Zijn hier nog Yamaha CS50/60/80 bezitters?

Op zich mag jij best wat aant rekenen gegaan want verkoop waarde van jouw collectie is niet te flauw..

Oh... dan moet ik me nog rijker rekenen dan ik al ben?

Maar goed. Wat de prijs voor een CS60 betreft vind ik € 2000 een mooi reëel bedrag. Is hier op het forum ook voor die prijs weggegaan dacht ik.

Ik zie in de States trouwens ook een toename van wat er op Evilbay wordt aangeboden. Dat was begin dit jaar wel anders.

3500 voor een mint CS60, ajajaj. Of heeft -ie zich hieraan vertild?

Nu ja, 3500 is alweer wat anders, als je 'm daarvoor kon kopen. Er staat immers bij 'MIDI'. Dat zou wel bijzonder zijn (zover ik weet kan dat alleen via een vrij dure Kenton kit, die ook zeer complex is met installatie). Maar er staat ook bij 'nieuw' en dat vind ik ook wat optimistisch. Aan de andere kant, ik heb het apparaat niet zelf gezien, dus wie weet zit-ie nog in de originele doos (container? :D).

Ik denk dat een 'normale' CS60 ergens €2000-€2500 zou mogen kosten, inmiddels.

Ja, dat zou ik er ook voor betalen denk ik. En een CS50 dan? Wat mag dat kosten?

Dat is het meest lastig van allemaal, juist omdat het zo'n synth was waar lang op werd neergekeken. Inmiddels is dat er wel een beetje van af denk ik. Beetje wat er ook al langer aan de hand is met de Jupiter-4, die zijn ook door het dak gegaan.
'Vroegah' haalde je zo'n CS-50 wel eens op een koopje (als je geluk had), de marktprijs lag zo rond 500-750 euro. Vandaar dat er ook een heleboel zijn gebruikt als donor van voiceboards etc. voor de CS80, die altijd wel serieuze knaken opbracht.
Ik zou het (ook gezien het verschil met een CS-60) redelijk vinden als een CS-50 rond de €1000-€1250 moest opbrengen. Even puur op onderbuikgevoel wat ik er zelf ook weer voor over zou hebben, mocht ik er één willen (wel in nette en 100% werkende staat, compleet met poten en deksel etc.). Maar wat er al werd gezegd; vind er maar es één. Importeren uit de USA zou ik gezien het gewicht en de kwetsbare techniek niet aandurven, persoonlijk.

Laatst gewijzigd:
Dat zijn inderdaad prijzen uit het sprookjesbos. Deze week nog een DX7 met kaartjes voor 75€ en een DX7 IIFD voor 100€ gezien, dus 400 is er nogal over. :)

Zonde...ik heb weleens gevraagd of alles wat achter die ruit stond te koop was, maar werd aangekeken alsof ik van een andere wereld kwam..

Bij Feedback in Rotterdam staan zowel een CS60 als een CS80 achter die ruit. Die CS80 is er een jaar of 3 geleden bijgekomen. Voordat hij achter de ruit is gezet heeft hij even in de winkel gestaan en mocht ik erop spelen. Helaas. Hij verschrikkelijk kapot. Veel meer dan wat gekraak, geruis en gepiep kwam er niet uit en verder reageerde hij nauwelijks ergens op. Toch zou ik hem best als opknapper willen kopen, maar daar beginnen ze niet aan. De eigenaar van feedback heeft het min of meer als oude dag reserve is mij verteld. Lijkt mij toch niet handig, want als je er totaal geen onderhoud op uitvoert is alles straks gewoon verrot. Er staat bijvoorbeeld ook al jaaaaren een polysix achter die ruiten. Waarschijnlijk inclusief oude lekkende batterij.
Echt zonde wat ze daar doen. Een synthmuseum is nog tot daar aan toe, maar pleeg er dan op z'n minst onderhoud op.

Niet gebruiken is al even slecht als 24/7 afbeulen voor elektronica. Als je het voor je oude dag wil houden, gebruik het dan af en toe eens en repareer meteen als iets stuk gaat. Anders eindig je met een wrak.

Laatst heb ik ook maar eens een noodle gemaakt met een beetje een CS80 vibe.. raadt maar wel ke synth het is ;) (hij is wel analoog).

Attachments

• A6cs80.mp3
    5,7 MB · Bekeken: 106
Jups.. alles is A6.. behalve de galm :)

ik heb de cs 80 ooit 2 jaar in mijn bezit gehad..
is ook nog ingezet bij de opnames van de band coda voor het album sounds of passion waarvoor ik in ruil de studio opnames mocht bijwonen.. erg indrukwekkend toen destijds (iets van 1988 ofzo)
met mijn stomme kop de cs 80 weer de deur uit gedaan ooit (voor weer eens een keer veel te weinig...)
mischien is het degene achter die ruit wel nu, want hij begon ook al zienderoren af te takelen...

niet veel geld hebben dat went: alleen om geen cs80 te hebben dat went nooit ha ha

weet iemand ook nog van vroeger de serie fame? op tv?

had je die organist cq pianist met dat lange donkere krullen haar en die dromerige ogen

die had volgens mij ook een cs80 staan ( of iets soortgelijks )

Ok ik heb (op verzoek van een van de forumleden) een dump gemaakt van de CS-80 achtige patches. Je treft ze hier aan in een mid file en een cubase CPR

Het zijn de volgende sounds: de CS-80 - guitar' (bekende vangelis sound, onder andere hymn), de CS-80 'horn'.. u kent hem van bladerunner etc, dan een interpretatie van de blade runner blues lead, vervolgens een strings patch, en als laatste iets wat op een minikorg lead lijkt (die harmonica achtige sound die je uit geen enkele andere synth haalt.. behalve de andy ;), bekend van Kitaro.

Attachments

• A6Cs80.zip
    10,8 KB · Bekeken: 93
Ben niet zo onder de indruk van dat Vimeo filmpje. De expressieve kracht van de CS80 is natuurlijk duidelijk maar ik denk dat de kracht van die synth moeilijk op video vast te leggen is. Kan me wel voorstellen dat het een waanzinnige synth is als je er op speelt.
Lijkt me lastig om de volledige impact van zo'n synth na AD conversie vast te houden.
Ik heb die ervaring althans met oude synths (Mini, prophet 5 etc.) Ze klinken in de studio nog een heel stuk beter/warmer/expressiever dan na opname. Tezij je natuurlijk naar een dikke Ampex tape schrijft ;)
Mooi spul hoor, maar zo ..... ongelooflijk duur!
Ik zou met zo'n synth continu in de stress zijn dat ie gaat aftakelen. $12.000 ... Holy Sh..

Dat was Bruno Martelli. Die CS-80 of wat het ook was, was niet van hem, maar van zijn school. ;)

Ik heb de CS-30 gehad en nu de CS-40M. Maar hun geluid zal wel verschillen van de CS-80. Ik zeg "zal wel" omdat ik het geluid van de CS-80 alleen van platen (vooral Vangelis) ken.
Ik heb er bij medeforumlid Oberheim eentje zien staan; die is, voordat hij daar kwam binnen Nederland al een keer van eigenaar verwisseld en is daar ook niet lang gebleven. Last van een uitvallend voiceboard.
Er zullen heus wel CS-80s zijn die nooit kuren hebben ( ik had zo'n Ploymoog), maar de liefde moet wel heel groot zijn om er zo veel geld en onderhoud in te steken.

Sinds 1996 heb ik een CS 60, bij Sensomania in Amsterdam gekocht voor Fl. 1650. Op dit moment wordt hij gecalibreerd en lichtelijk hersteld, door dezelfde persoon die hem toen ook geserviced had. Jaren geleden had ik een aan/uit pedaal op de expression pedal-aansluiting aangesloten, daarna werkte de aftertouch niet meer (en ja, het lampje doet het nog)... ook was er één stem niet helemaal stabiel en portamento een beetje onvoorspelbaar.

Ik verheug me erop om er weer op te spelen, moet alleen wel een plekkie ervoor vinden, na de meest recente herinrichting van mijn studio heb ik eigenlijk geen plaats meer... maar die komt er wel hoor :-)

Jammer dat die MIDI kit van Kenton zo reteduur is, dat kost incl. in laten bouwen € 720 en dan moet je nog naar London ook met je CS! Als je het hier laat doen ben je € 580 (kit) + inbouwkosten kwijt, en dat loopt denk ik makkelijk op naar 3-400 euro... of hebben jullie andere ervaringen?

Sinds 1996 heb ik een CS 60, bij Sensomania in Amsterdam gekocht voor Fl. 1650. Op dit moment wordt hij gecalibreerd en lichtelijk hersteld, door dezelfde persoon die hem toen ook geserviced had. Jaren geleden had ik een aan/uit pedaal op de expression pedal-aansluiting aangesloten, daarna werkte de aftertouch niet meer (en ja, het lampje doet het nog)... ook was er één stem niet helemaal stabiel en portamento een beetje onvoorspelbaar.

Ik verheug me erop om er weer op te spelen, moet alleen wel een plekkie ervoor vinden, na de meest recente herinrichting van mijn studio heb ik eigenlijk geen plaats meer... maar die komt er wel hoor :-)

Jammer dat die MIDI kit van Kenton zo reteduur is, dat kost incl. in laten bouwen € 720 en dan moet je nog naar London ook met je CS! Als je het hier laat doen ben je € 580 (kit) + inbouwkosten kwijt, en dat loopt denk ik makkelijk op naar 3-400 euro... of hebben jullie andere ervaringen?

Volgens mij heb ik 125 euro ex btw betaald voor het inbouwen door Mark Cox, mocht je geinteresseerd zijn hij is hier op het forum bekend onder "lil Markie" sowieso is hij een expert op analoge synth reparaties

Midificeren van een CS 50, 60 of 80 lijkt mij persoonlijk zonde.
Ik vind een groot gedeelte van de schoonheid van deze machines zitten in het klavier en de expressiviteit.
Dit gaat deels verloren als je hem via midi gaat bespelen denk ik.
Tenzij je natuurlijk supergoed via midi kan bespelen, maar hoe noodzakelijk is midificeren dan nog?
Dan kan net zo goed meteen op de CS gespeeld worden.

Back