Nieuwe Oberheim SEM

zal ook een kwestie van smaak zijn, maar ik ben niet zo onder de indruk van het geluid dat ik hier hoor. natuurlijk, wat ik al zei, een kwestie van smaak, maar ik heb ook niet sterk het gevoel dat je een se in huis moet halen om dit te kunnen horen uit een synth. laat ik er ook nog bij zeggen dat ik het op de pc gehoord heb.

maar wat me ook opviel, ik meende dat de topicstarter zijn sem alweer te koop had staan en ik was benieuwd of hij na de eerste thrill misschien ook het gevoel had dat het niet zo spectaculair was, of dat het misschien toch niet aan de hang naar vintage (oberheim immers) beantwoordde.....

ik ben benieuwd...

Heb een leuk gerucht gehoord dat er later dit jaar ook de 2-voice met minisequencer zou uitkomen...
Klinkt goed! (ook de snippet van Hanz trouwens).

Dat is nu eens een leuk gerucht :) (waar heb je dit gerucht vandaan?)
Daar kijk ik echt naar uit.

Toffe snippet trouwens, die oberheim klinkt heerlijk!

Zit te twijfelen tussen de Pro versie en de Patch-panel versie...

Hoor veel mensen over de kenton pro solo icm de patch-panel versie... maar als ik de features lees en de plaatjes bekijk dan word ik niet echt wijs van hoe de kenton pro solo precies werkt...

Ik zag 3 outputs aan de achterkant zitten? wat dus betekent dat je 1 gate, 1 cv en nog een 3e signaal kan aansturen op de SEM? Dat is toch niets anders dan de PRO versie? Of is de meerwaarde dat er een lfo in de kenton zit die je dan nog kan toevoegen?

Iemand ervaring met de kenton pro? Die meer weet wat je er mee kan?

Heb de oude kenton pro solo, erg handig ding, veel beter dan doepfer mcv4 die ik destijds voor de SEM gebruikte.. Instellen is erg makkelijk

Nadeel van SEM's eigen LFO vond ik dat je intensiteit niet kan instellen.. Heb het bij de patch nog geprobeerd met een kabeltje met volumepotje erin maakt dat werkte niet goed. Voor mij is een subtiele LFO meestal de truuk juist.. Kenton pro solo II (de nieuwe) heeft dat wel, ook met min/max instelbaar

SEM Pro / patch versie scheelt paar aansluitpunten voor modulatie, zie de foto's

:)

Zit te twijfelen tussen de Pro versie en de Patch-panel versie...

Hoor veel mensen over de kenton pro solo icm de patch-panel versie... maar als ik de features lees en de plaatjes bekijk dan word ik niet echt wijs van hoe de kenton pro solo precies werkt...

Ik zag 3 outputs aan de achterkant zitten? wat dus betekent dat je 1 gate, 1 cv en nog een 3e signaal kan aansturen op de SEM? Dat is toch niets anders dan de PRO versie? Of is de meerwaarde dat er een lfo in de kenton zit die je dan nog kan toevoegen?

Iemand ervaring met de kenton pro? Die meer weet wat je er mee kan?

Het idee van de patch-versie is dat je 'm kan integreren in je modular, natuurlijk.
Of dat je ermee kan cross-patchen voor wat experimentelere sounds.
Met de SEM Midi gaat dat theoretisch wat lastiger. De SEM Midi / Pro heeft dan wel weer een preamp voor de external input, ook wel handig. En je krijgt ingebouwde portamento erbij. Dat zit trouwens ook wel in een Kenton pro solo.
Klopt dat je met een Kenton pro solo ongeveer hetzelfde kan als de SEM Midi, maar dan wel als je alleen Midi wilt gebruiken om aan te sturen. Anders is een Pro of Patch met Kenton een betere keuze.
Voordeel is dat je een Kenton voor meer apparaten kan gebruiken natuurlijk. Het prijsverschil moet je ook even meerekenen.

De SEM Pro heeft weer wat minder patchpunten dan de SEM Patch, maar volgens mij lever je niet te gek veel in. De frontpanel audio input (zitten achterop), frontpanel VCA output (zit ook achterop), de Envelope Trigger inputs (dummy; worden standaard niet gebruikt), je mist de 2e CV input voor het filter. Allemaal niet zo'n ramp. Jammer is het ontbreken van de losse filter outputs, maar het ernstigst is het ontbreken van de sync in/outputs. Daarmee mis je toch een mooie klankoptie op de SEM.

Reuzegrote foto's om de Pro nu eens goed te kunnen zien:

5357512831_f3a22f4606_o.jpg

5357511533_d63040dd71_o.jpg

Laatst gewijzigd:
In ander nieuws: ik hoorde dat de Son of 4-Voice (SO4V) nu staat gepland voor komende december.
Grootste (zeer welkome) verandering is het aanbrengen van patchpunten (a la SEM Pro, dus) op iedere individuele voice.

Ik sta op de lijst van de son of 4voice... maar kan niet wachten eigenlijk...
Misschien toch maar even wachten ;)

Ik zit net even te kijken. Maar ben ik nou scheel of zit er geen noise op de SEM?

Laatst gewijzigd:
Mooie bak :P,klink lekker ben ook al even over deze machine vanalles aan het op zoeken:stupid en ben dan ook bij .
analogue solutions uitgekomen bij en telemark http://analoguesolutions.org.uk/v2/tag/telemark/ en de demo die ik daar van vind zijn ook behoorlijk ,ja is en sem clone maar denk ik met meer mogelijkheden ,dus effe twijfel welke ik zou kiezen .groet Karmadre;)

Ik zou niets anders kiezen dan een (echte) SEM.
Of hij klinkt als de oude kan ik niet zeggen, ik zou de mijne (dacht ik) nog een keer 1-op-1 vergelijken met de two-voice van Matthijs (nu ja, de helft daarvan dan, natuurlijk).
Hoe dan ook, ik ben er nog altijd uitermate content mee, ik vind het een synth die een fijne 'vintage' klank heeft (sorry, uitgelubberde term) die goed matched met andere ouwe bakken.
Bijv. met een Mini, dat gaat als samen als koffie en koek... 8~

(maar inderdaad - geen noise... toch maar aan de modular!)

Back