db meter

meloyoungster

Ouwe rot
Ola!

ik heb een sphynx db meter thuis gekregen zodat ik iederekeer het geluid precies even hard kan zetten.
dit op 80 db

van welk punt ga ik meten?
vlak voor de speaker houden links en rechts + 3 (2 keer hetzelde ik werk mono), of vanaf het punt waar ik zit?

buenos dias

oke. dan mag het zooitje een stuk harder want nu is het vlak bij eren box 75 en waar ik luiester 59 db dat is dus vrij zacht

hoe kom je aan die 80 db? niet dat het fout is, maar als je iets wil calibreren is het wel handig om te weten waar je het voor doet. ook zit er nogal een verschil tussen db(a) en db(c), dat moet je ook eerst even bepalen.

calibreren doe je in de regel op de luisterpositie, en met 1 speaker tegelijk. als allebei je speakers op 80 zijn gecalibreerd, zou het ongeveer 83 moeten zijn als je samen aanstaan.

hoe calibreer ik mijn speakers? (k-system)

hoe calibreer ik mijn speakers? (k-system)

zet je db meter als volgt:

weighting = c
response = slow
range = 80

vervolgens ga je vlak achter je luisterpositie zitten, en hou je de meter op de plek waar je hoofd zich normaal bevindt. richt hem recht naar voren, naar de speaker hoeft niet (de microfoon is een namelijk een omni). zet hem bij voorkeur op een statief ofzo, dan hoef je hem niet steeds vast te houden ;)

om goed te calibreren heb je roze ruis nodig. een veelgebruikt systeem is ruis van -20 dBFS RMS. piek doet er niet toe. ik heb even een stukje online gezet: http://www.themasteringfactory.nl/downloads/pinknoise-20dbfs.wav let op: dit is een mono geluidsbestand.

zet deze ruis op een mono spoor in cubase, en pan het kanaal helemaal naar links. zet je rechterspeaker uit. doe je oordoppen in, en je monitorcontroller (volumeknop) dicht. druk op play, en draai de volumeknop zolang omhoog tot je op 80 db(c) slow zit. heb je een kleine ruimte, probeer het dan eens met 79 of zelfs 77. zet een streepje of een plakkertje op je monitorcontroller waar je nu bent. dit is je nul punt. herhaal het bovenstaande met je rechterspeaker. als het goed is kom je op hetzelfde punt uit, zo niet: pas het level van je speaker aan tot je goed zit.

schrik nu niet als je naar een cd luistert en het gruwelijk hard is: dat is de bedoeling. een gemasterde cd zal je dwingen om de volumeknop flink omlaag te halen. als je mixt op je nulpunt, heb je altijd genoeg headroom.

hier wat meer info: http://www.digido.com/level-practices-part-2-includes-the-k-system.html

danku PMX !! en ik wil natuurllijk onder de 80 blijven.. maar wat is dat hard eiegenlijk . want ik meet nu net 60.. kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt.

dus als je dan muziek luisterd kun jem zachte doen en als je gaat maken zet je hem weer bij dat stikkertje...

maar als ik nu een gemasterde cd luister... en ik wil meten hoe hard de dbs zijn, kan ik dat ook met die meter doen, of is dat geen eerlijk beeld?

en wat je al zij een heel nummer klinkt natuurlijk harder.. word het dan niet schadelijk op 80?

Laatst gewijzigd:
nee want je hebt breedspectrum (roze ruis) afgeregeld op 0dbfs (oftewel o,o% headroom)

en ik wil natuurllijk onder de 80 blijven.. maar wat is dat hard eiegenlijk . want ik meet nu net 60.. kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt.

heb je meter wel op C staan en niet op A?

het heeft geen zin om te meten hoe hard cd's klinken in jouw ruimte, of de mijne, want dB SPL waar we het hier over hebben is afhankelijk van de ruimte. als we precies jouw spullen en monitorsettings bij mij nabouwen en dan de cd afspelen is de kans groot dat het bij mij zachter klinkt. 80 db is de ene ruimte is zelf perceptioneel niet altijd gelijk aan 80 db in een andere ruimte.

nee want je hebt breedspectrum (roze ruis) afgeregeld op 0dbfs (oftewel o,o% headroom)

als het goed is niet: -20 dbFS is het calibratiepunt.

aah begrijp nog noiet helemaal hoe ik moet denken maar in ieder geval, kan ik gerustig op dit level luisteren

zet je db meter als volgt:

weighting = c
response = slow
range = 80

vervolgens ga je vlak achter je luisterpositie zitten, en hou je de meter op de plek waar je hoofd zich normaal bevindt. richt hem recht naar voren, naar de speaker hoeft niet (de microfoon is een namelijk een omni). zet hem bij voorkeur op een statief ofzo, dan hoef je hem niet steeds vast te houden ;)

om goed te calibreren heb je roze ruis nodig. een veelgebruikt systeem is ruis van -20 dBFS RMS. piek doet er niet toe. ik heb even een stukje online gezet: http://www.themasteringfactory.nl/downloads/pinknoise-20dbfs.wav let op: dit is een mono geluidsbestand.

zet deze ruis op een mono spoor in cubase, en pan het kanaal helemaal naar links. zet je rechterspeaker uit. doe je oordoppen in, en je monitorcontroller (volumeknop) dicht. druk op play, en draai de volumeknop zolang omhoog tot je op 80 db(c) slow zit. heb je een kleine ruimte, probeer het dan eens met 79 of zelfs 77. zet een streepje of een plakkertje op je monitorcontroller waar je nu bent. dit is je nul punt. herhaal het bovenstaande met je rechterspeaker. als het goed is kom je op hetzelfde punt uit, zo niet: pas het level van je speaker aan tot je goed zit.

schrik nu niet als je naar een cd luistert en het gruwelijk hard is: dat is de bedoeling. een gemasterde cd zal je dwingen om de volumeknop flink omlaag te halen. als je mixt op je nulpunt, heb je altijd genoeg headroom.

hier wat meer info: http://www.digido.com/level-practices-part-2-includes-the-k-system.html

Ik probeer mijn systeem te calibreren maar kom er niet helemaal uit.
Ik wil mijn systeem op K-20 calibreren, Dit wordt geadviseerd als mixdown refference.
Ik gebruik de pink noise van de master factory die laat ik op 0 uitkomen op de k-20 meter.
Vervolgens stel ik mijn beide monitors in op 80dB met mijn dB meter, Dit zou echter iets lager kunnen omdat ik in een kleine ruimte zit.

Maar als ik nu een mixdown van mij luister met de master (k-20) level op 0 klinkt het behoorlijk hard en als ik dit meet met de zelfde waarde als de pinknoise meting kom ik rond de 94 dB uit.

Wat doe ik fout? Iemand enig idee?

k gebruik de pink noise van de master factory die laat ik op 0 uitkomen op de k-20 meter.

de pink noise zou zonder iets te veranderen op k-20 moeten meten. klopt dat? welke meter heb je? twee speakers tegelijk aan met 80 db elk = 83 db.

Dan komt hij met k-20 op 3dB uit, Ik gebruik de limiter van uad en mijn dB meter is een voltzcraft sl-100

Back