Tropical Fish capacitors gebruiken.. of niet?

demian

Ojee
Voor een project wil ik deze condensatoren gebruiken, is dat zinnig of kan ik beter moderne condensatoren gebruiken?

Volgens mij worden Tropical Fish capacitors niet meer gemaakt, en zit je dus altijd met oude onderdelen, kan dat nog problemen opleveren?

Zijn er nog andere voors en tegens? :)

Waarom zou je perse oude condensatoren willen gebruiken, terwijl er tegenwoordig (betere) alternatieven beschikbaar zijn? Sowieso zijn oudere types vaak moeilijk verkrijgbaar en zijn duurder.

Als je iets ontwerpt dan kies je de componenten die je daarvoor nodig hebt. De ene condensator is de andere niet...

Een handige site met informatie over typen condensatoren en toepassing: http://www.merseyworld.com/wadarc/How_To_Guides/Capacitors/Capacitors.htm
Hoop dat je daar iets aan hebt.

Het project waar ik aan bezig ben is oorspronkelijk ontworpen met deze tropical fish condensatoren.

Ik zit me dus af te vragen in hoeverre dat het zin heeft daar aan vast te houden.

Dank overigens voor de link, zit de laaste dagen veel te lezen over condensators, ik begrijp dat er veel verschillende typen zijn die voor verschillende doeleinden binnen een circuit geschikt zijn.
Ik ben daarom nu aan het uitvinden welke typen op welke plaatsen gebruikt moeten worden..

Wat een geschikt equivalent is voor de tropical fish capacitors ben ik aan het onderzoeken en ook of ik de originele tolerantie van 20% wel moet aanhouden of juist niet.

Als de schakeling ontworpen is voor deze condensatoren en je wil het zo authentiek mogelijk houden, dan zou ik ze gewoon gebruiken.

Het is inderdaad zo dat een bepaalde condensator ergens beter op z'n plaats zit dan de andere. Dat heeft onder andere te maken met het soort dialectrium in de condensator. Zo wordt er voor gelijkricht- en ontstoring weer een ander soort condensator gebruikt dan de timing-condensator in een VCO.

Het lijkt een heel karwei om uit te zoeken welke condensator het meest geschikt is, maar opzich valt het wel mee en voor hobby moet je er ook weer niet te zwaar aan tillen.

Het probleem is echter dat een verkeerd gekozen component een hoop frustratie kan geven, zoals een VCO die je niet stabiel getuned krijgt omdat er niet de juiste componenten in zijn gebruikt. Dat maakt echt een wereld van verschil! Vooral de verschillen in opamps onderling zijn groot. Denk aan waveforms die vervormt worden omdat de gekozen opamp niet snel genoeg blijkt te zijn.

Een tolerantie van 20% vind ik wel erg veel. Het hangt er uiteraard dan weer van af wat de toepassing is wil dit problemen geven. Bijvoorbeeld als ontkoppelingscondensator bij een IC zul je er misschien nooit wat van merken. Maar gebruik je hem als timing-cap in een VCO, dan zou het kunnen dat je de VCO niet goed afgesteld krijgt omdat de trimmer niet ver genoeg gaat om het grote verschil in waarde van de condensator op te vangen.

Dank je voor je toelichting..

Het ontwerp wat ik heb maakt gebruik van zowel Tropical Fish condensatoren als van Silver Mica's maar ook van keramische condensatoren en Elco's.
Nu kan het zijn dat destijds is gekozen voor Tropical Fish condensatoren omdat die als enige in die tijd bepaalde waarden konden hebben, maar dit vezin ik nu even zelf.
Maar als dat zo is dan is het misschien beter om nu voor goede equivalenten te kiezen met een kleinere tolerantie.

Nu weet ik op dit moment nog niet overal precies welk onderdeel precies waarvoor is, maar ik neem aan dat die Silver Mica's met een reden er in zitten en daarom nam ik voorzichtig aan dat die Tropical Fish condensatoren niet direct met de tuning van de VCO's te maken hebben, ook gezien het oscillatorboard bestaande uit 3 VCO's 11 Silver Mica's heeft en slechts 3 Tropical Fishes .

Ik ga zowiezo het ontwerp 2x bouwen, mogelijk doe ik de eerste met moderne onderdelen, en als die goed werkt, de 2e met meer vintage onderdelen, en dan bekijken hoe dat uitpakt.

Is er nog een duidelijk merkbaar verschil tussen vintage Silver Mica's en moderne?

Hier is wat gitaar jongens er over denken

StreamImage.aspx
"Tropical Fish" caps
These caps are called "tropical fish" because of the colored stripes that look a bit like a tropical fish. The "tropical fish" are often mixed up with the "bumblebee" caps, but this is simply wrong. You can find the tropical fish caps mostly inside old vintage stompboxes, wah pedals and amps, but they can also be found inside some guitars. I really like these as tone caps because they offer a very fat tone, without turning the tone into mud. These caps are no longer in production, so you can find them on eBay or from vintage parts dealers. R.G. Keen from Visual Sound investigated these caps and found that they are standard film caps that are just painted funny -- very similar to the cheap "Greenies" from Xicon, so give them a try.Tropical Fish" caps
These caps are called "tropical fish" because of the colored stripes that look a bit like a tropical fish. The "tropical fish" are often mixed up with the "bumblebee" caps, but this is simply wrong. You can find the tropical fish caps mostly inside old vintage stompboxes, wah pedals and amps, but they can also be found inside some guitars. I really like these as tone caps because they offer a very fat tone, without turning the tone into mud. These caps are no longer in production, so you can find them on eBay or from vintage parts dealers. R.G. Keen from Visual Sound investigated these caps and found that they are standard film caps that are just painted funny -- very similar to the cheap "Greenies" from Xicon, so give them a try.

StreamImage.aspx

In de signaal lijn zou je dus voor dezelfde moeten gaan of eventueel:

t_23988-22.gif

De waarde moet hetzelfde zijn en de afwijking mag wel minder zijn 10% bv.

Zou zeggen koop wat van die greenies, ze kosten hooguit een halve euro
Probeer eens naast een setje moeilijk te vinden visjes.

Denk dat je echt een prototype nodig hebt Demian om je kennis database van je project uit te breiden en uit te vissen wat wel en niet kan :geslaagd: wat betreft alteratieve onderdelen.

;)

De benodigde Tropical Fish capacitors kosten op ebay niet meer dan een pond per 4 stuks, dus dat valt erg mee.

Maar die tolerantie van 20% is niet ok dus? Het is wel wat er vroeger in de originele ontwerpen ook gebruikt is, (nou hoeft dat niet een voordeel te zijn natuurlijk)

Wat betreft het nodig hebben van een prototype en experimenteren met de onderdelen om er achter te komen wat wel en wat niet kan, daar ben ik het wel mee eens, ik hoop over een tijdje het verschil of de overeenkomst te kunnen laten horen. :)

20% was goedkoper in de jaren 60 dan 10%, het lijkt me sterk dat het beter is, maakt niet uit welke schakeling, eerder slechter, ga gerust voor 10 % dus.

Dat is nu ook nog zo,, de 1% spullen zijn een haartje duurder dan de 5% dingen etc.

i zou die ouwe troep niet kopen,ga voor die xicon greenies prima kwaliteit caps,zit ook nu in de STS serge modulars

De benodigde Tropical Fish capacitors kosten op ebay niet meer dan een pond per 4 stuks, dus dat valt erg mee.

Maar die tolerantie van 20% is niet ok dus? Het is wel wat er vroeger in de originele ontwerpen ook gebruikt is, (nou hoeft dat niet een voordeel te zijn natuurlijk)

Wat betreft het nodig hebben van een prototype en experimenteren met de onderdelen om er achter te komen wat wel en wat niet kan, daar ben ik het wel mee eens, ik hoop over een tijdje het verschil of de overeenkomst te kunnen laten horen. :)

wat heb je precies nodig ? ik heb nog wel het een en ander liggen..
als het er niet heel veel zijn en ik heb ze, stuur ik ze gratis naar je op, als bijdrage voor je expiriment zeg maar :)

Demian,

Knutsel je schakeling op een broadboard, een setje draadbruggetjes erbij, een labvoeding en rondo.

Experimenteer en test al wat je wil voor je het definitief op de print soldeerd

526923_LB_00_FB.EPS.jpg
526797_LB_00_FB.EPS.jpg

Laatst gewijzigd:
wat heb je precies nodig ? ik heb nog wel het een en ander liggen..
als het er niet heel veel zijn en ik heb ze, stuur ik ze gratis naar je op, als bijdrage voor je expiriment zeg maar :)

Thanx Soul C! Maar ze zijn al onderweg naar me, maar toch bedankt voor je aanbod! :okdan:

Demian,

Knutsel je schakeling op een broadboard, een setje draadbruggetjes erbij, een labvoeding en rondo.

Experimenteer en test al wat je wil voor je het definitief op de print soldeerd

526923_LB_00_FB.EPS.jpg
526797_LB_00_FB.EPS.jpg

Dat is inderdaad leuk en handig vooral ook om te hebben, daar ga ik ook eens achteraan! :mega:

Back