waele hebben dat wel en ook zij hebben muziek met paplepel binnengekregen (hun vader was radiomaker, dj, en pianist, Zaki genaamd).

Ook Regi (Milk Inc) is lang bezig, sinds ontstaan van Atari dacht ik maar ik dacht dat er achter Milk Inc nog een producer zit die zelden of nooit on stage komt, Regi zelf doet ook veel maar die andere kerel heeft toch een belangrijke input dacht ik. Maar qua dance zitten er hier nog wel een aantal: Pat Krimson, Wout van Sylver,... (allemaal niet mijn muziek maar ze weten wel waar ze mee bezig zijn)

Even terzijde, de one-hit "Dos Cervezas" is ook door een kerel gemaakt die zich bezighoudt met schlagers allerhande en x-aantal jaren een europese hit had gescoord. Op tv kon je zien hoe dos cervezas tot stand is gekomen (werd zelf gespeeld op het Piratenfestival in nederland) en die kerel had een aardig leuke studio en wist donders goed waar hij mee bezig was

Nederland is teveel in de ban van de "Platstampers" ofwel limiters en compressors en clippers, op radiosignalen in nederland zitten allemaal optimod's (Orban e.d.) die tegen of zelfs in de clipping hangen om maar luid te zijn (Slam, 538, Veronica etc) en veel nederlandse thuisproducers denken dat ze zo moeten klinken als de radio klinkt.
Grote fout want zo is er dynamisch gezien niks meer te beleven en zal een productie op die manier alleen maar als een muur herrie klinken en niet als beukende muziek.

Als je alleen al de dynamiek naar het nivo van rond 1992 brengt (Haddaway, Technotronic etc) zul je merken dat je muziek meer leeft, en die belgen weten nog vaag wat dynamiek is, vandaar die lekkere sound.

Dynamiek is noodzaak, compressors alleen functioneel als er problemen zijn in de mix.

Plat lijkt hard, maar er blijft op de radio niks van over, daarom klinken die oldies vaak beter.

De firma Orban raadt producers aan zelfs de dynamiek van de jaren 70 te kiezen, dan klinken ze op de radio het best volgens hun.

Laatst gewijzigd:
nou... een interactieve opleiding, waar ze het geluid ontwerpen voor films, reclames, games.
Opnemen en de theoretische feiten in de praktijk toepassen.

Maar ook bijv, muziek technologische kant, hoe gebruik je een delay en niet presets doorbladeren.

Goed? is waar gewoon veel genetwerkt kan worden.

(:

Nederland is teveel in de ban van de "Platstampers" ofwel limiters en compressors en clippers, op radiosignalen in nederland zitten allemaal optimod's (Orban e.d.) die tegen of zelfs in de clipping hangen om maar luid te zijn (Slam, 538, Veronica etc) en veel nederlandse thuisproducers denken dat ze zo moeten klinken als de radio klinkt.
Grote fout want zo is er dynamisch gezien niks meer te beleven en zal een productie op die manier alleen maar als een muur herrie klinken en niet als beukende muziek.

Als je alleen al de dynamiek naar het nivo van rond 1992 brengt (Haddaway, Technotronic etc) zul je merken dat je muziek meer leeft, en die belgen weten nog vaag wat dynamiek is, vandaar die lekkere sound.

Dynamiek is noodzaak, compressors alleen functioneel als er problemen zijn in de mix.

Plat lijkt hard, maar er blijft op de radio niks van over, daarom klinken die oldies vaak beter.

De firma Orban raadt producers aan zelfs de dynamiek van de jaren 70 te kiezen, dan klinken ze op de radio het best volgens hun.

Als je naar Studio Brussel luistert en er komt een track als Blue Monday voorbij dan moet je hem echt een stukje harder zetten, maar daarna klinkt het wel beter en draaien ze hem ook nog eens tot het einde uit :okdan:

... dit is zo eenvoudig van opbouw,.. on the fly opgebouwd met een oud orgel en wat echo.

Ze hebben destijds albums zat gemaakt, maar dit is bij mij altijd blijven hangen.
Oorspronkelijk een Franse bezetting, maar al hun platen werden opgenomen, gereleased en geproduced in Belgie door o.a. het label van Front242 & Pias-A&R records.

Ik vind het iets nostalgisch hebben met die wazige beelden van vroeger ,.. noem het kunst ...

Als je naar Studio Brussel luistert en er komt een track als Blue Monday voorbij dan moet je hem echt een stukje harder zetten, maar daarna klinkt het wel beter en draaien ze hem ook nog eens tot het einde uit :okdan:

Als ik naar Q-Music luister dan moet ik bij 99% van de nummers van nu het omgekeerde doen :) ..

Back