Step sequencer in Ableton?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik heb maanden geen muziek gemaakt en nu de smaak weer te pakken. Ik sequence met Ableton, en dat bevalt uitstekend, maar qua beats blijft FL Studio niet te evenaren. Ik heb echter nooit een fatsoenlijke manier gevonden om beiden te combineren.

ReWire werkt niet prettig vind ik en ik heb ook beats loopje voor loopje geexporteerd en weer ingeladen in Ableton, maar dan ben je de flexibiliteit kwijt. Is er misschien een handige stepsequencer vst die the best of both worlds combineert? Dus arrangement maken in Ableton en de beats programmeren met een stepsequencer. Ik gebruik overigens Ableton Live 7.

koop een Maschine erbij en dan kan je lekker beats inkloppen en de midi/audio slepen en/of de step-edit van Maschine gebruiken

Die Maschine ziet er idd wel heel stoer uit. Prijskaartje is er helaas ook naar, hmmm, hoewel 549 ook wel meevalt. Helemaal als ik me bedenk wat ik 12 jaar geleden voor een MC-303 betaalde. Ik ben al hard aan het broeden, eerst maar eens wat demo'tjes downloaden en uitproberen. Dank voor de hulp tot zover!

En de drum racks van Ableton Live? Als je die combineert met een arsenaal Simplers heb je een zeer flexibele en handige stepsequencer....

mja, in principe zou er in ableton zelf wel genoeg moeten zitten
en voor het meeste van de drums is een stepsequencer ok
maar om bvb wat Hihatjes in te kloppen, is een controller wel makkelijker vind ik

in de maschine zitten ook een pak geluiden plus je kan eens standalone (dus zonder ableton open te doen) wat patroontjes maken en daarna deze in ableton uit de Maschine slepen als audio of midi

En de drum racks van Ableton Live? Als je die combineert met een arsenaal Simplers heb je een zeer flexibele en handige stepsequencer....

Kan je hier een printscreentje van maken, ik werk ook met drumracks en simplers, maar het lijkt niet echt op een stepsequencer.

In principe is het tekenen van noten in een piano roll, toch niet zo verschrikkelijk anders dan een step sequencer? Ik ben trouwens heavy FL user nog steeds, maar met pakketten als Live, Reason, Logic etc. lukt het me ook een leuk muziekje te maken. Misschien moet je ff weg van het feit, dat de step sequencer, een basisdeel van FL is, maar dat het in andere pakketten ook prima te rochelen is. Guru, Microtonic & Battery zijn volgens mij allen een goeie optie om je gemis op te vangen. Drumrack trouwens ook, dat is in weze een beetje hetzelfde als de FPC in FL Studio toch?

Bombario,

Dat klopt, de maschine is idd. leuk speelgoed.
Ik heb misschien een ander idee, ben je in bezit van een padcontroller (korg of akai of triggerfinger)?
Je kunt dan bijvoorbeeld een template bouwen met 1 0f meerdere drumracks en deze op op 4/8/16/32/64 maten in je sequencer zetten. Zo kan je zonder microtonic/machine/guru een sequencer bouwen. Sla deze dan op als template en hij start altijd op als je ableton opent.

ps. Mocht je Microtonic nodig hebben dan kun je me mailen.

gr. Anil

Nog meer goede suggesties, ik heb de komende tijd wat te doen :)

@ Mike: misschien is het een gevoelskwestie en ik kan ook niet precies zeggen wat FL fijner maakt. Ik vind het sowieso prettig dat je snel de 'gaatjes' ziet waar je nog een pruttel-geluidje of effectje in kan stoppen. De slicer vind ik ook veel fijner dan die in Ableton en de mogelijkheid om een lange noot met een toetsencombinatie in stukjes te choppen.

@ Vinylmasterz: die tip ga ik zeker proberen. Zag op Youtube ook al wat drumrack-filmpjes die het bekijken waard zijn.

GURU is een vet progje, maar deze is niet te automatiseren in live geloof ik, ik zal dat een checken....
maar met je drumrack kan je toch ook makkelijk proggen??

Laatst gewijzigd:
Back